0

گفتگوی امام کاظم(ع) با شخص مسیحی

  • کد خبر : 45695
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۳
گفتگوی امام کاظم(ع) با شخص مسیحی
شخصی مسیحی وقتی نزد امام کاظم (ع) آمد بعد از شنیدن جزئیات ولادت حضرت عیسی(ع) و اطلاعات خانواده‌اش از طرف امام کاظم (ع) مسلمان شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در منابع روایی شیعه نمونه‌هایی از گفتگوی امام کاظم (علیه‌السلام) با مسیحیان یافت می‌شود. یکی از این موارد، گفتگویی است با فردی مسیحی که با رد و بدل‌شدن چند سؤال‌ و جواب، به مسلمان شدنش تمام شده است. بخشی از این روایت از این‌ قرار است: «يعقوب بن جعفر بن ابراهيم گويد: خدمت موسی‌بن‌جعفر (علیه‌السلام) بودم كه مردى نصرانى نزد آن حضرت آمد، موسی‌بن‌جعفر (علیه‌السلام) فرمود: هم اكنون به تو خبرى دهم كه آن را جز اندكى از خوانندگان كتب (آسمانى) ندانند. به من بگو اسم مادر مريم چه بود؟ و در چه روزى (روح عيسى) در شكم او دميده شد؟ و در چه ساعت از روز بود؟ و در چه روزى  عيسى (علیه‌السلام) را زائيد؟ و در چه ساعت از روز بود؟ نصرانى گفت: نمی‌دانم.

موسی‌بن‌جعفر (علیه‌السلام) فرمود: اما مادر مريم نامش «مرثا» بود كه در لغت عربى «وهيبة» مى‌باشد و اما روزى كه مريم باردار گشت، روز جمعه هنگام ظهر بود و آن روزى بود كه روح‌الامین (جبرئيل) از آسمان فرود آمد و براى مسلمين عيدى مهم‌تر از آن نيست. خداى تبارک‌ و تعالی و محمد (صلى اللَّه عليه و آله) آن روز را بزرگ دانسته و دستور داده كه عيدش قرار دهند و آن روز جمعه است و اما روزى كه مريم زائيد سه‌شنبه بود، در چهار ساعت و نيم از روز برآمده.

سپس فرمود: نهرى را كه مريم عيسى را در كنار آن زائيد، ميدانى كدام نهر بود؟ گفت: نه، فرمود :آن نهر فرات است كه درختان انگور و خرما در كنار آن است و هيچ نهرى از لحاظ درختان انگور و خرما با فرات برابر نيست و اما روزى كه زبان مريم بسته شد و قيدوس (پادشاه يهود آن زمان) فرزندان و پيروان‌ خود را طلبيد تا او را يارى كنند و آل‌ عمران را بيرون برد تا به مریم بنگرند و آنها آنچه را خدا در كتاب تو (انجيل) و كتاب ما (قرآن) بيان كرده، گفتند، فهميده‌اى؟ گفت: آرى، همين امروز خوانده‌ام فرمود: بنابراین از اين مجلس برنخيزى تا خدا تو را هدايت كند.

نصرانى گفت: اسم مادر من به لغت سريانى و عربى چيست؟ حضرت فرمود: اسم مادر تو به لغت سريانى «عنقالية» است و اسم مادر پدرت «عنقورة» بوده است و اما اسم مادرت به لغت عربى هومية است و نام پدرت عبدالمسيح است و به لغت عربى عبداللَّه مى‌شود، زيرا مسيح را عبدى نيست، عرض كرد: راست گفتى و احسان كردى (كه آنچه را هم نپرسيدم جواب گفتی)

اسم جدم چيست؟ فرمود: اسم جدت جبرئيل بود و من او را در اين مجلس عبدالرحمن ناميدم. نصرانى گفت: ولى او مسلمان بود، موسی‌بن‌جعفر (علیه‌السلام) فرمود: آرى و شهيد هم گرديد، زيرا لشكرى از اهل شام ناگهان به منزلش ريختند و او را كشتند. نصرانى گفت: نام من پيش از آنكه كنيه خود را تعيين كنم چه بود؟ فرمود: نام تو عبدالصليب بود، عرض كرد: شما چه نامى به من می‌دهی؟ فرمود: من تو را عبداللَّه نام می‌گذارم.

نصرانى گفت: من هم ايمان به خداى بزرگ آوردم و گواهى دهم كه شايسته پرستشى جز خداى يگانه بى‌شريك نيست و او يكتا و مورد نیاز مخلوق است، او نه چنان است كه نصارى وصفش كنند (كه مسيح را پسر يا شريك يا متحد با او دانند) و نه چنان است كه يهود معرفی‌اش نمايند (كه جسمش دانند و عزيز را پسرش خوانند) و هیچ‌گونه شركى نسبت به وى راه ندارد و گواهى دهم كه محمد بنده و فرستاده اوست، كه او را بحق فرستاده است و او حق را براى اهلش آشكار ساخت و اهل باطل در كورى و گمراهى بماندند، و او فرستاده خدا بود به‌سوی تمام مردم از سرخ‌پوست و سیاه‌پوست و همه نسبت به او يكسان بودند، گروهى بينا شدند و هدايت يافتند و اهل باطل در كورى بماندند و آنچه ادعا مى‌كردند، از دست بدادند و گواهى دهم كه ولى و جانشين او حكمت وی را بيان كرد… سپس زنار (1) و صليب طلائى را كه به گردن داشت بريد و بشكست و گفت: بفرما زكاتم را به چه مصرفى رسانم؟ فرمود: در اينجا برادرى دارى كه هم كيش تو است و از قوم خودت از قبيله قيس بن ثعلبه است، و او هم مانند تو در نعمت (اسلام) است، با یکدیگر مواسات و همسايگى كنيد و من از حق اسلامى شما دريغ نخواهم كرد.» (2)

پی‌نوشت:
(1). نوار یا گردن‌بندی که مسیحیان با صلیب کوچکی به گردن خود آویزان می‌کردند.
(2). کلینی، اصول کافی،  ترجمه مصطفوی، ج 2 ص 309

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=45695

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!