3
اساتید و کارشناسان حوزوی پاسخ می دهند؛

کشتار شیعیان افغانستان با  چه هدف و انگیزه ای است؟

  • کد خبر : 22753
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
کشتار شیعیان افغانستان با  چه هدف و انگیزه ای است؟
کشتار شیعیان افغانستان با  چه هدف و انگیزه ای است؟ در گفت وگو با اساتید و کارشناسان حوزوی این پرسش مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، حملات انتحاری و کشتار شیعیان در مناطق مختلف از جمله افغانستان بارها و بارها رخ داده است. حمله اخیر به شیعیان در روز جمعه در مسجد «سیدآباد» شیعیان در شهر قندوزِ افغانستان همزمان با برپایی نماز جمعه از سوی گروه تروریستی داعش واکنش های بسیاری را برانگیخت. بسیاری از مقامات و رهبران کشورها و همچنین مراجع عظام تقلید ضمن محکوم کردن این اقدامات تروریستی، خواهان مجازات عاملان این حادثه شدند. اما کشتار شیعیان افغانستان در شرایط فعلی این کشور که هنوز دولت آن به ثبات نرسیده و بسیاری از مردم آن در تلاش برای مهاجرت و آواره هستند، با چه هدفی بود و چه کسانی از این حملات سود می برند!؟

 نظری منفرد: هدف تفرقه افکنی میان شیعیان و غیر شیعیان است

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد استاد حوزه علمیه قم، هدف از کشتار شیعیان افغانستان را اختلاف افکنی میان شیعه و سنی عنوان و اظهار کرد: حادثه دلخراش کشتار شیعیان قندوز که در حال اقامه نماز بودند را تسلیت عرض می کنم؛ امام رضا(ع) می فرمایند: «گرگ لاشه هم جنس خود را نمی خورد، اما انسان ها گاهی از گرگ بدتر می شوند». قرآن نیز می فرماید: «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ.»

وی ادامه داد: برای چنین جنایتی علیه شیعیان نمی توان هیچ توجیهی داشت؛ انسان هر مقدار هم که دنبال اهداف مادی باشد، نمی تواند به این بهانه افراد بی گناه ناشناس را اینگونه تکه تکه کند. تنها دلیل و هدفی که می توان برای اینگونه اقدام تعریف کرد این است که دست استعمار و استکبار در کار هست برای اینکه میان مسلمانان و شیعیان و غیر شیعیان تفرقه بیاندازد.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: در این ایام مسلمانان نیازمندند ید واحده باشند، خداوند نیز می فرماید: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» در سوی دیگر دشمنان فهمیدند که اسلام می تواند کارساز و جوابگو باشد، لذا چنین جنایاتی را علیه مسلمانان مرتکب شدند تا صفوف متشکل و متحد آنان را در هم بریزند.

وی با بیان اینکه طالبان مسئول تأمین امنیت شیعیان افغانستان است، گفت: علاوه بر اینکه حکومت وظیفه تأمین امنیت مالی و جانی همه مردم به خصوص شیعیان افغانستان را برعهده دارد، مردم نیز باید با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به یکدیگر در حفاظت از جان و تأمین امنیت خود تلاش کنند.

کشورهای اسلامی خواهان اقدام جدی سازمان ملل باشند
نظری منفرد گفت: محکوم کردن چنین جنایاتی کافی نیست، کشورهای اسلامی که با یکدیگر همبستگی و اتحاد دارند باید از سازمان ملل و شورای امنیت بخواهند، با جدیت در مقابل کسانی که این فجایع را مرتکب می شوند و جان مردم بی گناه را می گیرند، بایستند و برای عدم تکرار چنین حوادثی تصمیمی جدی بگیرند.

سیدصادق قادری: هدف کمرنگ کردن نقش شیعیان است

حجت الاسلام و المسلمین سیدصادق قادری استاد دروس خارج حوزه‌ علمیه قم در گفت وگو با شفقنا بیان کرد: امنیت شیعیان مانند سایر اقوام و اقلیت ها در افغانستان، در گام اول برعهده کسانی است که امروز حکومت افغانستان را برعهده دارند. در گام دوم، مجامع و نهادهای بین المللی که باید برای حفظ امنیت شیعیان و سایر مردم افغانستان ورود کنند و نگذارند امنیتشان به خطر بیافتد و جلوی کشتار و نسل کشی را بگیرند و در گام سوم سایر کشورها و دولت های منطقه به ویژه دولت جمهوری اسلامی که وظیفه قانونی و مذهبی دارد بر اینکه جلوی یکه تازی و افراطی گری گروه های افراطی را بگیرد و از مسئولین فعلی افغانستان بخواهد که در قبال اقلیت های مذهبی و قومیت ها به ویژه شیعیانی که بخش وسیعی از مردم افغانستان را تشکیل می دهند، احساس مسئولیت کند.

وی تأکید کرد: مسئولیت اصلی تأمین امنیت مردم افغانستان به عهده کسانی است که امروز حکومت افغانستان را برعهده دارند و خود را به عنوان متولیان جامعه افغانستان قلمداد می کنند.

مسئولین دستگاه دیپلماسی ایران مقداری واکنشی عمل می کنند تا کنشی
سیدصادق قادری با بیان اینکه مجامع بین المللی همواره در برابر کشتار شیعیان منفعل بودند، گفت: نهاد دیپلماسی ایران باید در برابر مجامع بین المللی منفعل، فعال باشد. متأسفانه وزارت خارجه و مسئولین دستگاه دیپلماسی ایران مقداری واکنشی عمل می کنند تا کنشی، و در عرصه بین المللی ضعیف عمل می کنند. وزارت خارجه باید از مجامع بین المللی، کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب، جنبش عدم تعهد و سایر کسانی که در منطقه تأثیرگذار هستند، بخواهد تا به این مساله ورود پیدا کنند و جلوی نسل کشی ویران کننده و خطرناک را بگیرند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: لازمه فعال شدن نهادهای بین المللی این است که نهاد دیپلماسی ما فعال شود و قاطعانه به میدان بیاید. به گمان هنوز آنان عمق فاجعه را درک نکردند و کمی خود را از صحنه دور نگاه می دارند.

وی درباره اهداف کشتار شیعیان افغانستان، گفت: زوایای این اقدام تروریستی علیه شیعیان چندان مشخص نیست که  این اقدام تروریستی صرفاً به عنوان یک پدیده مذهبی و قومیتی شکل گرفته یا خیر. به عبارت دیگر باطن قصه برای ما مشخص نیست که این کار براساس یک هدف از پیش تعیین شده است که بخواهند شیعیان را بکشند که اگر چنین باشد باید اقدامات فوری انجام بگیرد اما به نظرم هدف کمرنگ کردن نقش شیعیان است.

سیدصادق قادری گفت: شیعیان افغانستان بعد از رهایی از چنگال شوروی سابق و روسیه و در دوره جدید بعد از طالبان توانستند نقش خوبی در عرصه مباحث سیاسی و فرهنگی ایفا کنند یعنی جامعه شیعه افغانستان یک جامعه پیشرو و توانمندی در عرصه های مختلف بوده و توانسته خود را نشان دهد، شاید کسانی که دست به چنین کشتارهایی می زنند می خواهند این بخش وسیعی از مردم افغانستان را از ایفای نقش خود باز بدارند و یک نوع اختلاف درون کشوری بین قومیت ها و مذاهب ایجاد کنند تا بتوانند به اهداف شوم خود برسند.

شیعیان اتحاد خود را حفظ کنند
شیعیان باید اولاً بازی نخورند و اتحاد خود را حفظ کنند و به بازی هایی که درون کشور افغانستان وجود دارد، ورود نکنند.

و وارد بازی های بین المللی و درون منطقه ای نیز نشوند، هویت خود را حفظ کنند.

با متانت و اتحاد، بدون افراط گری با افراط گری مبارزه کنند، و هرگز برای حفظ هویت خود وارد عرصه افراطی گری نشوند. با حفظ اعتدال و عقلانیت، جامعه شیعی افغانستان پیشروست و سرانجام می توانند از نهادهای بین المللی و همسایگان و کشورهای منطقه ای که تاحدودی امکان ورودشان وجود دارد، بخواهند که به مسایل افغانستان ورود کنند تا  از این مهلکه نیز بیرون بیایند.

عباس جعفری فراهانی: رقابتی میان داعش جدید و طالبان در افغانستان در حال شکل گیری است

حجت الاسلام  و المسلمین عباس جعفری فراهانی کارشناس مذهبی و حوزوی در گفت وگو با شفقنا درباره اهداف گروه های تروریستی از کشتار شیعیان اظهار کرد: شیعیان اثنی عشری در مناطق مختلف جهان همیشه مورد خشم و تهاجم دشمنان اسلام بوده و هستند.

وی ادامه داد: گروه هایی مانند جریان وهابیت و تکفیری که در گذشته در مناطقی چون حجاز، مکه، مدینه و عراق جنایت های بسیاری در حق شیعیان انجام دادند، در دوره های اخیر نیز در آفریقا و سپس با پیدایش جریان های خشن، طالبان و القاعده در افغانستان و در چند سال اخیر با ظهور جریان داعش، ظلم و جنایت به شیعیان ادامه یافته است.

وی بیان کرد: در افغانستان، شیعیان که ۲۵ الی ۳۰ درصد از مردم این کشور را تشکیل می دهند، از گذشته مورد ظلم و ستم جریان های تکفیری بودند، اکنون هم که طالبان قدرت گرفتند و سر کار آمدند و تشکلیلات دولتی و کشور افغانستان را به تصرف خود در آوردند، همچنان ظلم و جنایت به شیعیان تداوم دارد که کشتار شیعیان قندوز نمونه ای از این ظلم و ستم در حق شیعیان است.

حواشی جنگ داخلی در افغانستان دامن ایران را هم می گیرد
این کارشناس مذهبی و حوزوی عنوان کرد: اگرچه طالبان اقدامات تروریستی را محکوم می کنند و مدعی هستند که در این اقدام دخالتی نداشتند، اما شواهد و دقت عملکرد گذشته آنان خلاف این ادعا را نشان می دهد. از سوی دیگر داعش که این روزها دوباره در افغانستان قدرت نمایی می کند، نشان می دهد رقابتی میان داعش جدید و طالبان در افغانستان در حال شکل گیری است که این امر بسیار خطرناکی می باشد و بعید نیست به جنگ داخلی در افغانستان منجر شود؛ در صورت شروع جنگ داخلی در افغانستان، قطعاً شیعیان مورد ظلم و ستم بیشتری قرار می گیرند و خطر ناشی از حواشی این جنگ و درگیری به همسایگان از جمله ایران نیز می رسد.

عباس جعفری فراهانی با بیان اینکه آسیب درگیری و جنگ در افغانستان در نهایت نصیب شیعیان بی پناهی می شود که سلاح و قدرت دفاعی ندارند، گفت: دولت های منطقه و مسلمانان از جمله نظام قدرتمند جمهوری اسلامی ایران باید واسطه شود و با سران رهبران طالبان و جریان های میانه رو شیعه و اهل سنت در افغانستان جلساتی برگزار کند تا با دیپلماسی جدی بتواند از مسایلی که ممکن است در آینده پیش بیاید جلوگیری کند.

وی طالبان را مسئول تأمین امنیت مردم افغانستان دانست و عنوان کرد: طالبان ادعا می کنند که بر کل افغانستان مسلط شدند و قدرت را به دست گرفتند و مردم هم مقاومتی در برابر آنها انجام ندادند؛ البته وضعیت فعلی حکومت در افغانستان نشانه جنایت و ظلمی است که آمریکایی ها مرتکب شدند و با ادعای مبارزه با طالبان به افغانستان آمدند، اما  بدون اینکه کاری انجام دهند، صحنه را خالی کردند و در پشت صحنه طالبان باز قدرت گرفتند. به نظر می رسد که امنیت مسلمانان چه اهل سنت و چه شیعیان در حال حاضر در اختیار طالبان است. طالبان ادعا می کند که قصد تشکیل دولتی فراگیر دارد، اما باید یک همه پرسی و انتخابات آزادی با حضور سازمان های بین المللی و کشورهای همسایه انجام شود و مردم نظام سیاسی آینده افغانستان را انتخاب و تعیین کنند، در این صورت قطعاً شیعیان هم سهمی در اداره کشور خواهند داشت و امنیت مناطق شیعه نشین حفظ می شود.

امنیت افغانستان باید همه جانبه باشد
عباس جعفری فراهانی افزود: بسیار مهم است که امنیت افغانستان همه جانبه باشد؛ اگر طالبان نهایتاً بخواهند امنیت شیعیان را حفظ نکنند، آینده بسیار خطر ناک خواهد بود و انفجارهایی مانند انفجار اخیر در قندوز باز هم تکرار می شود. که البته کشتار شیعیان برای طرفداران شیعه از جمله ایران و همچنین برای سایر مسلمانان و غیرتمندان جهان قابل تحمل نیست.

سازمان های بین الملل هیچ گاه به کمک مسلمانان نیامندند
عباس جعفری فراهانی به وظایف مجامع بین المللی در برابر کشتار شیعیان اشاره و خاطر نشان کرد: سازمان های بین المللی همیشه خواب هستند؛ علی رغم شعارهای انسان دوستانه که می دهند، اما در عمل هیچ گاه به کمک مسلمانان نیامندند و منتظر می مانند تا ظلم و ستمی صورت گیرد و بعد تصمیم می گیرند که کاری انجام دهند یا انجام ندهند. به هر حال ایران به عنوان مدعی صلح و دوستی و دولت مقتدر شیعی در جهان که دشمنان هم اعتراف به قدرت ایران دارند، باید حضور جدی در این صحنه داشته باشد تا به طالبان یا کشورهای همسایه فشار بیاید بلکه دیگر شاهد اینگونه ظلم و جنایات در حق شیعیان نباشیم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=22753

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.