3

واکنش فراکسیون مسیحی عراق به پس گرفتن فرمان ریاست جمهوری برای اسقف کلدانی ها

  • کد خبر : 51873
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۲
واکنش فراکسیون مسیحی عراق به پس گرفتن فرمان ریاست جمهوری برای اسقف کلدانی ها
اعضای فراکسیون اقلیت مسیحی (بابلیون) در مجلس عراق درخصوص پس گرفتن فرمان شماره 147 ریاست جمهوری عراق که مربوط به اسقف کلدانی ها در عراق و جهان است، بیانیه ای منتشر کردند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در بیانیه اعضای فراکسیون مسیحی (بابلیون) در مجلس عراق آمده است: دلیل صدور این فرمان، انجام اقدامات اداری و پیروی از شیوه های به جامانده ازنظام‌های سیاسی و اجتماعی در تعامل با اسقف ها و سران طوائف بوده است که نمایندگی امور آنها را نزد حکام و فرمانروایان برای گرفتن خراج از اهل فرقه به نفع بیت المال یا ولی امرآنان، داشتند.

این بیانیه می  افزاید: فرمان یاد شده با قانون اساسی عراق که ماده (14) برآن صراحت دارد و دراین ماده گفته شده است که عراقی ها در برابر قانون بدون تبعیض جنسیتی، نژادی، ملیتی، رنگ یا مذهب وعقیده و اوضاع اقتصادی یا اجتماعی،برابرهستند، مطابقت ندارد.

براساس این بیانیه، ماده (41) قانون اساسی عراق تصریح می کند که عراقی ها در  پایبندی به مذهب، فرقه، عقاید و ساماندهی به احوال شخصیه خود آزادند. درماده (43) اولا” در قانون اساسی عراق نیز آمده است: پیروان هر مذهب یا فرقه‌ای در انجام مراسم دینی از جمله مراسم و شعائر حسینی، ب- اداره اوقاف، امور و مؤسسات آن‌ها  نیز آزادند و این مراسم به موجب قانون سازماندهی خواهد شد.

این بیانیه حاکی است که اقدام اخیر رئیس جمهوری عراق به پس گرفتن فرمان شماره 147ریاست جمهوری، اقدامی صحیح و قانونی است، بنابراین «ما نمایندگان فراکسیون بابلیون در کنار سران کلیساهای مسیحی برای تدوین و تصویب یک  قانون احوال شخصیه که حقوق مشروع ما را پس از گنجاندن آن در برنامه آموزشی وزارتخانه ها از نظر قانون اساسی تضمین می کند  و همچنین برای تدوین و تصویب قانون مدیریت موقوفات و مؤسسات مذهبی مسیحی به گونه ای که حیثیت و منزلت سران فرقه های مسیحی را تضمین نماید، تلاش خواهیم کرد، زیرا ما از نظر قانونی  مسئول مدیریت موقوفات، مراقبت وحفاظت از آنها  و پایان دادن به تمام اقدامات غیرقانونی که با حقوقمان به عنوان شهروندان عراقی در تعارض است، هستیم.»

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=51873

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!