3

چند فتوا از آیت الله صافی گلپایگانی درباره صوفیه

  • کد خبر : 63910
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
چند فتوا از آیت الله صافی گلپایگانی درباره صوفیه
صوفيه با فرقه‌ها و انشعابات بسيارى كه دارند اگر چه در انحراف در يك سطح نيستند و بسا برخى از آنان خارج از ربقه اسلام شمرده نشوند در مجموع منحرفند

به گزارش پایگاه خبری مفاز، نظر مبارك در مورد صوفيه و عقائد آنها چيست؟

جواب: صوفيه با فرقه‌ها و انشعابات بسيارى كه دارند اگر چه در انحراف در يك سطح نيستند و بسا برخى از آنان خارج از ربقه اسلام شمرده نشوند در مجموع منحرفند و عقائد خاصه‌اى كه دارند غير اسلامى است.

سؤال 1498 -اگر در مسألۀ غلات و مجسمه و مجبره و صوفيه كه مرحوم سيد در عروه دارد نظرى داريد مرقوم فرمائيد.

جواب: نظر حقير همانند نظر شريف استادنا الاعظم الزعيم الاكبر آيت اللّٰه العظمى بروجردى-قدس سرّه-با نظر مرحوم سيد صاحب عروه-اعلى الله مقامه-مطابق است، مع ذلك به مؤمنين توصيه مى‌نمايم كه بطور كلى اگر چه ترتيب آثار كفر و احكام كافر همانطور كه در عروه فرموده است با عدم التزام و عدم التفات به لوازم فاسده اين عقايد بر آنها نشود، از معاشرت و مجالست و مخصوصاً مزاوجت و رفاقت با آنها جداً پرهيز و احتراز نمايند كه معرض خطرات و مفاسد بزرگ است.

نظر حضرتعالى در مورد بر خورد با بهائيت و تصوّف چيست؟

جواب: بطور كلى برخورد مساعدتى و موافقت‌آميز و هر ارتباطى كه موجب ترويج و تقويت فرق ضاله باشد جائز نيست و ترك مصاحبت و مجالست با آنها لازم است.

رفتن به خانقاه دراويش (صوفيه) جهت استماع مرثيه و سوگوارى ائمه اطهار عليهم السلام، يا اقامۀ فاتحه و شركت در آن جايز است يا خير؟

جواب: ترويج باطل است و جائز نيست.

كمك به ساختمان خانقاه دراويش و هرگونه مساعدت‌هاى جنسى به آنان چگونه است؟

جواب: كمك به ساختمان خانقاه و همچنين هر كمك جنسى كه مربوط به مسلك و مرام آنها باشد جائز نيست.

در مجالس صوفيه، شركت كردن و يا جنس خريدن از آنها جايز است يا نه؟

جواب: شركت در مجالس آنها جائز نيست و جنس خريدن هم اگر موجب تقويت آنها بشود جائز نيست.

سه سال پيش به علت عدم آگاهى به حكم شرعى مسأله، خانمى را از اهل فرقه عَلىُ‌اللٰهى) به صورت عقد عادى به عنوان همسرى انتخاب كرده‌ام در اين مدت به علت داشتن مذهب خاص خودش به انجام تكاليف شرعى مقيد نيستند نماز نمى‌خواند، روزه نمى‌گيرد و ساير تكاليف شرعى را انجام نمى‌دهد و از فرقه خود پيروى مى‌كند بنابراين: آيا عقد ما صحيح است يا خير؟ اگر باطل است حق مهريه و ساير حقوق را دارند يا نه؟ تكليف بچه‌هاى ما چيست؟

جواب: به طور كلى در نظير مورد سؤال، چنانچه زوجه واقعاً حضرت امير المؤمنين (ع) را خدا بداند عقد باطل و جدايى زوج از او لازم است و محتاج به طلاق نيست و چون زوج نمى‌دانسته و ازدواج نموده بچه در فرض سؤال ملحق به پدر و شرعاً محكوم به حلال زاده بودن است و نسبت به لزوم پرداخت مهريه با اينكه زوجه موصوفه محكوم به كفر است وجهى به نظر نمى‌رسد. و اللّٰه العالم

آيا فرقه‌اى كه خود را اهل حق مى‌نامند مسلمانند يا نه؟ و اگر مسلمانى، از اين فرقه را بكشد قصاص نمودن آن مسلمان جايز است؟

جواب: در مورد سؤال، كسانى كه حضرت على عليه السلام را خدا مى‌دانند و يا منكر يكى از ضروريات اسلام باشند محكوم به كفر هستند و مسلمان را به جهت قتل كافر نمى‌شود قصاص كرد ولى حاكم شرع طبق موازين مى‌تواند قاتل را تعزير نمايد. و اللّٰه العالم

فرقه «على اللهى» كه معروف به اهل حق مى‌باشند، عده‌اى از آنها در استانهاى متعدد كشور (همدان، كرمانشاه، سنندج، كنگاور) و روستاهاى آن منطقه سكونت دارند و عقيده اينها بر اين است كه نه به اصول دين و نه به فروع دين) و ساير احكام اسلامى از قبيل غسل و غيره عمل نمى‌كنند، آيا ازدواج با آنها يا بالعكس چه حكمى دارد و غذا خوردن و معاشرت با آنها چه حكمى دارد.

جواب: اگر فرقۀ مذكوره، حضرت امير المؤمنين عليه السلام را خدا بدانند يا منكر ضرورى دين مانند نماز و روزه و مانند اينها شوند كافرند و واضح است كه ازدواج با آنها جائز نيست و باطل است و اگر آن بزرگوار را خدا ندانند و منكر ضرورى دين هم نشوند چون انحرافات عقيدتى و اخلاقى و عملى بسيار دارند ازدواج با آنها محلّ اشكال است بلكه اجتناب از آن لازم است بلى افرادى از آنها كه قائل بشهادتين ميباشند و اقرار بعقائد باطله و انكار ضروريات دين از آنها ثابت نيست محقون الدم و مال و جان و عرضشان محترم است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=63910

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!