3

ابعاد محکومیت هتک حرمت مقدسات الهی بررسی شد

  • کد خبر : 53710
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰:۲۶
ابعاد محکومیت هتک حرمت مقدسات الهی بررسی شد
اساتید و اندیشمندان مسلمان، بودایی و مسیحی در نشست بین‌المللی، مسئله قرآن‌سوزی و محکومیت هتک حرمت مقدسات الهی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، نشست بین‌المللی «محکومیت هتک حرمت مقدسات الهی» با شرکت اساتید مسلمان، بودایی و مسیحی به صورت مجازی برگزار شد.

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری، سرپرست نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: امروز در غرب به اسم آزادی، توهین به مقدسات صورت می‌گیرد اما آن روی این حوادث غرب نشان می‌دهد که ما با ورژنی از آزادی در غرب مواجهیم که خود نوعی دیکتاتوریسم است. نوعی از آزادی که هر چیز دیگر در برابر آن باید قربانی شود. باور به مقدسات باید زیر پای آزادی به روایت غرب ذبح شود. این چیزی جز دیکتاتوریسم است؟

وی ادامه داد: حقیقت آن است که ما با استبداد آزادی در غرب مواجهیم البته غرب باید هزینه‌های آن را بدهد. بی شک این روایت از آزادی، غرب را دچار چالش‌های جدی خواهد کرد. غرب این را یک آورده جدی و فرصت مهم برای خود می‌داند ولی باید بداند که این یک بحران است. اگر فرآیند تطور و دگردیسی آزادی در غرب را در قرن معاصر ببینیم، مشاهده می‌کنیم که نامرزینگی آزادی، روز به روز بیشتر شده و اگر هر مفهومی، تعریف درست از مرزها و قلمرو آن نشود، قطعا ضد خود را خواهد ساخت.

حجت‌الاسلام جهانگیری گفت: غرب با نام راسیونالیسم و سیانتیسم، تیشه بر فضیلت‌هایی زد که میراث بشر در طول تاریخ است. امروزه با این سبقه تاریخی، اساسا امر قدسی و مفهوم مقدس در غرب بی معناست. لذا واکنش دینداران به این هتک حرمتها برای او حتی نامفهوم و ناشناخته است. حقیقت آن که امروز دفاع ما از حرمت قرآن، محدود به باور دین خاص نیست. ما حتی دغدغه فقط دینداران را نداریم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: واقعیت این است که بشر غربی با این فرآیندهای تاریخی باید برایش نگران بود. آنها برای بشر، می‌خواهند اساسا برخی مفاهیم بی معنا باشد. این بی معنا سازی و تهی سازی از معنا اگر در قرن 19 درباره گزاره‌های اخلاقی و دینی بود، این بار درباره امر قدسی است. البته در گذر زمان او خواهد فهمید. ولی رسالت اندیشمندان جهان باید این باشد که امروز، بشر غربی با این رهیافت‌های خود به سوی ناکجا آباد می‌رود.

وی عنوان کرد: قرآن سوزی یک مساله عقیدتی یا فقط برای مسلمانان و حتی پیروان ادیان نیست. این یک مساله تاریخی – اجتماعی است که در بستر تمدن و تفکر حاکم بر غرب زاییده شده و البته پیامدهای سخت برای انسان خواهد داشت. امروز این مساله را باید مساله انسان معاصر دید و در سایه همین پدیده، پیشینه و پیامدهایش را در ساحت انسانی بررسی کرد.

بهروزی لک از دیگر سخنرانان این نشست حق ارتکاب خطا و حق آزادی بیان را از حقوق انسان را مورد تأکید ادیان الهی برشمرد و اظهار داشت: لازمه تامین آزادی بیان پرهیز از توهین به دیگران و مقدسات آن‌ها است خداوند به تمام انسانها کرامت بخشیده و همه انسانها قابل احترام هستند، بنابراین توهین به آنها و اعتقاداتشان از لحاظ دینی جایز نبوده و از نظر عقلی نیز محکوم است.

وی تصریح کرد: حتی در قرآن کریم هیچ کس حق اهانت به غیر مسلمانان را ندارد و قرآن تنها راه هدایت را دعوت با رفتار و زبان خوش و نه تحقیر، توهین و تمسخر دانسته که هیچ جایگاهی در دین ما ندارند.

بهروزی لک در خصوص دشمنی غرب در توهین به قرآن کریم گفت: مهم‌ترین عامل و مسبب این قرآن‌سوزاندن و قرآن سوزاندن هایی که بارها و بارها رخ داده است عوامل غربی است که از این طریق به دنبال تضعیف مسلمانان و جریحه دار کردن احساسات آنان هستند و به باور آنها از این طریق می‌خواهند که مردم را از دین مقدس اسلام دور نگه دارند.

این پژوهشگر اظهار داشت : از آیات قرآن استفاده می‏‌شود که خداوند تمام انسان‌ها را هدایت کرده است به این معنی که وسیله هدایت را برای همگان فراهم کرده، آیات متعدد قرآن کریم استفاده می‌‏شود که هدایت عامه الهی شامل همه انسان‌ها می‏‌شود، منتهی گروهی از این هدایت پیروی و گروهی استفاده نمی‏‌کنند لذا انبیاء الهی برای هدایت بشر آمده‌‏اند.

وی در خصوص جامعیت قرآن کریم در هدایت بشر گفت: قرآن کریم به تمام ابعاد مادی و معنوی زندگی انسان توجه کرده و جامع مسایلی است که در راستای هدایت انسان به سوی خدا است. البته این به معنای وجود همه موضوعات در قرآن نیست بلکه قرآن همان گونه که به معنویت و آخرت می‌نگرد، به دنیا و مسایل آن که مقدمه آخرت و معنویت است توجه دارد.

این استاد دانشگاه در خصوص اعجاز علمی قرآن کریم گفت: قرآن برترین و آخرین پیام خداوند و بزرگترین گوهر گران بهای بر جای مانده از رسول اعظم(ص) و سرچشمه جوشان معارف است. این اقیانوس بی کران، که به ژرفای حقایق آن نمی‌توان رسید و شگفتی‌هایش را پایانی نیست، پا به پای زمان، همانند خورشید و ماه بر همه ملت‌ها در طول زمان می‌تابد و بر یکایک بینش‌ها، گرایش‌ها و کنش‌های هر ملت، آیه یا آیاتی از آن انطباق می‌یابد و راه گشای انسان های تشنه حقیقت می‌شود.

وی در خصوص زوال فرهنگ و تمدن غرب گفت: عوامل انحطاط تمدن غربی که دیر یا زود این تمدن را به سقوط خواهد کشانید، می‌توان در مواردی چند به بررسی نهاد، چالش‌های فرهنگی، انسانی اخلاقی، اجتماعی و خانوادگی، بحران معنویت بحران معنا  می‌توان نام برد.

پروفسور پراماها سومپونگ خوناکارو نیز در این نشست، گفت: متون و کتب مذهبی نوعی هنر ادیان تلقی می‌شوند چرا که تمامی ضروریات دین از گذشته‌ها تا کنون از طریق این متون نسل به نسل انتقال یافته تا به دست ما رسیده و با عمل به این متون است که اموزه‌های دین در زندگی ما جاری و ساری شده و برای ما صلح و ارامش را به همراه می‌آورد پس حتی اگر فردی مذهبی هم نباشیم برای حفظ ارامشی که مدیون به این کتب و متون هستیم بایستی از این اثار محافظت کرده و از توهین به انها جلوگیری کنیم.

مهدی زارع‌بی‌عیب، رایزن فرهنگی ایران در تایلند در محکومیت هتک حرمت مقدسات الهی و لزوم رعایت احترام و مدارا گفت: هتک حرمت مقدسات الهی بدون توجه به اعتقادات دینی، اقدامی دردناک است که بر اصل  احترام، تفاهم و مدارا ضربه می‌زند. این مکان‌ها و نمادهای مقدس برای میلیاردها نفر در سراسر جهان اهمیت ویژه‌ای دارند و نماد ایمان، فرهنگ و میراث آنها است.

وی اظهار داشت: محکومیت هتک حرمت مقدسات الهی تنها بر عهده رهبران دین نیست. این فراخوانی است برای افراد، جوامع و ملت‌ها برای اتحاد علیه چنین اعمالی. با احترام و مدارا نسبت به باورهای مختلف، ما محیطی را ایجاد می‌کنیم که در آن تنوع بزرگداشته می‌شود و درک و رشد می‌کند.

زارع‌بی‌عیب افزود: گفت‌وگوی بین ادیان، آموزش و کمپین‌های آگاهی‌بخشی می‌توانند همدلی را تقویت کنند و قدردانی عمیق‌تری از ادیان مختلف که جهان ما را غنی می‌کنند را ترویج کنند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=53710

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!