3

انحراف فرقه اهل حق در توحید

  • کد خبر : 39446
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
انحراف فرقه اهل حق در توحید
فرقه اهل حق مسلک خود را یکی از سلسله های عرفانی شریعت محمدی می دانند و توحید را از اصول پنج گانه اعتقادی خود به شمار می آورند اما درباره خداوند دچار انحراف شده و دیدگاهی برخلاف آموزه های توحیدی اسلام دارند و به خداوند نسبت ناروای تشبیه و تجسیم داده و قائل به جسمانیت ذات الهی شده اند؛ در حالی که از نظر اسلام خداوند منزه ازهرگونه تشبیه و تجسیم است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، توحید مهم ترین اصل از اصول ادیان آسمانی از جمله دین اسلام به شمار می آید. فرقه اهل حق اگرچه خود را پیرو شریعت محمدی دانسته و در پی آن، توحید را از اصول پنج گانه اعتقادی خود به شمار می آورند اما در این اصل مهم و بنیادی دیدگاهی برخلاف آموزه های توحیدی اسلام ناب محمدی دارند و به خداوند نسبت ناروای تشبیه و تجسیم داده و قائل به جسمانیت برای ذات الهی می باشند.

یکی از مسائل مهم اعتقادی که موضوع تمام ادیان آسمانی است، بحث توحید می باشد، در دین اسلام نیز اصل توحید، از اصول بنیادین به شمار آمده که سایر اصول اعتقادی بر آن استوار است و نوع نگرش به این اصل، میتواند در سایر اصول و مبانی دینی اثرگذار باشد.

فرقه اهل حق اگرچه خود را پیرو شریعت محمدی و دین اسلام دانسته و به تبع آن ، توحید را از اصول پنج گانه اعتقادی خود به شمار می آورند(1) اما در این اصل مهم و بنیادی دیدگاهی برخلاف آموزه های توحیدی اسلام ناب محمدی داشته و به خداوند متعال نسبت ناروای تشبیه و تجسیم می دهند. بر اساس عقیده این مسلک، خدا قبل از آفرينش درون درّي بوده و آن درّ در قعر دريا قرار داشت(2) و فرشتگان نیز از خداوند صادر شده اند و اولین آنها از زیر بغل خداوند پیدا شده و دومین آنها از دهان او و سومین آنها از نفسش، چهارمین آنها فرشته ها از عروقش و پنجمین آنها فرشتگان از نور الهی خلق شده اند.(3)

انحراف در این دیدگاه که زمان و مکان، برای ذات الهی قائل شده اند از آن جا نمایان می شود که بر اساس آموزه های اسلامی، ذات الهی منزه از جسم، زمان و مکان بوده، همان گونه که حضرت علی (علیه السلام) که اهل حق خود را مرید آن حضرت می دانند، در وصف خداوند متعال می فرماید: «خداوند برتر و بالاتر است از گفتار كسانی كه او را بر مخلوقاتش تشبيه می کنند.»(4) امام موسی کاظم (علیه السلام) نیز در کلامی فرمودند: «چه دشنام و ناسزائى بزرگتر است از گفته کسى که خالق همه چیز را به جسم یا صورت یا مخلوقش یا محدودیت و اعضاء توصیف کند، خداوند از این گفتار بسیار برترى دارد.» (5) قرآن کریم شباهت مخلوقات به خداوند را نفی کرده و می فرماید: «لَيْسَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ (شوری / 11) آن خدای یکتا را هیچ مثل و مانندی نیست و او شنوا و بیناست».

براساس ادله عقلی و نقلی خداوند نمی تواند جسم باشد، زیرا در صورت جسمانی بودن، خداوند در وجودش معلول و نیازمند بوده و این دو با توحید و یگانگی ذات الهی منافات دارد. زیرا هر جسمی مرکب از اجزا است و هر مرکبی نیز به اجزای خود نیازمند است، پس اگر خداوند متعال جسم بود دارای اجزا و محتاج به اجزای خود بود و این با بی نیازی خداوند سازگاری ندارد، در حالی که خداوند خود را بی نیاز از همه مخلوقات دانسته و می فرماید: «أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖوَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ (فاطر/ 15) شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بی‌نیاز و غنی بالذّات و ستوده صفات است».

پس می توان نتیجه گرفت که بر اساس ادله ذکر شده، اعتقاد فرقه اهل حق در مباحث توحید ذاتی با آیات و روایات در منابع شیعه هم خوانی ندارد و این باور، مخالف مکتب اهل بیت(علیهم السلام) است.

پی نوشت :

(1). برهان الحق،الهی،نورعلی ،انتشارات جیحون،1373،ص6وص20

(2). اهل حق، مالاميري كجوري، احمد، نشر مرتضي، چاپ اول، 1376،صفحه192

(3). فرهنگ فرق اسلامي،  مشكور، محمد جواد، انتشارات آستان قدس رضوي، چاپ سوم، 1375، ص 78.

(4). نهج البلاغه ،خطبه 49

(5).اصول کافی،کلینی، جلد 1 صفحه: 141

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=39446

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!