1

برهم صالح: ۲۷۰۰ ایزدی در اسارت داعش است

  • کد خبر : 20467
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
برهم صالح: ۲۷۰۰ ایزدی در اسارت داعش است
رئیس جمهور عراق تأکید کرد که همچنان ۲۷۰۰ ایزدی در اسارت داعش هستند و کشتار جمعی ایزدی‌ها جنایتی نابخشودنی است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، برهم صالح، رئیس جمهور عراق در توییتی نوشت: کشتار جمعی ایزدی‌ها تمام وطن را اندوهگین کرد و جنایتی نابخشودنی است و گرفتن انتقام حقی است که باید محقق شود.

وی ادامه داد: وظیفه ما کمک به قربانیان است. ما مسائل مهمی درباره بازگشت آوارگان و بازسازی سنجار و دور کردن آن از کشمکش‌ها داریم. کشف سرنوشت ۲۷۰۰ ایزدی که ربوده شده‌اند و هنوز آزاد نشده‌اند مأموریتی است که نباید در آن سهل انگاری کرد.

مسئول اطلاع رسانی دفتر ایزدی‌های ربوده شده در اقلیم کردستان ماه مه اعلام کرد، تعداد نجات یافتگان به ۳۴۵۱ فرد رسیده است اما تعداد باقی مانده ۲۹۶۶ تن هستند.

وی گفت که تعداد کل ربوده شدگان از آغاز جنایت‌های داعش در عراق ۶۴۱۷ تن هستند که بیشترشان زن و کودک هستند.

نصب بنای یادبود

در این راستا شهر سنجار عراق مجسمه مادر کولی، اولین زن ایزدی که با فرماندهان داعش درگیر شده و یکی از این فرماندهان را به هلاکت رسانده بود، نصب کرد.

براساس گزارش ایسنا، دلیمان، دختر مادر کولی گفت: امروز مجسمه مادرم را که سه اوت ۲۰۱۴ در درگیری با فرماندهان و اعضای داعش کشته شد و توانست یکی از فرماندهان آن‌ها را به قتل برساند، نصب کردیم.

وی گفت: ما خانواده بزرگی بودیم و مادرم هفت تیری داشت که حین کوچ از شهرمان در شهرستان سنجار آن را با خود همراه داشت. آن روز به دو قسمت تقسیم شدیم. یک قسمت به اقلیم کردستان رفت و من و پدر و دو خواهرم و دو تن از زنان برادرانم به کردستان رفتیم. مادرم، خواهرم، برادرم و خانواده همسایه‌هایمان به کوه‌های سنجار رفتند و در راه با اعضا و فرماندهان داعش برخورد کردند. مادرم نگذاشت داعشی‌ها خواهرم و زنان همسایه را بربایند و به آن‌ها گفت: ما شرافت و کرامت داریم و اجازه ربودن به شما نمی‌دهیم. مادرم در آن روز با آن‌ها درگیر شد و به آن‌ها تیراندازی کرد و توانست یکی از فرماندهان داعش را کشته و دیگری را زخمی کند اما آن‌ها مادرم را کشتند و خواهرم را در ۱۴ سالگی ربودند.

دلیمان توانست حدود دو سال پیش خواهرش را از مرزهای ترکیه در مقابل ۱۳ هزار دلار آزاد کند.

وی گفت که خواهرش به دلیل بمباران منزل داعشی‌ها توسط یکی از جنگنده‌ها شنوایی‌اش را از دست داده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=20467

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.