3

لابی یهود در ساختار سیاسی و قانونگذاری آمریکا رخنه کرده است

  • کد خبر : 64496
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
لابی یهود در ساختار سیاسی و قانونگذاری آمریکا رخنه کرده است
اینکه رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا، رهبر جمهوری‌خواهان سنا و رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان دعوتنامه نتانیاهو برای سفر به آمریکا را امضا می‌کنند به نوعی گویای آن است که لابی یهود در درون لایه‌های بالای ساختار سیاسی و قانونگذاری آمریکا رخنه کرده و نمایی از دوران اوباما را تداعی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، بر اساس اعلام رسانه‌ها، نتانیاهو قرار است ۲۴ جولای (۳ مرداد) در کنگره آمریکا سخنرانی کند اما باید دانست به لحاظ اصول حاکم بر روابط بین‌الملل، کشورهای مختلف قاعدتاً دعوت از مقامات دولتی را توسط دولت‌ها و دعوت از مقامات پارلمانی را توسط پارلمان و حتی دعوت از مقامات قضایی را توسط مقامات قضایی خود نجام می‌دهند ولی در آمریکا اینگونه نیست در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما شاهد دعوت از بنیامین نتانیاهو به کنگره این کشور و ایراد سخنرانی توسط وی بودیم و حالا در زمان ریاست جمهوری بایدن هم برای دومین بار این اتفاق رخ داده است که ریشه آن قدرت لابی یهود یا آیپک در آمریکا به حساب می‌آید.

اینکه نخست وزیر اسرائیل را در زمانی که کابینه جنگ تحت رهبری وی دست به انواع و اقسام جنایات در غزه زده است به واشنگتن دعوت می‌کنند، به نوعی نشان می‌دهد که لابی یهود در حال حمایت از این رفتار وی است و این دقیقاً خلاف حقوق بشر و آرمان‌هایی است که آمریکا از گذشته تاکنون مدعی آن بوده است.

در این راستا نتانیاهو به دنبال آن است که روند جنگ را ادامه دهد تا به زعم خود به اهدافش در غزه پس از هشت ماه دست پیدا کند. اینکه می‌بینیم کسانی مانند رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا، رهبر جمهوری‌خواهان سنا و رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان دعوتنامه نتانیاهو برای سفر به آمریکا را امضا می‌کنند به نوعی گویای آن است که لابی یهود در درون لایه‌های بالای ساختار سیاسی و قانونگذاری آمریکا رخنه کرده و نمایی از دوران اوباما را تداعی می‌کند.

توجه داشته باشید که نتانیاهو در داخل اسرائیل با تضادها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و در این راستا ما شاهد آن هستیم که او به دنبال یک راه نجات است. نخست‌وزیر اسرائیل در مقابل، حتی با حریدی‌های تندرو در جنگ است و قرار بر این بوده تا این طیف به سربازی اعزام شوند که همین مساله حالا به یک جنجال داخلی تبدیل شده و حتی تندروهای تل‌آویو تهدید به فروپاشی کابینه کردند.

سیدجلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین‌الملل

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=64496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!