2

تنها یهودی افغانستان کشورش را ترک کرد

  • کد خبر : 21452
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
تنها یهودی افغانستان کشورش را ترک کرد
زیبولان سمنتوف، تنها یهودی افغانستان، با تسلط مجدد طالبان، در نهایت مجبور شد تا کشورش را ترک کرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، تنها یهودی افغانستان زیبولان سمنتوف ۶۲ ساله که در یگانه کنیسهٔ یهودیان در کابل زندگی می کرد و در آنجا به زبان عبری مناسک مذهبی خود را ادا می کرد،‌ در جریان بیش از چهار دهه جنگ، افغانستان را ترک نکرد، اما تسلط مجدد طالبان وی را مجبور به ترک کشورش کرد.

موتی کاهانا، یک تاجر اسراییلی-امریکایی که مدیریت یک شرکت امنیتی روند تخلیه از افغانستان را بر عهده دارد، روز چهار شنبه (۱۷ شهریور) به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است که سمنتوف همراه با ۲۹ نفر از همسایگان اش که تقریبا همهٔ‌ آنان زنان و کودکان اند، به یکی از کشور های همسایهٔ افغانستان انتقال یافته اند.

کاهانا گفته است سمنتوف که تجربهٔ زندگی در دور نخست حاکمیت طالبان را داشته است، از بابت طالبان نگران نبود، اما وی برایش هشدار داد که او با خطر اختطاف و حتا قتل از سوی افراد رایکال تر طالبان مواجه است.

کاهانا می گوید که همسایه های سمنتوف نیز بر وی فشار آوردند تا افغانستان را ترک کند تا فرزندان آنان نیز با وی یکجا کشور شان را ترک کنند.

تلاش برای اسکان دایمی سمنتوف

کاهانا گفته است که شرکت امنیتی وی تلاش می کند با مقام های امریکایی و اسراییلی تماس بگیرد تا برای سمنتوف محل اقامت دایمی پیدا کنند.

زن و فرزند سمنتوف از چندین دهه به این سو، در اسراییل زندگی می کنند، اما بر اساس قوانین اسراییل، آقای سمنتوف برای سال ها از دادن طلاق به همسرش اجتناب کرده است و حال اگر در اسراییل مسکن گزین شود، احتمالا قضیه حقوقی همسرش از سر گرفته شود

زیبولان سمنتوف در سال‌ های ۱۹۵۰ در شهر هرات زاده شد و در جریان تهاجم نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق در اوایل سال‌ های ۱۹۸۰ به کابل کوچ کرد.

یهودیان برای بیش از ۲۵۰۰ سال در افغانستان زیست داشتند و ده‌ها هزار از آنان باشندگان ولایت هرات بودند،‌جاییکه چهار کنیسهٔ آنان هنوز هم وجود دارد.

با آنهم،‌ یهودیان افغان در قرن ۱۹ به تدریج افغانستان را ترک کرده و در اسراییل مسکن گزین شدند.

در جریان چند دهه، تمامی اقارب سمنتوف، به شمول همسر و دو دختراش افغانستان را ترک کردند.

آقای سمنتوف قبل از اینکه طالبان دوباره بر افغانستان مسلط شوند،‌ به خبرگزاری به فرانس پرس گفت که زمانی تمامی ادیان و فرقه‌های مذهبی در این کشور از آزادی تمام برخوردار بودند، اما در جریان سال ‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ اسلامگرایان تلاش کردند او را مسلمان سازند.

او گفت که رژیم طالبان او را چهار بار به زندان افگند.

این یهودی افغانستانی گفت که طالبان یک بار کنیسه کابل را غارت کردند، کتاب‌ های عبرانی را پاره کردند، منورا‌ها را شکستند و یک تورات عتیقه را با خود بردند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=21452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.