9

راهکار مقابله با فرقه ها و افراط گرایی

  • کد خبر : 769
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۸:۴۴
راهکار مقابله با فرقه ها و افراط گرایی

آن چه مسلم است عترت و قرآن، پیش‌نیازی برای جلوگیری از نفوذ تفکرات فرقه ای و افراطی در میان دانش آموزان است.

به گزارش مفاز؛ معاون اداره کل قرآن، عترت و نماز در وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در خصوص فعالیت‌های فرقه های مختلفی چون وهابیت و سلفی گری در شبکه‌های ماهواره‌ای و تأثیرگذاری آثار مخرب آن‌ها برای دانش آموزان، در این زمینه آموزش‌وپرورش چه اقداماتی را به‌عنوان نهاد آموزشی انجام داده است، اظهار داشت:

شاید ما نتوانسته‌ایم یک حرکت عمومی و جامعی را در تمامی کشور انجام دهیم، از سوی دیگر در برخی از نقاط کشور حتی شاید اهالی آن منطقه با این گروه‌ها و تفکرات مخرب آن‌ها آشنایی نداشته باشند، و در شهری و یا استانی دیگر به‌شدت عمومیت پیداکرده باشد و لذا در این زمینه یک نسخه عمومی واحدی را برای کل کشور نمی‌توان پیچید. ما به‌عنوان متولی امور تربیتی دانش آموزان هستیم و در معاونت فرهنگی و پژوهشی کار فوق‌برنامه را انجام می‌دهیم که می‌توان آن را شامل هر آنچه در جامعه آسیب به‌حساب می‌آید نمود که برای آن راهکاری پیدا می‌کنیم.

ما باید در این جهت دانش آموزان را ازلحاظ اعتقادی و چنین تفکراتی قوی و مصون نماییم، و این نیاز به بالا بردن معرفت و دانش آن‌ها در جهت شناخت ائمه اطهار است. تنها در این حالت است که با فونداسیونی تربیتی و درست بتوانند در برابر تبلیغات و اقدامات این فرقه ها آسیب‌پذیر نباشند و این تفکرات بر آن‌ها تأثیری نداشته باشد.

ما در این اداره کل بحث عترت و قرآن را دنبال می‌کنیم که پیش‌نیازی برای جلوگیری در برابر همین تفکرات افراطی است. ما از سبک و سیاق زندگی ائمه مسیری را برای تربیت دانش آموزان طراحی کرده‌ایم. در کنار آن کتاب‌هایی درزمینهٔ امام شناسی تألیف کرده‌ایم که ویژه دانش آموزان بوده است.

این آشنایی با سبک و سیاق زندگی ائمه معصومین می‌تواند برای دانش آموزان بسیار مفید و حیاتی باشد، تمامی این تألیفات کارشناسی شده بوده و می‌تواند نیاز فکری دانش‌آموز را تأمین نماید و بینش و معرفت همراه بامحبت را برای آنان تعریف نماییم.

در ادامه کتاب‌ها این سبک و سیاق را در زندگی دانش آموزان ترویج می‌کند و همین واکسینه شدن سبب می‌شود تا در برابر هجمه‌های معاندان و فرقه های افراط‌گرا مقاومت داشته باشند.

در پایان آقای باقری افزود: یکی از راهکارهایی که ما در برابر هجمه‌های فرهنگی می‌توانیم از آن استفاده کنیم، این است که در بخش فوق‌برنامه و اوقات فراغت کار تربیتی و فرهنگ‌سازی را برای بچه‌ها در خانه و مدرسه مدنظر داشته باشیم.این در حالی است که فرزندان ما در اوقات فراغت زمان بیشتری را صرف فضای مجازی و رسانه‌های مختلف نموده و این خود می‌تواند در تغییر افکار آن‌ها تأثیرگذار باشد.همچنین آموزش‌وپرورش به‌تنهایی نمی‌تواند در این مسیر دانش آموزان را در هر رده سنی از گزند این فرقه ها و افکار افراطی نجات دهد و نیاز به همکاری و هماهنگی خانواده‌ها و رسانه‌ها در این زمینه است.

دیده بان

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=769

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!