3

بازدید مجازی از اماکن تخریب‌شده از سوی داعش در موزه عراق

  • کد خبر : 38489
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
بازدید مجازی از اماکن تخریب‌شده از سوی داعش در موزه عراق
یک موزه عراقی از فناوری رایانه و هدست‌های واقعیت مجازی استفاده می‌کند تا بازدیدکنندگان بتوانند مکان‌های تاریخی را که از سوی داعش ویران شده است، کشف کنند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز به نقل از France ۲۴، بعد از اینکه جنگجویان گروه داعش در سال ۲۰۱۴ یک سوم عراق را در یک حمله برق‌آسا تصرف و شهر شمالی موصل را به عنوان پایگاه به کنترل خود درآوردند، بخش‌هایی از مکان‌های فرهنگی را در سراسر این کشور تخریب یا ویران کردند.

اکنون، با استفاده از هزاران عکس، گروهی از مهندسان محلی به پنج مکان تاریخی در موصل و استان نینوا، از جمله یک مسجد و مناره کج آن، به صورت مجازی تولدی دوباره بخشیده‌اند.

شهر قدیم موصل در جریان نبرد برای بازپس گیری شهر، از جمله مسجد و مناره کج مجاور آن، ملقب به الحدبه یا «گوژپشت» به ویرانه تبدیل شد.

فناوری واقعیت مجازی قبلاً برای بازسازی میراث تخریب شده توسط گروه داعش در یک نمایشگاه تحت حمایت یونسکو در ایالات متحده، استفاده شده، اما این موزه مکان‌هایی را برای مردمی که در موصل زندگی می‌کنند زنده می‌کند.

ایوب یونس ۲۹ ساله، بنیانگذار موزه، گفت: بسیاری از کودکان هرگز مسجد النوری و مناره الحدبه آن را ندیده‌اند. سعی می‌کنیم از طریق واقعیت مجازی به فرد اجازه دهیم بازدید از آن محل‌ها را تجربه و خاطرات را بازیابی کند.

پنج سال پس از آنکه نیروهای عراقی و ائتلاف بین‌المللی جهادگران را در اواسط سال ۲۰۱۷ سرکوب کردند، اماکن تاریخی، مساجد و کلیساها در موصل همچنان در حال بازسازی هستند؛ اما بخش‌های بزرگی از شهر قدیمی همچنان اقیانوسی از زباله است.

یونس گفت که این موزه خصوصی با نمای مرمری که در امتداد رودخانه دجله قرار دارد، در اواسط ژوئن افتتاح شد و در اولین ماه خود بیش از ۴ هزار بازدیدکننده داشت.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=38489

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.