1

اسلام و مسیحیت، دین صلح یا خشونت

  • کد خبر : 25769
  • ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
اسلام و مسیحیت، دین صلح یا خشونت
مبلغان مسیحیت تبشیری همواره مسیحیت را دین صلح و رحمت و در مقابل، اسلام را دینی خشن و جنگ طلب معرفی کرده‌اند.

پایگاه خبری مفاز – مبلغان مسیحیت تبشیری همواره مسیحیت را دین صلح و رحمت و در مقابل، اسلام را دینی خشن و جنگ طلب معرفی کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد واقعیت این است که معرفی اسلام به عنوان دین شمشیر و خشونت، غالباً جنبه‌ی تبلیغاتی داشته‌است و از طرف مخالفان اسلام و مستکبرانی که با گسترش اسلام، منافع خود را در خطر می‌دیدند مطرح شده‌است.

از طرف دیگر، رویکرد مسیحیت تبشیری، با منافع استکبار تضادی نداشته‌است و این باعث شد استکبار، تبلیغات منفی علیه آن انجام ندهد و حتی گاهی از آن دفاع کند. در‌حالیکه مسیحیت همان‌گونه که آموزه‌های صلح‌آمیز دارد، برنامه‌ی جهاد و ستم‌ستیزی هم دارد. اصولاً دینی که برای دفاع و رفع ستم جهانیان برنامه‌ای نداشته‌باشد، دین ناقصی است.

در قرآن همان‌طور که آیات جهاد و دفاع آمده، آیات صلح و زندگی و مسالمت هم وجود دارد و اگر تعداد آیات صلح از آیات جنگ و جهاد بیشتر نباشد، کمتر هم نیست اما به علت پرداخته نشدن به بُعد صلح اسلام و همین‌طور، تبلیغات منفی مخالفان و استکبار، در بین مردم جوامع مختلف اینطور جا افتاده‌است که اسلام دین خشونت است و گسترش خود را مدیون تعدد جنگ‌ها است.

دین اسلام به طور کلی، مخالف جنگ است و انسان‌ها را در اختلافات، به صلح، آرامش و مهربانی با یکدیگر دعوت می‌کند.

این موضوع هم از آیات قرآن و هم از سیره‌ی پیامبر(ص)آشکار می‌شود. خداوند در آیه‌ی۱۲۸سوره‌ی‌ نساء صراحتا اعلام کرده«والصلح خیر» یعنی صلح بهتر است. در رفتار پیامبر اسلام هم به طور مکرر دعوت به صلح و آرامش و مسالمت با انسان‌ها به عمل آمده‌ و دعوت به جهاد در جایی مطرح شده که جامعه مسلمانان مورد هجوم دیگران قرار‌گرفته‌ و دشمن جنگ را شروع کرده‌است یا در پی مقدمات آن است و البته دفاع از زندگی خود در فرهنگ ملت‌های مختلف، امری معقول و مشروع است.

وقتی تاریخ اسلام را بررسی می‌کنیم می‌بینیم مسلمانان در زمان حیات پیامبر و مدیریت او، با انسانی‌ترین روش‌های ممکن، جنگ را اداره می‌کردند و تا جای ممکن اقداماتی برای پیشگیری از شروع جنگ انجام می‌دادند و با اسرا رفتاری بزرگوارانه داشتند. حتی در آموزه‌های اسلام، احترام به حیات و زندگی حیوانات و گیاهان در میدان جنگ هم مورد توجه قرار گرفته‌است.

البته ذکر این نکته لازم است که ما در اینجا فرهنگ حقیقی ادیان را مورد بحث قرار دادیم نه رفتار‌های کسانی که مدعی پیروی از ادیان آسمانی هستند. همان‌طور که در تاریخ ادیان مختلف، رفتار‌های بسیار خشن انسان‌هایی ثبت شده که با رحمت و رأفت موجود در فرهنگ ادیان تعارض داشته‌ است مثل جنگ‌های صلیبی و جنگ جهانی اول و دوم و… که منجر به کشتارهای عظیمی از انسان‌ها شد در حالی‌که این جنگ‌ها را کسانی به راه انداخته‌اند که مدعی پیروی از حضرت عیسی(ع)بودند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=25769

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.