5
به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال هند؛

هندوتوا؛ رویکردی که حقوق اقلیت‌های مذهبی را نقض می‌کند

  • کد خبر : 37971
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
هندوتوا؛ رویکردی که حقوق اقلیت‌های مذهبی را نقض می‌کند
نقض مکرر حقوق اقلیت‌های مذهبی به بهانه ایجاد ملتی هندو، هند را وارد دوران مخاطره آمیزی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، ۱۵ آگوست سالروز استقلال هند است و این کشور امسال هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیرد.

«مهاتما گاندی»، در زمان استقلال هند از انگلیس تاکید کرده بود که کشور هند، کشوری چندفرهنگی و چند مذهبی است و همین رویکردش سبب شد وی در سال ۱۹۴۷ توسط یک هندوی متعصب به بهانه آنچه رفتار مسالمت آمیز با مسلمانان خوانده شد، ترور شود.

هند طی ۷۵ سال گذشته توانست خود را از کشوری فقیر در جنوب آسیا به یکی از سریع ترین اقتصادهای جهان تبدیل کند؛ این کشور از زمان استقلال خود انتخابات را برگزار و قدرت را به طور مسالمت آمیز منتقل کرد؛ بسیاری از مخالفان و منتقدان دولت هند بر این باورند که از سال ۲۰۱۴ یعنی از زمان روی کار آمدن «مودی» تغییرات معکوسی رخ داده اند.

هندوها اکثریت قاطع ۱.۴ میلیارد نفری هند را تشکیل می‌دهند و پیروان ادیان و مذاهب دیگر در این کشور از اقلیت‌ها هستند.

افزایش درخواست‌های جناح راست مبنی بر اعلام هند به عنوان کشوری هندو و تثبیت برتری هندوها در قانون سبب شده تا ۲۱۰ میلیون مسلمان هندی مانند دیگر اقلیت‌های دینی و مذهبی به شکل فزاینده ای نگران آینده خود باشند.

عقیده تعیین کننده حزب «بهاراتیا جاناتا» (BJP) از سال ۱۹۸۹ «هندوتوا» بوده است؛ ایدئولوژی سیاسی که «ارزش‌های» مذهب هندو را به عنوان سنگ بنای جامعه و فرهنگ هند ترویج می‌کند.

دولت «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند و رئیس حزب «بهاراتیا جاناتا»، سیاست‌ها و پروژه‌هایی را برای تحقق رویای هندو سازی هند در سراسر کشور به راه انداخته و اجرا می‌کند و در واقع این موضوع هدف اصلی «مودی» و هسته اصلی محبوبیت دولتش در میان هندوهاست.

پروژه هندوسازی هند در حال حاضر با لفاظی‌های حزب متبوع «مودی» به سرعت پیش می‌رود و نمادهای مرتبط با هندوئیسم در قالب پروژه‌های بزرگ ساخته می‌شوند.

دولت هند در این راستا اقدام به تصویب قانون شهروندی در سال ۲۰۱۹ کرد که به باور کارشناسان تلاشی برای تضییع حق تابعیت مسلمانان است.

پیگیری سیاست‌های مذکور و افزایش قابل توجه لفاظی‌های نفرت محور و موج‌های متوالی و مکرر خشونت ضد مسلمانان، اقلیت‌های مذهبی به ویژه مسلمانان را به حاشیه رانده و به عنوان «دیگری» معرفی کرده است.

مقام‌های هندی اقدام به تخریب خودسرانه خانه‌های مسلمانان می‌کنند؛ اقدامی که از نظر فعالان حقوقی تلاشی غیرقانونی برای سرکوب مخالفان اقلیت است.

موج جدید شورش‌ها علیه مسلمانان پس از موج شورش ضد مسلمانان ۲۰۰۲ در زمان وزارت «مودی»، از سال ۲۰۲۰ با شدت بیشتری شعله ور شده است و محله‌های با اکثریت مسلمان «دهلی»، پایتخت هند شاهد شورش‌های خشونت‎باری بوده اند.

در برخی از ایالت‌های تحت مدیریت «بهاراتیا جاناتا»، بولدزرها برای تخریب خانه‌ها و مغازه‌های مسلمانان یورش می‌برند که نوعی مجازات دسته جمعی محسوب می‌شود.

گروه‌های هندو حتی در مواردی ادعای مالکیت تعدادی از مکان‌های اسلامی را مطرح کرده اند.

ممنوعیت حجاب برای زنان مسلمان در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها در برخی از ایالت‌ها به موازات موجی از حملات علیه مسیحیان پیش می‌رود.

مسلمانان هند می‌گویند در سال‌های اخیر خشونت و قتل عام بر سر مذهب و احساس تنش و نفرت دائمی بین جوامع بسیار گسترش یافته است.

فعالان و گروه‌های اقلیت می‌گویند که هند در مسیر تبدیل شدن به یک کشور برتری گرای هندو قرار دارد.

باید توجه داشت که چنین رویکردی موقعیت هند به عنوان به اصطلاح «بزرگ ترین دموکراسی جهان» را کاملا به ورطه نابودی می‌برد و اقلیت‌های مذهبی را به بهانه تلاش برای ایجاد هویتی ملی حذف کرده یا به حاشیه می‌راند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=37971

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.