0

کیواِنان؛ ترسناک‌‏ترین پدیدۀ فرقه‌‏ایِ رسانه‏‌های اجتماعی

  • کد خبر : 65191
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۰۱
کیواِنان؛ ترسناک‌‏ترین پدیدۀ فرقه‌‏ایِ رسانه‏‌های اجتماعی
. مؤسسۀ پژوهشیِ مذهب عمومی در ماه مه نتایج نظرسنجی‌ای‏ را منتشر کرد که نشان می‏داد ۱۵ درصد آمریکایی‌‏ها با ادعای اصلی کیوانان، مبنی بر اینکه دولت آمریکا را باندِ شیطان‏‌پرستانِ بچه‏‌باز می‏‌گرداند، موافق هستند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، قابل‏‌ملاحظه‏‌ترین و ترسناک‌‏ترین پدیدۀ فرقه‌‏ایِ رسانه‏‌های اجتماعی، تا به امروز (2021)، کیواِنان بوده است. برخی ناظران معتقدند که چون جنبش کیوانان رهبر مشخص و پرجذبه‌ای ندارد، پس فرقه محسوب نمی‌‏شود. دونالد ترامپ قهرمان این جنبش است، ولی گردانندۀ آن نیست. شخصی به نام «کیو» که پُست‏‌های معماگونه‌‏اش در فضای مجازی اساس داستان‏‌های کیوانان را به وجود آورده ظاهراً به‌نوعی رهبر گروه قلمداد می‏‌شود، اما لشکر «گوروها» و «حامیانی» که گفته‏‌های کیو را رمزگشایی و تفسیر می‏‌کنند و آب و تاب می‏‌دهند نشان داده‏‌اند که در غیاب رهنمودهای کیو کاملاً آمادگی این را دارند که تعالیم صادر کنند و خشونت را برانگیزند (کیو از ماه دسامبر به این سو چیزی منتشر نکرده است، اما پیش‌‏بینی‌‏ها و توطئه‌‏ها روز‏به‌‏روز افزایش یافته‌‏اند). شاید تعاریف سنتیِ فرقه را باید متناسب با عصر اینترنت و الگوی جدید فرقه‏‌ها که مبتنی بر جمع‌‏سپاری است روزآمد کنیم.

لیبرال‏‌ها حق دارند نگران بُرد سیاسیِ کیوانان باشند. مؤسسۀ پژوهشیِ مذهب عمومی در ماه مه نتایج نظرسنجی‌ای‏ را منتشر کرد که نشان می‏داد ۱۵ درصد آمریکایی‌‏ها با ادعای اصلی کیوانان، مبنی بر اینکه دولت آمریکا را باندِ شیطان‏‌پرستانِ بچه‏‌باز می‏‌گرداند، موافق هستند و ۲۰ درصد مردم معتقدند «به‌‏زودی طوفانی برپا خواهد شد که نخبگانِ رأس قدرت را از میان خواهد برد و رهبرانِ بر حق را باز خواهد گرداند».

اما نگرانیِ ناشی از این جنبش را سفاهت اعضای آن از بین می‏برَد. برخی از وکلای طرفداران کیوانان که در حمله به ساختمان کنگره نقش داشتند همین سفاهت آن‏ها را سپر اصلی دفاعیات خود قرار داده‌‏اند. آلبرت واتکینز، وکیلِ جیکب چانسلی، همان «کیو شمنِ» برهنه، به‌تازگی در مصاحبه‏‌ای موکل خود و دیگر متهمان پرونده را «ناقص‌‏‏العقل و عقب‌‏افتاده» معرفی کرده است.

مایک راتچایلد در کتاب طوفان فرا خواهد رسید۱۲(انتشارات ملویل هاوس) دربارۀ پدیدۀ کیوانان می‏‌گوید بی‏‏‌توجهی و ریش‌خندِ باورهای کیوانان موجب شده مردم این جنبش را کاملاً دستِ کم بگیرند و حتی امروز هم تهدید آن را جدی قلمداد نکنند. تصویر کلیشه‌‏ای از طرفداران کیوانان -«محافظه‌‏کاران سفیدپوستی که نخبگان لیبرال آن‏ها را اذیت کرده‌‏اند و به دلمردگی و غم کشانده‌‏اند»- نباید چشم ما را بر این واقعیت ببندد که بسیاری از طرفداران کیو، مثل اعضای هر جنبش فرقه‌‏ای دیگر، به دنبال معنا و هدف هستند. راتچایلد می‏‌گوید که «به‌‏رغم همۀ اعمال مجرمانه‏ و خشونتی که از طرفداران کیوانان مشاهده کرده‌‏ایم، بسیاری از آنان حقیقتاً می‏‌خواهند نقشی در بهترکردن جهان ایفا کنند».

کسانی که به فرقه‌‏ها می‏‌پیوندند ابله‌‏تر از دیگران نیستند

مسئله فقط شرارت سیاسیِ طرفداران کیوانان نیست که باعث می‌‏شود نخواهیم با آن‏ها همدلی کنیم. ما عموماً نسبت به کسانی که فریب فرقه‌‏ها را می‏خورند نوعی احساس برتری داریم. کتاب‏‌ها و فیلم‌‏های مستند مکرراً به ما هشدار می‏‌دهند که هر کسی ممکن است به دام بیفتد، که فقط کافی است در موقعیت آن قرار بگیرید و اینکه کسانی که به فرقه‌‏ها می‏‌پیوندند ابله‌‏تر از دیگران نیستند. (بعضی فرقه‏‌ها، ازجمله اوم شینریکو، تعداد قابل‌‏توجهی از افراد تحصیل‏‌کرده و متخصص را جذب کرده بودند). اما ما همچنان احساس می‏‌کنیم کسانی که به فرقه‏‌ها می‌‏پیوندند زودباور یا ساده‌‏لوح هستند. کمتر کسی واقعاً باور دارد که ممکن است روزی فریفتۀ ایمی کارلسون شود -رهبر فرقۀ عشق پیروزشده در کلورادو که همین چند وقت پیش فوت کرد و مدعی بود همۀ عالمِ وجود را او آفریده و در زندگی قبلی‌‏اش دختر ترامپ بوده است.

شاید یکی از راه‌های مقابله با این احساس تکبر عقلی یادآوریِ باورهایی باشد که هیچ دلیل قانع‌‏کننده‏‌ای برایشان نداریم. باور به اینکه مسیح پسر خدا بوده و اینکه «هر چیز دلیلی دارد» قدیمی‏‌تر و متداول‌‏تر از این باور است که کارلسون می‌تواند به نحو خاصی به بُعد پنجم دسترسی داشته باشد، ولی دستِ‌آخر هیچ‏‌کدام عقلانی نیستند. پژوهشگران در دهه‌‏های گذشته بیش‌ازپیش مُصر شده‌‏اند که هیچ یک از باورهای ما -چه عقلانی باشند چه نباشند- ارتباط چندانی با ادلۀ منطقی ندارند. ویلیام جی. برنستین در کتاب اوهام خلق۱۳ (انتشارات ماهنامۀ آتلانتیک) می‏‌گوید «انسان‏‌ها هیچ‏‌گاه نیروی عقل بشری را برای بررسیِ بی‏‌طرفانۀ عالم به‏ کار نمی‏‌گیرند». بلکه برعکس، «پیروی حقایق از پیش‌‏پندارهایِ احساسی‏‌شان را توجیه می‌‏کنند».

پی نوشت: زوئی هلر (Zoe Heller) روزنامه‌نگار و نویسندۀ انگلیسی – ترجمه عرفان قادری – انتشارات ترجمان علوم انسانی

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=65191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!