1

درگیری «فرستاده طالبان» با سفیر دولت پیشین افغانستان در رُم به دخالت پلیس ایتالیا منجر شد

  • کد خبر : 26680
  • ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
درگیری «فرستاده طالبان» با سفیر دولت پیشین افغانستان در رُم به دخالت پلیس ایتالیا منجر شد
هیئت دیپلماتیک کابل در رم از توسل جستن به پلیس ایتالیا برای حل و فصل یک مناقشه در داخل سفارت افغانستان در رم خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در پی ورود یک دیپلمات برکنار شده افغان به سفارت کشورش در رم و ادعای داشتن ماموریت از سوی طالبان به عنوان سفیر جدید افغانستان در ایتالیا درگیری و مشاجره‌ای میان وی و سفیر فعلی این کشور در گرفت که در نهایت با دخالت پلیس ایتالیا پایان یافت.

در بیانیه سفارت افغانستان در رم آمده است که دیپملات برکنار شده‌ای که وارد ساختمان سفارت شده و مدعی بود نامه‌ای از سوی طالبان برای ماموریتش دارد توسط دولت پیشین منصوب شده اما به تازگی از کار برکنار شده بود.

بر اساس این بیانیه که به زبان دری نوشته شده، فرد یاد شده محمد فهیم کشاف نام دارد و از وی به عنوان کارمند اسبق سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در رم یاد شده است.

در این بیانیه تصریح شده که وی پس از ورود به ساختمان سفارت در حضور یکی از کارکنان به سفیر کنونی افغانستان در رم حمله کرده اما سفیر ضمن دفاع از خود پلیس ایتالیا را به مداخله فرا خوانده است.

وی روز سه‌شنبه با انتشار یک پیام صوتی که در شبکه‌های اجتماع همرسان شده است مدعی شده بود که توسط سفیر فعلی و برخی کارکنان سفارت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

گفته می‌شود که این قائله سرانجام با دخالت پلیس ایتالیا و به بیرون هدایت شدن کارمند سابق از ساختمان سفارت افغانستان در رم خاتمه یافته است.

برخی رسانه‌های داخلی در افغانستان با انتشار گزارشی به این ماجرا پرداخته و اعلام کردند که وزارت خارجه طالبان به حادثه روی داده در سفارت این کشور در رم واکنش نشان داده است.

بر این اساس گفته می‌شود که عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه دولت طالبان در توییتی از آقای کشاف به عنوان دبیر اول سفارت افغانستان در ایتالیا تا پایان سال ۱۴۰۲ نام برده و اخراج وی را غیر قانونی خوانده است.

بسیاری از سفارتخانه‌های افغانستان به دلیل برخوردار بودن از کارکنانی موافق و مخالفِ دولت تحت حمایت غرب و سرنگون‌ شده پیشین افغانستان در وضعیتی متناقض به سر می‌برند.

طالبان برای اغلب نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در خارج از کشور سفیران جدیدی تعیین نکرده است. این در حالیست که دولت تحت رهبری طالبان در افغانستان نیز هنوز توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

در بیانیه سفارت افغانستان در رم همچنین تاکید شده که محمد فهیم کاشف به دلیل عدم پایبندی به نظام و ارزش‌های جمهوری اسلامی افغانستان از کار برکنار شده بود.

جمهوری اسلامی افغانستان نام رسمی این کشور است که در سازمان ملل متحد به ثبت رسیده و به رسمیت شناخته می‌‌شود؛ این در حالیکه طالبان از کشور یاد شده به عنوان امارت اسلامی افغانستان نام می‌برد.

وضعیت افغانستان در سازمان ملل نیز به دلیل مشکلات ایجاد شده در پی ادعای نمایندگان رژیم های قدیم و جدید این کشور برای تصاحب کرسی این نهاد بین‌المللی خاص و بغرنج است.

شورای امنیت سازمان ملل در حال حاضر هرگونه تصمیم گیری در این مورد را برای مدت نامعلومی به تعویق انداخته است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=26680

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.