3

از جزئیات دولت آینده افغانستان تا روایت ترامپ از دیدار با مقام طالبان

  • کد خبر : 21262
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۷:۲۶
از جزئیات دولت آینده افغانستان تا روایت ترامپ از دیدار با مقام طالبان
در حالی که رهبران طالبان جزئیات تازه‌ای از ساختار حکومت آینده افغانستان را تشریح کردند، دونالد ترامپ در اظهاراتی برخی از گفت‌وگوهای رد و بدل شده خود با نماینده طالبان در سال گذشته را افشا کرد. 

به گزارش پایگاه خبری مفاز، سه هفته پس از سقوط کابل به دست نیروهای طالبان، تحولات این کشور همچنان در سرخط همه خبرهای بین‌المللی به چشم می‌خورد. از یک سو ناظران منتظر روشن شدن چشم‌انداز سیاست‌های داخلی و خارجی حکومت طالبان هستند و از سوی دیگر، موج مهاجان افغان، نگرانی کشورهای همجوار و اتحادیه اروپا را برانگیخته است.

نگرانی اروپا از سیل مهاجران افغان

در پی سقوط افغانستان به دست طالبان، کشورهای اروپایی نگران هجوم مهاجران از این کشور به مرزهای خود هستند. به همین منظور اعضای اتحادیه اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده‌اند تا روز سه‌شنبه به بحث بگذارند.

براساس پیش نویس این قطعنامه، کشورهای اروپایی برای جلوگیری از تکرار ورود مهاجران غیرقانونی به مرزهای خود در سال ۲۰۱۵ به دنبال یک سازوکار واقعی هستند تا کشورهای عضو شاهد ورود بی حساب و کتاب مهاجران و غافلگیر شدن از موج جدید نباشند.

این درحالی است که آژانس مهاجرتی ملل متحد در مورد هجوم نیم میلیون مهاجر افغان تا پایان سال هشدار داده است. این نهاد جهانی پیش‌تر از دو کشور ایران و پاکستان خواسته بود مرزهای خود را به روی مهاجران افغان باز کنند.

به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی برای جلوگیری از ایجاد موج جدید مهاجرتی از افغانستان، به دنبال دادن پول و دیگر کمک‌ها به این کشور و کشورهای همسایه هستند. اروپایی‌ها به شدت از بروز مسائل و تهدیدات امنیتی ناشی از هجوم مهاجران افغان نیز می‌هراسند.

روسیه: اقدامات طالبان را تحت نظر داریم

سخنگوی کرملین امروز (دوشنبه) گفت، بازبینی وضعیت طالبان هنوز زود است چون باید اقدامات اولیه مقام‌های افغانستان را مورد نظارت قرار دهیم.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: هنوز زود است که مساله وضعیت طالبان در افغانستان را مطرح کنیم. می‌دانید که هم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری و هم وزارت خارجه روسیه به همراه همتایان ما گفته‌اند که ما باید اقدامات اولیه رهبری افغانستان را که قرار است شکل بگیرد، بررسی کنیم. فراموش نکنید که هنوز دولتی در افغانستان تشکیل نشده است.

وی ادامه داد، خروج اتباع خارجی و شهروندان افغان که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، هنوز در جریان است.

سخنگوی کرملین افزود: یک روند خطرناک با توجه به حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان وجود دارد و ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. بررسی گام‌های نخست طالبان و رهبری افغانستان بسیار مهم است. بعد از اینهاست که می‌توانیم به نتیجه‌گیری برسیم.

سخنگوی کرملین ایده امانوئل ماکرون ، رئیس جمهور فرانسه برای ایجاد منطقه امنیتی در کابل را باید مورد بحث قرار داد و بسیار مهم است که دریابیم طالبان چه نظری دارد.

دیمیتری پسکوف گفت: البته ، این یک پیشنهاد است که باید مورد بحث قرار گیرد و بحث در مورد همه شیوه های چنین منطقه ای بسیار مهم است. و نکته اصلی این است که نگرش طالبان را نسبت به ایده ایجاد چنین منطقه ای درک کنیم.

تحلیل طالبان از داعش پس از خروج آمریکایی‌ها

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت، امیدواریم افغان‌های متأثر از داعش از عملیات خود به منظور تشکیل دولت اسلامی در نبود بیگانگان دست بردارند.

او اضافه کرد: اگر وضعیت جنگ را به وجود آورند و به عملیات خود ادامه دهند دولت اسلامی با آنها برخورد خواهد کرد.

حمله‌ای که داعش در خارج از فروگاه کابل مسئولیت آن را برعهده گرفت منجر به مرگ ده‌ها فردی شد که امیدوار بودند به خارج از کشور بروند. در عین حال حملات انتقام‌جویانه و پیش‌دستانه آمریکا علیه مواضع داعش ظرف روزهای گذشته خشم طالبان را برانگیخته است.

وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه دست به حمله پهپادی به خودروی حامل مواد منفجره زد که فرودگاه کابل را تهدید می‌کرد.

تشریح جزئیات تازه از دولت آینده افغانستان

ملا عبدالسلام ضعیف، از رهبران سابق طالبان که روابط قوی با رهبری این گروه دارد، در مصاحبه با العربی الجدید درباره دولت جدیدی که طالبان اعلام کرده ظرف یک یا دو هفته تشکیل خواهد شد، گفت: تاریخ مشخصی برای تشکیل این دولت وجود ندارد اما بعد از عقب نشینی کامل نیروهای آمریکایی انجام خواهد شد چراکه فرصتی در مقابل طالبان است تا از برخی چهره‌های سیاسی از طریق فرودگاه استقبال کنند و با طرف‌های مختلف مذاکرات فشرده‌ای انجام دهتد.

وی گفت: دولت تحت عنوان امارت اسلامی خواهد بود. تمام گروه‌ها و احزاب افغانی در آن شرکت خواهند کرد. طالبان بعد از سیطره بر کابل ابتدا بر دو مستله مهم متمرکز شد: فراهم کردن امنیت و حمایت از شهروندان تا همگان اطمینان یابند که اوضاع افغانستان تغییر کرده است و امنیت سرتاسر کشور را فرا گرفته است. اما مساله دوم مقابله با بحران اقتصادی و چالش‌های آن است.

ضعیف گفت: افغانستان بعد از پایان عقب‌نشینی آمریکا به سمت مثبتی پیش می‌رود. آنچه در روزهای گذشته اتفاق افتاد فرصتی تکرار نشدنی در زندگی افغانی‌ها برای آینده‌ای شکوفا است. تمام افغانی‌ها ایمان دارند که باید راهکار سیاسی وجود داشته باشد که شامل تمام گروه‌ها باشد.

وی درباره نقش هبت الله آخوند زاده، رهبر طالبان در آینده سیاسی افغانستان گفت: آخوند زاده در زمان کنونی رهبر طالبان و مرد شماره اول آن باقی خواهد ماند.

وی بعید دانست که آخوند زاده در زمان کنونی در امور سیاسی مداخله کند.

کسینجر: آمریکا در افغانستان شکست خورد

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در مقاله‌ای جدید برای مجله اکونومیست از شکست آمریکا در افغانستان افسوس خورد و استدلال کرد که ارتش آمریکا در مرحله‌ای از جنگ ۲۰ ساله خود، تمرکز استراتژیکش را از دست داد.

در حالی که آمریکایی‌ها و متحدان افغان هنوز پس از خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان سرگردان مانده‌اند، کیسینجر که در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون و جرالد فورد، وزیر خارجه آمریکا بود، این سوال را می‌پرسد که چرا ایالات متحده بدون هیچ هشدار یا مشورتی با متحدانش یا افرادی که مستقیماً در ۲۰ سال فداکاری مشارکت داشته‌اند، از این کشور خارج می‌شود؟

او اهداف دست‌نیافتنی را عامل اصلی این فروپاشی دانست. کیسینجر نوشت: ایالات متحده به دلیل ناتوانی در تعریف اهداف دست‌یافتنی و پیوند آنها به روشی که از طریق روند سیاسی آمریکا قابل تحمل و پایدار باشد، در تلاش‌هایش برای مقابله با شبه‌نظامی‌گری، خودش را تکه‌تکه کرد.

این سیاستمدار سرشناس آمریکایی افزود: اهداف نظامی بیش از حد مطلق و دست‌نیافتنی و اهداف سیاسی بیش از حد انتزاعی و صعب‌الوصول بوده‌اند. ناکامی در پیوند آنها به یکدیگر، آمریکا را درگیر درگیری‌هایی بدون نقاط پایانی قابل تعریف کرده است و باعث شده است که ما هدف واحد را در داخل کشور در یک باتلاق از اختلافات داخلی حل کنیم.

داعش مسئولیت حمله به فرودگاه کابل را پذیرفت
داعش خراسان در  کانال ناشر نیوز  خود در تلگرام مسؤولیت حمله راکتی به فرودگاه کابل را برعهده گرفت.

این گروه اعلام کرد: به لطف خدا سربازان خلافت فرودگاه بین‌المللی کابل را با شش موشک کاتیوشا هدف گرفتند که اهداف مورد نظر محقق شدند.

پیشتر ارتش آمریکا اعلام کرده بود که سیستم دفاع هوایی این کشور موفق به رهیگری ۵ راکت شلیک شده به سوی فرودگاه کابل شده است. منابع محلی نیز از شنیده شدن صدای ۴ انفجار در فرودگاه کابل خبر دادند.

برخی منابع گفتند که صدای انفجارها ناشی از شلیک موشک بوده اما هدف این موشک‌ها مشخص نیست. یک مقام امنیتی افغان گفت که موشک‌ها از شمال کابل شلیک شده است.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که پنج موشک به فرودگاه کابل شلیک شده اما توسط سیستم ضد موشکی آمریکا رهگیری شده است. گزارش‌های اولیه می‌گویند هیچ آمریکایی کشته یا زخمی نشده است.

روایت ترامپ از مذاکره با مقام طالبان

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا جزئیات تازه ای از گفت‌وگوهای خود با مقامات طالبان در سال گذشته را افشا کرد.

به گفته ترامپ او عبدالغنی برادر را تهدید کرد که در صورت عدم انجام قول‌های خود در برابر آمریکا عواقب ناگواری در انتظار او خواهد بود. وی افزود: من با رئیس آنها صحبت کردم و به او گفتم ضربه‌ای قوی‌تر از هر ضربه بزرگ در طول تاریخ خواهید خورد و گفتم از محل اقامت او شروع خواهیم کرد.من به او گفتم ما پس از ۲۱ سال افغانستان را ترک خواهیم کرد و در این کار جدی هستیم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=21262

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.