0

اعتراض‌ به حذف تاریخ اسلام از کتب درسی در هند

  • کد خبر : 47865
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
اعتراض‌ به حذف تاریخ اسلام از کتب درسی در هند
حذف موضوع‌های متعددی مربوط به تاریخ اسلامی در هند از کتب درسی با اعتراض گسترده تاریخدانان این کشور روبرو شده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، روزنامه انگلیسی تایمز در گزارشی اعلام کرد که گروهی متشکل از ۲۵۰ مورخ هندی به بازنویسی کتاب‌های درسی تاریخ هند اعتراض و تأکید کردند که این اقدام همسو با تعصبات ایدئولوژیک حزب حاکم بر این کشور انجام شده است.

این روزنامه در گزارشی اعلام کرد که حذف موضوعاتی درباره حاکمان مسلمان هند بخشی از دستور کار حزبی دولت نارندرا مودی برای محو هر آن چیزی از تاریخ این کشور است که با جهت‌گیری ایدئولوژیک رژیم حاکم فعلی آن همخوانی ندارد.

این گزارش افزود که تاریخ در قلب جنگ‌های فرهنگی در هند نهفته است، زیرا سیاستمداران هنوز بر سر چهره‌هایی از گذشته بحث می‌کنند.

به اعتقاد حزب ملی‌گرای هندو بهاراتیا جاناتا، دوره‌ای که سزاوار بیشترین تجلیل است، دوره هندوستان باستان بوده و دوره حکومت مغولان مسلمان از قرن شانزدهم تا نوزدهم توسط این حزب، محکوم می‌شود.

در این گزارش تأکید شده است که شورای ملی تحقیقات و آموزش هند فصولی درباره مغول‌ها  را از نسخه‌های جدید کتاب‌های درسی تاریخ و علوم سیاسی برای مدارس متوسطه این کشور حذف کرده است.

همچنین موضوع شورش‌های مرگبار گجرات در سال ۲۰۰۲ یعنی زمانی که مودی وزیر ارشد این ایالت بود، حذف شده است. در کتب درسی دانش‌آموزان هند آمده بود که در آن وقایع حدود هزار مسلمان کشته شدند و همچنین موضوع نفرت مهاتما گاندی از ملی‌گرایان هندو و تمایل به اتحاد بین هندوها و مسلمانان نیز از جمله حذفیات کتب درسی این کشور است.

این گزارش حاکی از آن است که اعتراض مورخان با توجه به اینکه این تغییرات قبلاً رخ داده ممکن است تأثیری نداشته باشد و  رهبران حزب بهارتیا جاناتا قبلاً علناً در مورد تمایل خود برای بازنویسی تاریخ آنگونه که خود معتقدند، صحبت کرده‌اند به جای اینکه تاریخ‌نویسان متعلق به آن را به تصویر بکشند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47865

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.