13

کارگردان نمایش «روزگار سگی‌سگی»: تمایز یهود و صهیونیسم را نشان دادیم

  • کد خبر : 59364
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۵۲
کارگردان نمایش «روزگار سگی‌سگی»: تمایز یهود و صهیونیسم را نشان دادیم
کارگردان نمایش «روزگار سگی‌سگی» گفت: میان بازیگران و هنرمندان نسبت به مسئله فلسطین و غزه موضع وجود دارد، تعدادی از همکاران عقیده داشتند این کاری است که ما را دچار مشکل می‌کند اما مسئله غزه، انسانی است، ما این فرق را نشان دادیم که یهود قابل احترام است اما صهیونیسم که این کشتار را به اسم یهود راه انداخته، در حال جنایت کردن است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، خسرو کشاورز قاسمی نویسنده و کارگردان نمایش روزگار سگی‌سگی که در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، درباره این نمایش گفت: میان بازیگران و هنرمندان نسبت به مسئله فلسطین و غزه موضع وجود دارد. تعدادی از همکاران عقیده داشتند این کاری حکومتی است و ما را دچار مشکل می‌کند. ما نیز به این نتیجه رسیدیم که کار را کم پرسوناژ بنویسیم و پیش ببریم.

وی درباره این مساله تشریح کرد: از طرفی عده‌ای از دوستان خصوصا بازیگر اصلی در این حوزه دغدغه‌مند بودند. با آن ها صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این مساله انسانی است. ما حتی در این نمایش از یهود صحبت می‌کنیم اما به آنان توهین نمی‌کنیم چرا که یهود دینی آسمانی است.

وی افزود: مشکل ما صهونیست است، مانند داعشی‌ها که با اسم اسلام جنایت می‌کردند. ما این فرق را نشان دادیم که یهود قابل احترام است به تورات نیز اشاره می‌کنیم اما صهیونیسم که این کشتار را به اسم یهود راه انداخته، هدف قرار دادیم.

کشاورز با اشاره به افسران صهیونیستی که این نمایش حول محور زندگی آن‌هاست، گفت: داده های ما مستند بر کتاب است و درباره افسری است که جنایت کرده و شکست‌های اخیر او باعث حذف او شده است و دچار پریشانی ذهنی و شخصیتی شده است.

وی درباره این افسر گفت: نگاه ما به آدمی است که نمادی از صیهونیسم است و بی هیچ پشتوانه و اندیشه ای و فقط با نشخوار فکری خود را نسبت به باقی آدم‌ها برتر می‌داند نگاه ما به آدمی است که نمادی از صیهونیسم است و بی هیچ پشتوانه و اندیشه ای و فقط با چند نشخوار فکری خود را نسبت به باقی آدم‌ها برتر می‌داند. هر جای دنیا را صهیونیست اشغال میکرد همین مشکل را داشت چرا که آنها خودشان را برتر از دیگران میدانند و این حرف خودشان است.

این کارگردان با اشاره به صحبت‌های افسران صهونیسیتی در پژوهش این اثر افزود: این‌ها کسانی هستند که فکر می‌کنند یهود و صهیونیست شرف از دست رفته دارند و باید این شرف را برگردانند. این‌ها می‌خواهند خودشان را ثابت کنند و در دنیا قلدری کنند. این تصوری است که صهیونیست با آن جلو می‌آید. آنها هر کجای دنیا که باشند با این تفکر به ویرانی می‌روند و برایشان مهم نیست چراکه خودشان را برتر می‌دانند و بقیه را انسان های درجه دو می‌دانند.

کشاورز ضمن اشاره به عملیات طوفان الاقصی و بازنمایی آن در این اثر گفت: از عملیات طوفان الاقصی فیلم‌هایی وجود دارد که جایی در قصه از آنها استفاده می‌شود اما ما به طور مستقیم به این عملیات اشاره نکردیم. به عملیات های قبلی هم اشاره اما نسبت به یک شخصیت در این تاریخ نگاه کردیم.

کارگردان نمایش «روزگار سگی‌سگی» گفت: میان بازیگران و هنرمندان نسبت به مسئله فلسطین و غزه موضع وجود دارد، تعدادی از همکاران عقیده داشتند این کاری است که ما را دچار مشکل می‌کند اما مسئله غزه، انسانی است، ما این فرق را نشان دادیم که یهود قابل احترام است اما صهیونیسم که این کشتار را به اسم یهود راه انداخته، در حال جنایت کردن است.

وی ادامه داد: اشاره های کوچکی به عملیات‌ها و کودک کشی‌ها کردیم اما اصل قصه درباره آدمی است که روزگارش سگی سگی است اما خود را سرپا نگه می‌دارد و می‌خواهد خود را حفظ کند.

کارگردان نمایش روزگار سگی‌سگی درباره نقش پررنگ رسانه در بازنمایی عملیات طوفان الاقصی و مساله فلسطین گفت: بحث ما رسانه است. اگر تیک‌تاک نبود طوفان الاقصی دیده نمی‌شد چراکه تیک تاک هنوز در اختیار صهیونیست قرار نگرفته؛ مانند خیلی از رسانه‌ها مثلا هالیوود که در اختیار صهیونیست قرار گرفته ما را دچار تردید می‌کند. اگر تیک‌تاک نبود طوفان الاقصی دیده نمی‌شد چراکه تیک تاک هنوز در اختیار صهیونیست قرار نگرفته؛ مانند خیلی از رسانه‌ها مثل هالییود که در اختیار صیونیست قرار گرفته و ما را دچار تردید می‌کند.

وی ادامه داد: تا امروز ۲۷۰۰۰ آدم شهید شده‌اند. اگر نصف این تعداد در اروپا کشته می‌شدند ما به سفارت خانه می‌رفتیم و شمع روشن میکردیم اما به قدری رسانه به ما گفته، که خود ما نیز باورمان شده ‌این انسان‌ها مهم نیستند و قبح این آدم کشی ریخته شده است.

کشاورز هدف اصلی این نمایش را هوشمندسازی مخاطب در برابر اخبار و رسانه‌های مرتبط با مساله فلسطین دانست و گفت: هدفم این بود که تماشاچی جست‌وجو کند و هر چیزی که به او گفته می‌شود را نپذیرد. ایرانی‌هایی که در اسرائیل زندگی می‌کنند هم طبق تحقیقات ما پس زده می‌شوند چراکه در خاورمیانه زندگی می‌کنند و مطابق نظر صهیونیست از همان افراد درجه دو هستند.

این کارگردان درباره حضور نمایش روزگار ‌سگی‌سگی در بخش غزه افزود: این نمایش هم باید در میان نمایش‌های اجتماعی و عاشقانه و… قرار بگیرد. وقتی نمایشی را جدا می‌کنیم تماشاگر هم آن را جدا می‌کند. این آفت است، ما می‌گوییم بخش غزه داریم این جواب معکوس می‌دهد. به جای آن باید بگوییم جایزه غزه داریم نه بخش جدای غزه.

کشاورز درباره فرم اجرای نمایش نیز گفت: این نمایش صحنه‌ای است و اجرای خیابانی ندارد. دنبال اجرای عموم هستیم تا بتوانیم افراد مختلف را بیاوریم تا نمایش را ببینند چراکه نمایش تاثیرگذار است و در ذهن می‌ماند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=59364

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!