2
رئیس حزب مسلم لیگ هند:

اولین گام رسیدن به وحدت، پذیرش تکثر بین انسان‌ها است

  • کد خبر : 40104
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
اولین گام رسیدن به وحدت، پذیرش تکثر بین انسان‌ها است
رئیس حزب مسلم لیگ هند در سخنانی در سی و ششمین کنفرانس وحدت بر ضروت یافتن راه‌کارهایی برای حل اختلافات بین مسلمانان تأکید کرد و اولین گام رسیدن به وحدت را پذیرش تکثر بین انسان‌ها دانست.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، فاطمه مظفر، رئیس حزب مسلم لیگ هند در وبینار سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی گفت: دنیای اسلام همواره از جنبه رهبری، حکمرانی و نیز از جنبه به کارگیری قدرت به عنوان یک قدرت پیشرو در جهان قلمداد می‌شده است.

وی بیان اینکه مسلمانان در قرن‌های گذشته مالک بزرگ‌ترین امپراطوری در جهان بودند، اظهار کرد: خلافت اموی وسیع‌ترین سرزمین‌ها را تحت اختیار داشت؛ خلفای اموی بر سرزمین‌های وسیعی حکومت می‌کردند و در عین حال با مشکلی نیز مواجه نبودند، اما مشکل بعداً پدیدار شد.

رئیس حزب مسلم لیگ هند با بیان اینکه دلیل این مشکل، توجه مسلمانان به اختلافات و نزاع‌های داخلی است، به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و افزود: دستان خداوند در آنجایی حضور دارد که ما متحد باشیم. پیامبر اکرم (ص) در حدیثی دیگر نیز می‌فرماید: «اگر در حال قرائت قرآن هستید، مسلمانان را در حال نزاع با یکدیگر دیدید، توصیه من به شما این است که قرائت قرآن را متوقف کرده و تلاش نمایید بین افراد درگیر مصالحه برقرار شود». باید به این تأکید پیامبر اکرم(ص) توجه نمود که برقراری مصالحه و آشتی بین مسلمانان از قرائت قرآن بااهمیت‌تر است. این در حالی است که هم‌اکنون ما به نام همان قرآن و خداوند متعال در حال نزاع با یکدیگر هستیم؛ با این وضعیت سرنوشت ما چه خواهد بود؟

نورا فرحات، استاد جامعه‌شناسی از الجزایر نیز ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت، اظهار کرد: مشکل بزرگ بین مسلمانان تنها به بُعد سیاسی یا اقتصادی و نظامی محدود نمی‌شود؛ بلکه این مشکل در افکار و اندیشه‌هایی که توسط رسانه‌ها تبلیغ می‌شوند، ظهور و بروز پیدا کرده است.

وی افزود: لازم است مسلمانان و همچنین رسانه‌های مختلف با اجتناب از سیاست‌هایی که موجب افزایش اختلافات می‌شود، نسبت به حل و فصل این اختلافات اقدام کنند. آن‌ها باید به گونه‌ای به حل‌وفصل اختلافات بپردازند که اگر با یکدیگر دیدار و ملاقات داشتند، هیچگاه بر روی نقاط اختلافی متمرکز نشوند. اینگونه است که وحدت اسلامی محقق می‌شود.

فرحات تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم، مسلمانان را از ناسزاگویی به شخصیت‌های برجسته کفار منع کرده تا بدین‌ترتیب، کفار نیز به شخصیت‌های برجسته و مقدسات مسلمانان توهین و اهانت نکنند.

وی در ادامه به آیه «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ» اشاره کرد و گفت: از این آیه شریف قرآنی ۵ راهکار استنباط می‌شود؛ اول، اهتمام به مسائل مشترک میان مسلمانان؛ در واقع رسانه‌ها باید به مسائل مشترک مسلمانان توجه ویژه داشته باشند. به عنوان نمونه لازم است که رسانه‌ها به مسائلی نظیر «حاکمیت الهی»، «اصول دین»، «ارزش‌های بزرگ مانند نماز، روزه و عبادت» که جزو مشترکات مسلمانان است، بپردازند.

وی دومین راهکار را استفاده درست از اصطلاحات بیان کرد و گفت: رسانه‌ها باید در به کار بردن اصطلاحات دقت نظر لازم را داشته باشند. به عنوان مثال به جای اصطلاحاتی نظیر «شیعی و سنی» از اصطلاح «اسلام ناب محمدی» استفاده کنند.

استاد جامعه‌شناسی الجزایر، سومین راهکار را تنوع در منابع ذکر کرد و گفت: ما باید منابع و مراجع خود را متنوع سازیم، آنگاه تمامی طوایف و مذاهب در این منابع دیده می‌شوند، نمونه این مسئله کتاب بحارالأنوار است. در این کتاب احادیثی وجود دارد که در منابع اهل سنت هم به چشم می‌خورند.

وی خاطر نشان کرد: استفاده مناسب از رسانه‌ها چهارمین راهکار است. رسانه‌ها باید از عباراتی که الفت و برادری میان مسلمانان ایجاد می‌کند، بیشتر استفاده کنند. رسانه‌ها باید امت اسلامی را امّت واحده معرفی کنند. به عنوان نمونه در سیره امام خمینی (ره) شاهد هستیم که ایشان هیچ‌گاه از تعابیر شیعه و سنی استفاده نمی‌کردند، بلکه تنها از تعابیری که تمامِ اسلام را دربرمی‌گرفت، بهره‌برداری می‌کردند.

فرحات پنجمین مورد را پاسخ‌گویی به فتنه‌انگیزان برشمرد و گفت: باید پیش از آنکه فتنه به اوج خود برسد و تشدید شود، به مقابله با آن پرداخت.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=40104

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!