11

مفهوم کالبد ذهنی در عرفان حلقه

  • کد خبر : 36224
  • ۰۹ تیر ۱۴۰۱ - ۵:۴۳
مفهوم کالبد ذهنی در عرفان حلقه
باید گفت ادعایی که در عرفان حلقه با عنوان کالبد ذهنی مطرح شده است، نوعی از حلول و برگشت فرد به عالم دنیاست؛ که از تناسخ عادی که در آیین‌‌های شرقی وجود دارد، بسیار پیچیده‌‌ تر و عمیق‌‌ تر است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، این که برخی در عرفان حلقه مدعی هستند این فرقه به تناسخ اعتقادی ندارد، باید گفت، درست است که در آموزه های این فرقه به صراحت به تناسخ اشاره نشده است، ولی عنوان کالبد ذهنی که در آموزه های این فرقه وجود دارد، خیلی پیچیده تر و بالاتر از تناسخی است که در برخی از آئین های هندو و… وجود دارد.

در آموزه های عرفان حلقه (تناسخ) از جمله واژه‌‌هایی است که تفسیر جدیدی یافته و در قالب و مفهوم جدیدی به نام (کالبد ذهنی) از آن یاد شده است. عرفان حلقه از جمله فرقه‌‌هایی است که به صورت واضح و با اصطلاح تناسخ مصطلح به آن نپرداخته و با توضیحات نه چندان روشن، مخاطب را در سرگردانی گذاشته و تصمیم گیری را به او واگذار کرده است. سرکرده فرقه حلقه دنیای بعد از مرگ را به صورتی به تصویر کشیده است که در مخاطب، این احساس به وجود می آید که راه مصون ماندن از عذاب‌‌های پس از مرگ، فقط پناه آوردن به عرفان حلقه است.

محمدعلی طاهری سرکرده فرقه عرفان حلقه می گوید: «پس از مرگ انسان در زندگی دنیا، تمام كالبدهای او اعم از كالبد روان، كالبد جسم، كالبد اختری می‌میرند و تنها كالبد ذهنی است که به حیات خود ادامه می‌‌دهد. اما بین هر مرگ تا تولد در زندگی بعدی فاصله‌‌ای هست كه به آن برزخ می‌‌گویند! برزخِ هر زندگی، درون همان زندگی است، برای مثال برزخ دنیا درون دنیا است. پس برزخ هر زندگی در همان زندگی است و طبعاً برزخ دنیا هم در دنیا است. به محض مردن، نام ما كالبد ذهنی است. ما لامكان شد‌ه‌‌ایم اما هنوز در عالم مكان هستیم.»(۱)

محمدعلی طاهری در بالا به صراحت گفته است (به محض مردن، نام ما كالبد ذهنی است) ظاهر و باطن سخن ایشان این است که حقیقت انسان بعد از مرگ در قالبی با عنوان کالبد ذهنی شکل می گیرد. باید گفت، این ادعای طاهری در تناقض جدی با مبانی و روایات اسلامی است که دنیای بعد از مرگ را به صراحت، عالم برزخ معرفی کرده اند. طبق ادعای طاهری برزخ ما در همین دنیا اتفاق افتاده و بعد از مرگ، چیزی با عنوان عالم برزخ وجود ندارد، بلکه برزخی که از آن سخن به میان آمده است، در همین دنیاست!

در جایی دیگر گفته است: «پیش از این بارها بیان شد كه آن‌‌چه عوام آن‌‌ را روح می‌‌شناسند، درواقع همان كالبد ذهنی و بایگانی اطلاعات است.» وی ادامه می دهد: «هنگام مرگ قطعی و به‌‌ محض این که کالبد ذهنی می‌‌خواهد جدا شود، در کسری از ثانیه همه اطلاعات زندگی با جزئیات آن مرور می‌‌شود و تمام وابستگی‌‌های فرد، خودنمایی می‌‌کند…. کالبدهای ذهنی زیادی هستند که تا مدت‌‌ها مرگ خود را باور نمی‌‌کنند و حتی به خود تجسم می‌‌بخشند.»(۲)

همچنین درسخنی دیگر مدعی شده است:«بعضی از مردم عمل نادرست احضار روح، یعنی احضار کالبد ذهنی را انجام می‌‌دهند که در بررسی آن به نکات قابل توجهی می‌‌توان دست یافت؛ از جمله این‌‌که پاسخ مثبت یک کالبد ذهنی به احضار، نشان می‌‌دهد به حیات زمینی وابستگی دارد و اگر کسی او را احضار کرد، فوراً حاضر شود. کالبدهای ذهنی که در اثر وابستگی خود به تجربه زندگی زمینی، به حیات برزخی تن نمی‌‌دهند، هرجا امکانی برای اعلام حضور بیابند، اقدام و در فرد مورد نظر خود نفوذ می‌‌کنند.»(۳)

در عرفان حلقه تصریح شده است: «یك كالبد ذهنی به دلیل لامكان بودن می‌‌تواند همزمان چندین نفر را تسخیر كند و محدودیتی برای تعداد نفراتی كه تسخیر می‌‌شوند وجود ندارد؛ اما وقتی با تشعشع دفاعی از بدن یك نفر خارج می‌‌شود، از دیگران نیز خارج شده است. وقتی كالبد ذهنی، كسی را تسخیر می‌‌كند علایق قدیمی خود را برای فرد تسخیر شده بازسازی می‌‌كند؛ فرد تسخیر شده ممكن است كارها، حرف‌ها و رفتارهای همان مرحوم را پیدا كند؛ حتی در مواردی دیده شده است كه بیماری‌های فرد مرحوم در زمان حیات برای فرد تسخیر شده ایجاد می‌شود و انواع مشكلات ذهنی كه قبلاً توضیح داده شد، می‌تواند ایجاد گردد.»(4)

بنابراین در جواب برخی که در عرفان حلقه مدعی هستند این فرقه به تناسخ اعتقادی ندارد، باید گفت ادعایی که در عرفان حلقه با عنوان کالبد ذهنی مطرح شده است، نوعی از حلول و برگشت فرد به عالم دنیاست؛ که از تناسخ عادی که در آیین‌‌های شرقی وجود دارد، بسیار پیچیده‌‌تر و عمیق‌‌تر است. تا قبل از ادعای عرفان حلقه، روحی که طبق تناسخ قرار بود در کالبد دیگران حلول کند، فقط قادر به یک حلول بوده و نوع کالبدی که روح به آن تعلق می‌‌گرفت، انتخابی نبوده و کالبد جدید بنا به قانون «کارما»(5) به میزان عمل مثبت یا منفی در زندگی گذشته، تعیین می‌‌شد.

پی‌نوشت:
1. تشعشع دفاعی، طاهری، گروه آموزش مجازی عرفان حلقه، نسخه۴، ص7.
2. طاهری، محمدعلی، موجودات غیر ارگانیک، چاپ ارمنستان، ۱۳۸۹، ص ۴۰.
3. همان، ص۴ و۴۲.
4. طاهری، محمدعلی، تشعشع دفاعی، گروه آموزش مجازی عرفان حلقه، نسخه ۴، ص ۷.
5. بر اساس این باور، انسان هر آن‏‌چه در این جهان بکارد، در همین دنیا درو خواهد کرد. بر این اساس، باور به معاد از بین رفته، به جای آن تناسخ مطرح می‌‏شود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=36224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.