3
حجت الاسلام حاجی آقازاده:

از اسراف دین برای مقابله با فرقه های نوظهور نگرانم / نقد عرفان های نوظهور الزامأ نیازمند خوانش دینی نیست

  • کد خبر : 17199
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۱
از اسراف دین برای مقابله با فرقه های نوظهور نگرانم / نقد عرفان های نوظهور الزامأ نیازمند خوانش دینی نیست
مدیر گروه نقد عرفان‌های نوظهور مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم معتقد است نقد عرفان های نوظهور الزامأ نیازمند خوانش دینی نیست و جامعه با نگرشی دین نباید نگاه حداکثری دینی به محصول جامعه غیردینی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، حجت الاسلام وحید حاجی آقازاده در گفتگوی تلفنی با برنامه رادیویی سوفیا که سه شنبه شب با موضوع «بررسی مخاطرات فرهنگی و اجتماعی عرفان‌های نوظهور» روی آنتن رفت، با نگاهی مبنایی به عرفان‌های نوظهور اظهار کرد: جریان های نوظهور در غرب اتفاق افتاد؛ قرن های 18 ، 19 و 20 که دوران رنج غرب بود منجر به زایش جریان های نوظهور شد.

مدیر گروه نقد عرفان‌های نوظهور مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم تصریح کرد: جریان های نوظهور با تمام نقص‌هایش متولی بخشی از اتفاقات مثبت در اجتماع غرب شد (فارغ از دین)، ضعفی که در نهایت امانتداری غیراستاندارد روی داد و به همان شکل وارد ایران شد و ما اصرار داریم همان را بگوییم.

وی با تأکید بر اینکه محصولی که محل تولدش جامعه غیردینی است چرا اصرار داریم به آن ضریب دینی بدهیم؟، متذکر شد: جریانی که ادعای دینی در جامعه مسیحی‌زده و کلیسازده دارد چرا در جامعه خود به کسی که فارغ از 14 معصوم و مناسک دینی فقط دنبال آرامش است، ارائه دهیم بنده با اینکه دین را هیمنه کامل کنیم، مخالفم چرا که آن جوان بدون اراده درگیری و اصطکاک با دین در این جریان‌ها تنها به دنبال رسیدن به آرامش یا موفقیت است به طور مثال کسی که سراغ یوگا می رود کاری به الاهیات یوگا ندارد بنابراین اصلا نیازی به آموزش انحراف یوگا به او نیست.

حجت الاسلام حاجی آقازاده خاطرنشان کرد: تمام دغدغه مندان دین باید از ابتدا مراقب بخش خرافات دین می‌بودند و عرفان‌های نوظهور را کامل به جامعه شناس و روان شناس واگذار می‌کردند، فقدان جامعه‌شناس و روانشناس متخصص در عرصه جریان‌های نوظهور اتفاق نامبارکی است که متأسفانه ادامه هم دارد.

جامعه دینی نباید نگاه حداکثری دینی به محصول جامعه غیردینی داشته باشد

وی تصریح کرد: در ایران چون جمهوری اسلامی است نه به عنوان مدل حاکمیت بلکه به معنای نگرش دینی و چون شیعه هستیم با هر سخن یا حرکت افراد در این زمینه سریع جبهه گرفته و به تقابل به دین متهمش می کنیم درحالی آن فرد اصلأ آگاهی در این موضوع ندارند. تمام حرفم این است یک جامعه با نگرش دین نباید نگاه حداکثری دینی به محصول جامعه غیردینی داشته باشد.

حجت الاسلام حاجی آقا زاده با تأکید بر اینکه هر فرقه ای نیازمند نقد است اما نه به طوری که تمام و هینمه صدردرصدی دین در تقابل با آنها قرار گیرد، ادامه داد: با این موضوع که در لباس دین و از طریق دین به تقابل با این فرقه برآییم، موافق نیستم لازم است افراد متخصص جامعه شناس نیز ورود پیدا کنند و الزاما روحانیون با طرح مسائل اسلامی مقابل این فرقه ها نایستند.

وی با اشاره به اینکه جامعه نقادانه عرفان های نوظهور تأکید بر خوانش دینی دارند در حالی که هدف برخی اصلأ دینی نیست، اظهار کرد: جوان جذب شده این فرقه ها که خدای کج و معج دریافت کرده و با خواندن کتاب‌های روانشناسی در زمینه خداشناسی خود دچار مشکل شده است، هدفش تنها آرامش یا کسب موفقیت بوده است و کاری به دین نداشته است.

مدیر گروه نقد عرفان‌های نوظهور مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه روحانیت در بخش دینی باید وارد مقوله عرفان ها نوظهور شود، عنوان کرد: همه افراد با نیت دینی و تقابل دینی وارد عرفان حلقه نشده‌اند، کسی که بیماری لاعلاج داشته و سراغ این فرقه رفته نباید مقابل دین نباید قرار داد چرا که صحبت‌ و توصیه های متخصصان پزشکی در نقد این فرقه مؤثرتر از دغدغه مندان دینی است.

حجت الاسلام حاجی آقا زاده ابراز کرد: از خرج کردن و اسراف دین در مقابله با فرقه های انحرافی نگرانم؛ آنجا که موضوع دینی نیست طلاب و روحانیون نباید آن را نقد کنند بلکه باید به جامعه شناس و روانشناس منخصص سپرده شوند.

وی افزود: در خصوص «شیطان پرستی» سالهای گذشته بسیاری از متدینین جامعه را پر از استرس های بی مبنا کردند در حالی که نباید مباحث متورم شده‌ای را که در حد درک افراد نیست مطرح کنیم چنین مقوله هایی نیازمند متخصص علوم انسانی است و در زمینه عرفاف حلقه هم به اندازه ای که دغددغه مندان و متدین دینی سخن گفتند اگر متخصصان پزشکی حرف می زدند این همه هزینه جراحی نمی دادیم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=17199

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!