2

روایت جذب؛ بررسی علل گرایش و جذب به جنبش های جهادگرای سلفی

  • کد خبر : 20079
  • ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹
روایت جذب؛ بررسی علل گرایش و جذب به جنبش های جهادگرای سلفی
کتاب روایت جذب (علل گرایش و جذب به جنبش های جهادگرای سلفی) به قلم هادی معصومی زارع منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، کتاب روایت جذب؛ بررسی علل گرایش و جذب به جنبش های جهادگرای سلفی، خلال سال‌های 1394 تا 1397 با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و داده‌های میدانی (شامل مصاحبه با ده‌ها تن از اعضای القاعده و داعش و خانواده‌های ایشان و نیز اسناد به دست آمده از سنگرها و ذخیره‌سازهای داعش سه مولفه تاثیرگذار در گرایش و جذب به جنبش‌های جهادگرای سلفی را مورد کنکاش قرار داده است:
1-بنیاد کلامی-فقهی
1.زمینه‌ها و بسترهای اجتماعی و سیاسی
2.عوامل روان‌شناختی

در مقدمه کتاب روایت جذب ناشر در خصوص ویژگی‌های این اثر آمده است:

از نقاط قوت و از وجوه تمایزبخش این پژوهش نسبت به دیگر آثار موجود می‌توان به حضور مستقیم نویسنده در میدان‌های نبرد سوریه و عراق و در نتیجه بهره‌گیری از روش‌های کیفی میدانی همچون مشاهده، مصاحبه و روش‌های مشارکت مستقیم و غیرمستقیم جهت خلق و تولید محتوا اشاره کرد. نویسنده از روش مصاحبه به عنوان یک روش کیفی برای اخذ دیدگاه ده‌ها تن از اعضای گروه‌های جهادگرای داعش و القاعده و در دو کشور سوریه و عراق و نیز طیفی از نخبگان شیعه، اهل سنت و کردهای عراق و سوریه و نیز نخبگان جریان اخوان المسلمین و همچنین آشنا شدن با باورهای ایشان بهره گرفته است. همچنین نویسنده خلال سال‌های گذشته و در پوشش فردی گرونده به اندیشه‌های جهادگرایی، گفتگوهایی از طریق شبکه‌های اجتماعی با برخی از اعضا و گروندگان به این گروه‌ها ترتیب داده است. در پژوهش جاری بسته به طرف مورد مصاحبه، از هر سه روش مصاحبه‌های بی ساختار، نیمه ساختار یافته و ساختار یافته استفاده شده است.

به موازات این، نگارنده همچنین از روشهای کیفی و تفسیری «مشاهده» و «مشارکت مستقیم و مشارکت غیرمستقیم» برای گردآوری داده‌های پژوهش بهره برده است. در حقیقت با بهره‌گیری از این متد پژوهشی، نویسنده کوشیده است تا با هدف دست یافتن به اطلاعات و داده‌های دست اول خود را به جای افراد، کنشگران و جریان‌های مورد مطالعه قرار داده و جهان را از دریچه نگاه ایشان مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد.

همچنین از مهم ترین روش‌های اسنادی مورد استفاده در پژوهش جاری میتوان به روش «تحلیل کمّی محتوی» اشاره کرد که با بررسی بسامد و کمّیت کلمات و اصطلاحات مورد کاربرد در متون یا اسناد منتشره از سوی بازیگری معین، شناخت جهان بینی، باورها، اعتقادات و ایدئولوژی را دنبال میکند. افزون بر این از امتیازات دیگر این کتاب بهره‌گیری از منابع دسته اول جهادگرایان سلفی است که نویسنده در تکیه و استناد به آن ها حساسیت خاصی به خرج داده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=20079

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.