به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، فاطمه میرزائیان، پژوهشگر عرفانهای نوظهور در برنامه رادیویی سوفیا با موضوع «بررسی مخاطرات فرهنگی و اجتماعی عرفانهای نوظهور» اظهار کرد: علت گرایش امروز جامعه ما به عرفان های نوظهور نیازی است که افراد به خداشناسی و معنویت خواهی دارند و نمی توانند این نیاز را در خود سرکوب کنند لذا به سمت عرفان های نوظهور کشانده می شوند.
وی با بیان اینکه افراد یا جوانان به دنبال معنویتی هستند که این نیازشان را کامل پاسخ دهد، افزود: در جامعه ما که مبتنی بر آموزههای دینی (اسلام) است افراد متمایل به معنویت و دینی هستند که تمام نیازهای انسان را دربرگیرد اما متأسفانه به علت ضعفهای موجود در این زمینه، دین نتوانسته این نیازها را پاسخ دهد.
وی ضعف تبلیغات و شناسایی دین به جوانان و تربیت دینی را مهمترین دلایل جذب افراد به عرفانهای نوظهور برشمرد و عنوان کرد: مشکلات دیگری چون دینزدگی و دین گریزی نیز باعث گرایش افراد به معنویتهایی شده که ادعای پاسخگویی به این نیازشان را دارد، به عبارتی افراد پاسخ نیاز به معنویت را در این عرفان ها جستجو می کنند در حالی که راه را اشتباه می روند چرا که متولیان فرهنگی و حوزه دین نتوانستهاند این بحث را در جامعه به درستی نهادینه کنند.
این پژوهشگر عرفانهای نوظهور خاطرنشان کرد: عرفان را مقوله ای معرفی کردیم که متعلق به افرادی خاص است و هرکسی نمی تواند ورود پیدا کند و از آنجا که افراد بسیاری علاقهمند به عرفان هستند و مباحث کاربردی در دسترسشان نیست در نتیجه خلأ ایجاد شده زمینه بروز و ظهور فرقهها و جریان های انحرافی مدعیان عرفان را فراهم ساخته است. آنها ادعا می کنند که «ما می توانیم شما را به درجه بالای عرفان برسانیم» و اکثر افراد به امید اینکه از طریق یک عرفان به درجات بالا برسند به دام این فرقه ها می افتند.
میرزائیان با اشاره به اینکه ممکن است خواستگاه بعضی از این عرفانها غرب و متعلق به جامعه کلیسازاده باشد، عنوان کرد: بعضی عرفان ها چون حلقه بومی هستند و در جامعه ما شکل گرفته اند بنابراین مهمترین علتی که افراد جامعه ما جذب این جریانات می شوند، «معنویت خواهی» است و همه به دنبال آرامش نیستند البته آرامش از جمله نکاتی میباشد که افراد در این مباحث دنبالش هستند.
مدعیان امام زمان(عج) سوار بر باور مهدویت شدهاند
وی به مدعیان دروغین اشاره کرد و افزود: با توجه به نیاز و علاقه ای که جامعه ما به مهدوت و مباحث امام زمان(عج) دارد، افراد بالاخص بانوان مرید مدعیان دروغین می شوند یعنی از روی علاقه جذب مدعیان می شوند و دنبال آرامش نیستند. اکثر این مدعیان دروغین هم دنبال مراد و مرشدی هستند که آنها را همراهی کند به سیر و سلوک برسانند لذا می بینیم با شدت تحکم به افراد می گویند که با شیوه و روش من رفتار کنید.
میرزائیان در خصوص جذب افراد به عرفان حلقه تبیین کرد: افراد با دلایل مختلف چون رسیدن به آرامش، درمان بیماری و امثال آن جذب می شوند برخی راه علاج را آنجا یافته اند و سراغش این فرقه رفته اند، وقتی فرد آسیب دیده می گوید «من که دنبال خدا بودم چرا این اتفاق برایم افتاد؟» یعنی به نیازی که دنبالش بوده پاسخ داده نشده است، در حالی که گمان می کرد آن جریان می توانست پاسخگوی نیازش باشد به ویژه در شرایط فعلی که مردم با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند، تمایل دارند خود بدون مراجعه به روانشناس به طور فردی به آرامش مطلوب برسند گرفتار عرفان های نوظهور می شوند که یکی از دام هایشان همین آرامش و موفقیت است اما همانطور که عرض کردم مهمترین علت «معنویت خواهی» است البته دین زدگی و دین گریزی از عوامل دیگر جذب به عرفان های نوپدید نیز به شمار می روند.
این پژوهشگر عرفانهای نوظهور متذکر شد: با افرادی که وارد فرقهها میشوند، نباید با نگاه تقابل با دین، رفتار کرد چرا که این موضوع کار میان رشته ای و جمعی است و نباید صرفأ نگاه مذهبی داشت.
وی تصریح کرد: ابتدا باید علت جذب افراد را بررسی کرد چرا که به تعداد افراد جذب شده علت وجود دارد و پس از یافتن علت از همان دریچه وارد بحث درمان شویم که همیشه در تخصص طلاب و روحانیون نیست.
پژوهشگر عرفانهای نوظهور متذکر کرد: گاهی هدایت افراد مجذوب شده مربوط به حوزه دین و وظیفه طلاب و گاهی در زمینه بالینی و وظیفه افراد متخصص پزشکی است مانند کسانی که دچار آسیب روحی و روانی بودند یا مشکلات خانوگی و اجتماعی داشتند و جذب عرفان های کذایی شده اند.