2

اهل حق و استفاده ابزاری از گردشگری مذهبی

  • کد خبر : 40537
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
اهل حق و استفاده ابزاری از گردشگری مذهبی
گردشگری مذهبی افراد را با مذاهب و فرهنگ های متفاوت آشنا می کند . فرقه اهل حق، از ابزار توریسم مذهبی به عنوان ابزاری کارآمد برای تبلیغ خود انتخاب کرده و در همین راستا در تدارک ساخت بناهای تفریحی و گردشگری با عنوان «زیارتگاه» می باشد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، گردشگری مذهبی، از ابزارهای مهم برای آشنایی و معرفی فرهنگ ها، فرقه ها، ادیان و مذاهب به یکدیگر است. فرقه اهل حق نیز برای معرفی بیشتر خود روی به استفاده ابزاری از این مقوله فرهنگی آورده است.

یکی از ابزارهایی که افراد به واسطه آن با مذاهب و فرهنگ های متفاوت آشنا می کند، سفر و گردشگری مذهبی است.

گردشگری مذهبی، سفری فرهنگی را شامل می شود که با هدف زیارت اماکن، آثار، یادمانهای مذهبی، انجام اعمال مذهبی و دینی، ترویج و آموزش مذهبی به مراکز و مکان های مذهبی جهان صورت می گیرد. از نظر سازمان جهانی جهانگردی، مذهب به عنوان یکی از اصلی ترین انگیزه های سفر شناخته شده است.(1) امروزه یکی از ابزارهای مهمی که برخی از فرقه های مذهبی برای معرفی فرقه و مسلک خود به دیگران به کار گرفته اند، توجه دادن دیگران به فرقه خود با معطوف ساختن ذهن و نظر آنها به اماکن مذهبی است.

فرقه اهل حق نیز از ابزار توریسم مذهبی به عنوان  شگردی کارآمد برای تبلیغ خود انتخاب کرده و در همین راستا در تدارک ساخت بناهای تفریحی و گردشگری با برچسپ «زیارتگاه» می باشد که از نمونه های آن به ساخت بنایی مجلل با جاذبه های طبیعی در منطقه «گره بان» می توان اشاره کرد. این بنا در حال حاضر به عنوان یکی از اماکن مهم گردشگری استان کرمانشاه به شمار می رود.

از نگاه گردشگران وجود این بنا روستای گره بان را به عنوان یکی از روستاهای بسیار منحصر بفرد در کشور تبدیل کرده است. این روستا که در شهرستان هرسین استان کرمانشاه واقع شده به دلیل معماری روسی که دارد، در بین گردشگران بسیار مطرح شده و جاذبه های معماری، شور و شوق مردم را برای بازدید از چنین مکان تاریخی بیشتر کرده است. همچنین محل دفن بسیاری از بزرگان اهل حق در این روستا قرار گرفته است. علاوه بر وجود ساختمان مجلل، روستای گره بان به عنوان یکی از عمده ترین مراکز فرآوری گلاب و عرقیجات مشهور است و محصولات آن در سراسر کشور و حتی خارج کشور نظیر فرانسه نیز توزیع می شود.عرقیات گیاهی گره بان شهرت جهانی دارد و به سراسر دنیا صادر می گردد.

این تلاش های فرهنگی برخی از سران فرقه اهل حق، برای معرفی فرقه خود که منافع شخصی و فرقه ای آنها را تامین می کند و نه کل جامعه اهل حق را، بیانگر این است که دیگر پنهان کردن آموزه های اعتقادی و تمسک و توسل به «سرّ مگو» برای بقای خود کار ساز نیست و لازم دیدند که به ابزارهای فرهنگی از جمله گردشگری روی آوردند، اما غافل از اینکه طبیعت زیبا و بنای باشکوه، فقط چشم رُباست، اما وجدان های بیدار را نمی توان با ادعاهای عقل ستیز و باورهای متناقض جذب و اقناع کرد.

پی نوشت:

(1). تحلیلی بر توسعه گردشگری مذهبی، تقوایی، مسعود، علی موسوی و یونس غلامی، 1389، فصلنامه فضای جغرافیایی، شماره 31، صص 39-64

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=40537

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.