2

همگرایی ادیان؛ راهکار خنثی سازی نیت شوم بدخواهان

  • کد خبر : 23140
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱
همگرایی ادیان؛ راهکار خنثی سازی نیت شوم بدخواهان
مانک سوتام ویپاد در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند گفت‌وگو در زمینه نقاط مشترک و ارزش‌های انسانی را نشانه حُسن روابط بین اسلام و بودیسم دانست و گفت: تداوم همگرایی و همبستگی رهبران و پیروان ادیان، نیت شوم بدخواهان را خنثی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، مهدی حسنخانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند که در مراسم آیینی معبد خاولاک کو در شهر پاتالونگ تایلند به عنوان مهمان ویژه حضور داشت، در زمینه نقش دین در زندگی سعادتمندانه انسان به ایراد سخن پرداخت.

وی در این گفت‌وگو با اشاره اینکه گرایش به دین و معنویت از سوی خداوند بطور فطری و ذاتی در نهاد بشر به ودیعه نهاده شده، وجود آن را لازمه رشد و تعالی کمالات آدمی از نظر اسلام دانست و افزود: این گرایش فطری وجه مشترک ادیان است که با وجود اختلاف عقاید، انگیزه مشترک، نوع دوستی و همزیستی پیروان را موجب گردیده و به این صورت زمینه بروز اختلافات و تفرقه در جامعه دینی کاهش میابد.

حسنخانی اظهار کرد: علماء و مبلغان دین نقش سازنده‌ای در تقویت اعتقادات و باورهای مذهبی و تهذیب اخلاقی بر عهده دارند و در واقع وحدت و همگرایی ادیان و مذاهب و ایجاد محیط همزیستی مسالمت آمیز در جوامع چند فرهنگی از نتایج اولیه این عملکرد ارزشمند آنهاست.

وی همچنین به تبیین سعادت واقعی انسان از منظر اسلام اشاره کرد و گفت: تعالیم دین مبین اسلام سعادت واقعی بشر را به زندگی این دنیا محدود نمیداند بلکه دنیا را همچون بستری برای کنترل نفس و مراقبه در رفتار برای کسب مدارج معنوی و رسیدن به جایگاه رفیع و شایسته در آخرت می‌داند.

رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند گفت: آموزه‌های اسلام این مسیر را علاوه بر بهشت موعود، نزدیکی به خداوند متعال (قرب الهی) بعنوان خالق بشر می‌داند. این آن سعادتی است که مطابق فطرت پاک انسان در وجود وی بعنوان کمال در نظر گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به آیات و روایات سیره حضرت خاتم الانبیاء(ص) به عنوان آخرین فرستاده خداوند برای هدایت بشر را الگوی ممتاز اخلاق حسنه و پیامبر رحمت برای همه ابناء بشر عنوان کرد و یادآور شد: رسول اکرم(ص) نشر آئینی را به عهده گرفتند که سبب نجات و خیر و سعادت همگان است.

حسنخانی با اشاره به وقایع اخیر تروریستی در افغانستان، دینداری جعلی که با گرایشات افراطی به گسترش خشونت و ناامنی دست می‌زنند و به راحتی به ترور و کشتار مردم حتی در حال عبادت اقدام می‌کنند را خارج از سیره و از تعالیم پیامبر گرامی اسلام محمد مصطفی(ص) قلمداد کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند با اشاره به بازدید خود از دیوارنگاره سوگواری امام حسین(ع) در معبد تاریخی وسلطنتی شهر سونکلا، آن را مصداق بارز همگرایی ادیان و بهره مندی از ارزش‌‎های مشترک دینی و انسانی ادیان اسلام و آیین بودایی قلمداد کرد.

تأکید بر گفت‌وگوی علمای مسلمانان و بوداییان در جهت همزیستی مسالمت آمیز

سپس، مانک سوتام ویپاد، روحانی برجسته و رئیس معبد منطقه در سخنرانی خود، آرامش و صبر را یکی از مبانی تعالیم بودایی برشمرد که نتایجی همچون حُسن خلق و تقویت تمایل و گرایش به معنویت را در وجود انسان موجب می‌شود و از بسیاری رفتار غیر اخلاقی همچون دروغ و نسبت ناروا به همنوع جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه سخنانش، گفت: بر همین اساس سال‌هاست مردم بودایی و مسلمان در کنار یکدیگر در صلح و آرامش زندگی کرده‌اند و در مشکلات یاری رسان یکدیگر بوده‌اند. امّا در دنیای امروز هستند گروه‌هایی که ممکن است بخواهند با افراط گرایی و سوء نیت به ایجاد تفرقه دامن زده و بین پیروان ادیان اختلاف ایجاد کنند. در حالی که آموزه‌های غالب ادیان مردم را به صلح، صلاح و اعمال صالح دعوت می‌کنند.

وی گفت‌وگو در زمینه نقاط مشترک و ارزش‌های انسانی را نشانه حُسن روابط بین اسلام و بودیسم عنوان و اظهار امیدواری کرد با تداوم همگرایی و همبستگی رهبران و پیروان ادیان، نیت بدخواهان روابط و تعامل سازنده خنثی شود.

به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه یکی دیگر از راهبه‌های معبد در باب گسترش روابط و گفتگو در زمینه مشترکات دینی نکاتی را مطرح کرد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=23140

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.