1
عالم اهل سنت:

تفرقه میان مسلمانان موجب انسداد توسعه جامعه اسلامی می‌شود

  • کد خبر : 64574
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۴۰
تفرقه میان مسلمانان موجب انسداد توسعه جامعه اسلامی می‌شود
مدرس مدرسه دینی اهل سنت بوشهر گفت: در قرآن کریم آمده است اگر دو طایفه مؤمن با هم نزاع کردند جلوی آنها را بگیرید؛ چراکه تفرقه باعث تضعیف مسلمانان و افزایش دشمنی می‌شود و پیشرفت و توسعه جامعه اسلامی به عقب می‌افتد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در ایام ماه ذی‌الحجه و در آستانه آغاز اعمال حج قرار داریم. حج جلوه اتحاد و یکرنگی و یکدلی مسلمانان جهان است که هر ساله در ایام مشخص و با اعمال و مناسک معین برپا می‌شود. اما دشمنان اسلام همواره در جهت ایجاد تفرقه و نزاع بین مسلمانان کوشیده‌اند و این وظیفه هر مسلمانی است که اولویت اول او در اینگونه مناسک حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه باشد.

ابراهیم سیاری؛ مدرس مدرسه دینی دارالفرقان خِره بوشهر، در گفت‌وگویی به بیان نکاتی درباره اهمیت وحدت در جهان اسلام و دوری از تفرقه پرداخت و گفت: در دین مبین اسلام و قرآن کریم تأکید فراوانی بر گسترش برادری دینی میان مسلمانان شده است. قرآن کریم در راستای برادری دینی و تحقق وحدت اسلامی اجازه نداده است کوچکترین بی‌احترامی به یک مسلمان صورت گیرد یا آسیبی به وی برسد. در قرآن کریم در همین راستا آمده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ ۖ وَإِذَا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ؛ ای اهل ایمان، هرگاه شما را گفتند که در مجالس خود جای را (بر یکدیگر) فراخ دارید، جای باز کنید (و برای نشستن مکان بالاتر و نزدیک‌تر به پیغمبر تنازع و تزاحم مکنید) تا خدا بر توسعه (مکان و مقام و منزلت) شما بیفزاید و هرگاه گفتند که از جای خود (برای توسعه مجلس یا کار خیر دیگری) برخیزید، برخیزید، تا خدا مقام اهل ایمان و دانشمندان شما را (در دو جهان) رفیع گرداند، و خدا به هر چه کنید به همه آگاه است» (مجادله/۱۱) این آیه درباره نشستن در مجلس است که تأکید شده نباید کاری کنیم که حتی یک نفر که در مجلسی نشسته مورد آزار قرار گیرد.

جایگاه وحدت در قرآن کریم

وی افزود: قرآن کریم در جای دیگری فرموده است: «إِنَّمَا النَّجْوَىٰ مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ؛ همیشه نجوا و راز گفتن از (نفوس شریره) شیطان است که می‌خواهد مؤمنان را دلتنگ و پریشان خاطر کند در صورتی که هیچ زیان به آنها نمی‌رساند جز آنکه امر خدا باشد، و مؤمنان باید همیشه بر خدا توکل کنند» (مجادله/۱۰) در اینجا نیز تأکید شده درِ گوشی صحبت کردن کار درستی نیست چون کار شیطان است که می‌خواهند مؤمنان را ناراحت کند. به همین دلیل اسلام در زمینه اتحاد برادران دینی تأکید بسیاری دارد و آیات زیادی در این زمینه نازل شده است که از جمله آنها آیه ۱۰ سوره مبارکه حجرات است که فرموده است: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ به حقیقت مؤمنان همه برادر یکدیگرند پس همیشه بین برادران ایمانی خود صلح دهید و خداترس و پرهیزکار باشید، باشد که مورد لطف و رحمت الهی گردید».

سیاری با اشاره به تبعات تفرقه در جهان اسلام بیان کرد: این امری واضح است که تفرقه کاری مذموم است و قرآن کریم هم آن را نهی کرده است. در قرآن کریم آمده اگر دو طایفه مؤمن با هم دعوا کردند جلوی دعوای آنها را بگیرید؛ چراکه تفرقه باعث تضعیف مسلمانان و افزایش دشمنی می‌شود و پیشرفت و توسعه جامعه اسلامی به عقب می‌افتد.

اهمیت تجلیل از عالمان دینی

مدرس مدرسه دینی اهل سنت بوشهر با اشاره به جنایات صهیونیست‌ها در غزه و لزوم حمایت جهان اسلام از فلسطینیان یادآور شد: قطعاً باید جلوی این جنایات گرفته شود. مردم فلسطین هم برادر دینی ما هستند که تحت شدیدترین ظلم و ستم‌ها قرار گرفته‌اند لذا از همه دولت‌های اسلامی تقاضا داریم با همکاری و اتحاد جلوی کشتار بیشتر مسلمین را بگیرند. از سوی دیگر حمایت از مظلومان، امری انسانی است و باید همه ملت‌های جهان و حتی ملل غیر اسلامی در راستای حمایت از مردم مظلوم غزه اقدام کنند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت تجلیل از عالمان دینی در کشور و کسانی که در وحدت و تقریب نقش زیادی دارند افزود: تقریب مذاهب امری مهم است. اخیرا ما در مراسم تجلیل از عالمان اهل سنت در تهران شرکت کردیم که از سوی دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل سنت برگزار شد و حس و حال بسیار خوبی پیدا کردیم و معتقدیم در این جلسات، میزان صمیمیت در میان عالمان دینی بیشتر می‌شود لذا امیدواریم که چنین جلساتی که به هم‌زیستی و تقریب مذاهب کمک می‌کند ادامه داشته باشد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=64574

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!