2

افشای نقش کانادا و انگلیس در قاچاق دختران و جذب آن‌ها در داعش

  • کد خبر : 38692
  • ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
افشای نقش کانادا و انگلیس در قاچاق دختران و جذب آن‌ها در داعش
رسانه‌های انگلیسی، نقش یک جاسوس کانادایی در قاچاق دختران به سوریه برای عضویت در داعش و اطلاع دولت انگلیس از این اقدام را فاش کردند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، رسانه‌های انگلیسی افشا کردند دولت این کشور از همکاری یک مأمور اطلاعاتی کانادا با داعش برای قاچاق دختران به سوریه با خبر بوده است.

به نوشته وبگاه «تی‌آرتی»، «شمیمه بیگم» متولد انگلیس به همراه دو دختر محصل دیگر توسط یک مأمور اطلاعاتی کانادا به سوریه قاچاق شده بودند تا در گروه تروریستی داعش عضو شوند.

این شبکه ترکیه‌ای به نقل از رسانه‌های انگلیس از جمله روزنامه «گاردین» نوشت، لندن و اوتاوا با هم‌دستی یکدیگر ماجرای قاچاق این دخترهای نوجوان به قلمرو سابق داعش را لاپوشانی کرده بودند.

«ریچارد کرباج» در کتاب خود با عنوان «تاریخچه مخفی پنج چشم» که به تازگی منتشر شده آورده است، سرویس اطلاعاتی کانادا درباره این اتهامات جنجالی سکوت کردند و با توسل به «محرمانگی»، مأموران خود و دیگر نهادهای جاسوسی را مبرا کردند.

اصطلاح پنج چشم به اتحاد سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و چهار کشور متحد شامل کانادا، استرالیا، نیوزیلند و آمریکا اتلاق می‌شود.

کرباج که در کتاب خود با چند جاسوس کانادایی مصاحبه داشته به گاردین گفت: «به مدت هفت سال است که این اقدام توسط کانادایی‌ها مخفی نگه داشته شده است. به نظرم این لاپوشانی از خود جرم رخ داده بدتر است زیرا نشانگر استفاده این آژانس‌های اطلاعاتی از اعضای باندهای تبهکار و گروه‌های تروریستی است».

وی می‌افزاید، علاوه بر دولت کانادا، دولت انگلیس نیز از زمانی که نقش کانادا در جذب این دختران در داعش مطلع شد، اقدام به مخفی‌کاری کرد.

علاوه بر گاردین، روزنامه «تایمز» انگلیس نیز نوشته است، اسکاتلند یارد (پلیس پایتخت در انگلیس) می‌دانست که این دختران نوجوان توسط یک جاسوس دوجانبه کانادایی به سوریه قاچاق شده‌اند.

تایمز با اشاره به بخشی از کتاب کرباج می‌نویسد: «کانادا به‌صورت غیر علنی و زمانی که بابت لو رفتنش نگرانی پیدا کرد، به دخالت داشتن در این اقدام اعتراف کرد و از بریتانیا درخواست کرد نقش این کشور را لاپوشانی کند که موفق هم بود».

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=38692

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.