17

10 خدای برتر هندو را بشناسید

  • کد خبر : 24995
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱
10 خدای برتر هندو را بشناسید
خدایان در آیین هندو را می توان به عنوان مجموعه ای از خدایان عملکردی تحلیل کرد که تثلیث محبوب ترین آنهاست.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، هندوئیسم یکی از قدیمی ترین ادیان در جهان و همچنین سومین ادیان بزرگ است. در هندوئیسم خدایان و الهه های زیادی وجود دارد. نمی توان تعداد دقیق آنها را مشخص کرد. در حالی که اشکال مختلفی از خدایان پرستش می شود، اعتقاد بر این است که همه مریدان در واقع یک موجود عالی را می پرستند.

خدایان در آیین هندو را می توان به عنوان مجموعه ای از خدایان عملکردی تحلیل کرد که تثلیث محبوب ترین آنهاست. هر خدایی دارای هدف و قدرت خاصی است. برای مثال، ایندرا خدای باران است. کومار فرمانده کل قوا است. خدایان تثلیث خالق، محافظ و ویرانگر هستند و دیگران جنبه های مختلف عملکردی خدایان را نشان می دهند.

بسته به زمان و مکان، محبوبیت خدایان ممکن است متفاوت باشد. در حالی که چهره و قدرت آنها ممکن است متفاوت باشد، همه آنها نقش مهمی در ایجاد، حفاظت، نابودی و تداوم جهان دارند.

10 خدای برتر هندو را بشناسید

10. ایندرا

ایندرا پادشاه بهشت و رهبر دیوها است. او خدای باران است. ایروات، فیل سفید خوشبخت، وسیله نقلیه یا وهان اوست. یکی دیگر از وسایل نقلیه او ارابه ای است که توسط 10000 اسب کشیده می شود. اسلحه او که هم نشان دهنده الماس و هم صاعقه است، وجه نامیده می شود. او فرزند آدیتی و حکیم کاشیاپ است. ایندرا یکی از مهم ترین خدایان است که اغلب به عنوان یک خدای حیله گر نشان داده می شود و موانعی را بر سر راه فدائیان، به ویژه آسوراها با هدف از بین بردن تلاش مردم برای جلب رضایت خدایان می فرستد. ایندرا مخفف قدرت و شجاعت است.

10 خدای برتر هندو را بشناسید

9. هانومان

هانومان که به عنوان خدای میمون نیز شناخته می شود، پسر خدای هوا، پاوان یا وایو است. او همچنین یکی از هشت جاویدان معروف به آستاچیرانجیوی است. اعتقاد بر این است که یک هانومان جوان یک بار سعی کرد خورشید را ببلعد. به دلیل ماهیت شیطنت او، تا زمانی که رام را ملاقات کرد، قدرت او محدود شد. پس از ملاقات با رام، هانومان به یک فدایی وفادار تبدیل شد که نقش اصلی را در حماسه رامایانا بازی می کرد. او یکی از قوی ترین متحدان رام بود که لانکا (پادشاهی پادشاه بزرگ راوان) را به آتش کشید.

هانومان به خاطر نجات برادر رام، لاکشمان با حمل یک کوه کامل از گیاه سانجیوانی بوتی که یک گیاه نجات دهنده زندگی است، مشهور است.

10 خدای برتر هندو را بشناسید

8. هاریهارا

هاریهارا تجسم ترکیبی دو خدای برتر هندو است. Hari مخفف ویشنو و هارا مخفف شیوا است. به دلیل این آمیختگی، هریهارا توسط هر دو طرفدار ویشنو و شیوا به عنوان شکل خدای برتر دنبال می شود. بنابراین هاریهارا اهمیت همه خدایان را به عنوان قدرت نهایی در جهان نشان می دهد. شمایل نگاری هاریهارا به دو نیمه تقسیم شده است. یک نیمه نشان دهنده شیوا است که تریشول، طبل و آهو را در دست دارد. نیمه دیگر که نماینده ویشنو است دارای پوسته صدفی و چاکرا است.

خدایان هندو

7. کومار کارتیکیا

کومار یک خدای جنگجوی هندو است. او را با نام‌های کومار کارتیکیا یا کارتیکیا نیز می‌شناسند. او اولین پسر شیوا و پارواتی است. یکی از اهداف اصلی تولد او کشتن دیو تارکاسور بود. به همین دلیل، او توسط کرتیکاها، دور از والدینش بزرگ شد تا از او در برابر تلاش های تارکاسور برای کشتن او محافظت کند. پس از دستیابی به قدرت های خود، کومار به عنوان فرمانده کل دیوها در نبرد با تارکاسور منصوب شد.

به دلیل شجاعت و مهارتش، به کومار منصب پادشاهی بهشت پیشنهاد شد، اما او این موضوع را رد کرد زیرا نقش خود را به عنوان فرمانده کل مهمتر می دانست. وسیله نقلیه او طاووس است.

خدایان هندو

6. کریشنا

کریشنا که با نام‌های شری کریشنا، واسودووا، گوویندا، گوپال و مادوسودان نیز شناخته می‌شود، هشتمین تجسم ویشنو و یکی از مشهورترین فیلسوفان و جنگجویان هندوئیسم است. او پسر باسودف و دواکی بود. او قرار بود عموی بی رحم خود کانسا، پادشاه ماتورا را بکشد. او توسط والدین رضاعی اش یاشودا و ناندا در گوکول بزرگ شد تا از تلاش های قتل عمویش در امان بماند. جشنواره کریشنا جانمستامی به مناسبت تولد او جشن گرفته می شود.

کریشنا همچنین یکی از شخصیت های اصلی در حماسه مهابهاراتا است. در نبرد کوروکشترا، او عهد کرد که از هیچ سلاحی استفاده نکند، اما پیشنهاد کرد که ارابه‌سوار آرجونا باشد. در طول این نبرد بود که آرجونا با معضل مبارزه با خویشاوندان خود مواجه شد و کریشنا دانش گیتا را برای کمک به او داد.

10 خدای برتر هندو را بشناسید

5. رام

رام، پسر ارشد کاوشالیا و داشاراتا و فرمانروای پادشاهی آیودیا، هفتمین تجسم ویشنو است. او همچنین با نام Ramchandra/Rama شناخته می شود. جشن رام نوامی به مناسبت تولد او برگزار می شود. رام قهرمان اصلی حماسه رامایانا است. کایکی، یکی از نامادری هایش، می خواست او را تبعید کند تا پسرش پادشاه بعدی شود، بنابراین رام به همراه همسرش سیتا و برادرش لاکشمن به مدت 14 سال به تبعید فرستاده شد.

راوان، پادشاه لانکا که گرفتار امیال شیطانی و شهوت بود، سیتا را در دوران تبعیدشان ربود. این در نهایت منجر به جنگی شد که در طی آن رام راوان را شکست داد.

4. گانش

گانش، خدای فیل، یکی از مهم ترین خدایان هندو است. او دومین پسر شیوا و پارواتی و برادر کوچکتر کومار است. هنگام انجام هر پوجا یا آیینی، او اولین خدایی است که مورد پرستش قرار می گیرد. به دلیل سوء تفاهم که شیوا نمی دانست گانش پسر اوست، با عصبانیت سر گانش را برید. بعداً سر فیلی بر روی گانش گذاشته شد و او زنده شد و به ترتیب اهمیت به او قدرت خدای اول اعطا شد. مشک، موش، وسیله نقلیه اوست. گانش اغلب با مانگال یا مریخ همراه است.

10 خدای برتر هندو را بشناسید

3. ویشنو

ویشنو، محافظ جهان، یکی از خدایان تثلیث آیین هندو همراه با برهما و ماهش است. او با نام های نارایان و هاری نیز شناخته می شود. اعتقاد بر این است که قبل از خلقت جهان، ویشنو در دریای وسیعی از نیستی خواب بوده است. ویشنو به خاطر تجسم هایش معروف به آواتار معروف است. به عنوان محافظ جهان، تجسم او مسئول محافظت از جهان در برابر قدرت های شیطانی و حفظ صلح و نظم است.

ویشنو نه بار تجسم یافته است. مردم بر این باورند که تجسم دهم او، کالکی، به پایان جهان نزدیک خواهد شد. گارودا، پرنده اساطیری، وسیله نقلیه اوست. ویشنو در ویشنولوکا ساکن است.

خدایان هندو

2. برهما

برهما، همچنین یکی از خدایان تثلیث هندو، خالق جهان است. او اغلب به عنوان خدای چهار سر به تصویر کشیده می شود که نشان دهنده چهار جهت است. اعتقاد بر این است که برهما در واقع پنج سر داشته است. به خاطر غرور سر پنجم توسط شیوا قطع شد. در حالی که برهما خود خالق جهان است، او از گل نیلوفر آبی در ناف ویشنو تکامل یافته است. قو یا غاز وسیله نقلیه اوست. برهما در براهمالکا ساکن است.

ماهش

1. ماهش (شیوا)

ماهش، ویرانگر جهان، نیز یکی از خدایان تثلیث هندوئیسم است. او در میان مردم با نام های شیوا، آشوتوش و مهادف شناخته می شود. او تنها خدای تثلیث است که روی زمین در کایلاش ساکن است. ماهش به عنوان یک شوهر و پدر دوست داشتنی، و یک یوگی در شکل های خوش خیم خود نشان داده می شود، در حالی که در تجسم های وحشیانه خود به عنوان ویرانگر دیده می شود که شیاطین و اسورها را می کشد. شیوا، همچنین خدای نگهبان مراقبه، یوگا و هنر، با رودخانه مقدس، گانگا و ماه آرام، چاندرا، روی سر خود تزئین شده است. او به عنوان یک خدای بسیار ساده در نظر گرفته می شود که به شکل لینگام پرستش می شود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=24995

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.