7

جنجال بر سر قانون ممنوعیت حجاب در ارتش بوسنی و هرزگوین

  • کد خبر : 59202
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
جنجال بر سر قانون ممنوعیت حجاب در ارتش بوسنی و هرزگوین
دادگاه قانون اساسی به این نتیجه رسید که ممنوعیت پوشیدن حجاب در طول خدمت سربازی در نیروهای مسلح بوسنی و هرزگوین حق آزادی مذهب را نقض نمی کند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، دادگاه قانون اساسی بوسنی و هرزگوین روز گذشته در پرونده درخواست باقر عزت ‌بگوویچ، عضو سابق هیئت رئیسه مجلس اقوام بوسنی و هرزگوین برای بررسی وجاهت قانونی بند (۳) ماده ۵ آیین نامه لباس فرم ارتش بوسنی و هرزگوین که می گوید: «علائم دینی با لباس را می توان به گونه ای پوشید که قابل رویت نباشد» رای داد که ممنوعیت پوشیدن حجاب با لباس ارتش بوسنی و هرزگوین در طول خدمت نقض حق آزادی دین نیست.

دادگاه قانون اساسی بوسنی و هرزگوین در شرح این حکم خاطرنشان ساخت دادگاه حقوق بشر اروپا تاکید کرده است که در صورت لزوم می توان هرگونه اجماع و ارزش های مشترک ناشی از عرف کشورهای امضاکننده کنوانسیون حقوق بشر اروپا را در نظر گرفت.

دادگاه قانون اساسی بوسنی و هرزگوین افزود: از آیین نامه لباس فرم ارتش بوسنی و هرزگوین مشهود است که قواعد پوشیدن قابل مشاهده نمادهای دینی در ارتش  بوسنی و هرزگوین به طور یکسان برای همه اعضا اعمال می شود و حفاظت از اصل بی طرفی در ارتش با ارزش هایی سازگار است که قانون اساسی بوسنی و هرزگوین و کنوانسیون حقوق بشر اروپا بر آن استوار است. دادگاه قانون اساسی بوسنی و هرزگوین بر این باور است که وزارت دفاع بوسنی و هرزگوین به دلیل ویژگی های خاص ارتش این کشور می تواند از اعضای خود بخواهد که از بیان برخی اعتقادات دینی در محل کار خودداری کنند.

ملاحظه:

به چالش کشیده شدن قانون ممنوعیت پوشیدن حجاب در ارتش بوسنی و هرزگوین از سه سال پیش و با درخواست سرباز املا مویانوویچ از دادگاه قانون اساسی بوسنی و هرزگوین در خصوص بازنگری در قانون یاد شده آغاز شد و با درخواست باقر عزت بگوویچ برای ارزیابی مجدد آئین نامه لباس فرم نیروهای مسلح بوسنی و هرزگوین رسانه ای شد. دادگاه قانون اساسی به این نتیجه رسید که ممنوعیت پوشیدن حجاب در طول خدمت سربازی در نیروهای مسلح بوسنی و هرزگوین حق آزادی مذهب را نقض نمی کند. این بدان معناست که سرباز املا مویانوویچ همچنان از حضور در نیروهای مسلح بوسنی و هرزگوین با پوشش حجاب، محروم است. املا مویانوویچ این تصمیم دادگاه را نقض حقوق دینی و تبعیض جنسیتی عنوان کرد.

لازم به ذکر است دادگاه قانون اساسی بوسنی و هرزگوین چندی پیش تصمیمی را برای اعضای مرد نیروهای مسلح بوسنی و هرزگوین در مورد گذاشتن ریش توسط کادر ارتش گرفت و پذیرفت که قانون منع گذاشتن ریش توسط سربازان، تبعیض آمیز است اما در مورد حجاب به چنین تصمیمی نرسید.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=59202

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!