0

آیا طالبان از پاکستان فاصله می گیرند؟

  • کد خبر : 46914
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
آیا طالبان از پاکستان فاصله می گیرند؟
روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» نوشته است که گروه طالبان و کشور هند، توافقنامه نظامی و دیپلماتیک امضا کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، این روزنامه که نزدیک به ارتش پاکستان است، هشدار داده که این توافق باعث ایجاد اختلاف بین کابل و اسلام آباد خواهد شد.

اکسپرس تریبیون در حالی خبر از توافق طالبان و دولت هند می دهد که در این اواخر مکتوبی از وزارت امور خارجه گروه طالبان در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که در آن از کارمندان این وزارت خواسته شده که در یک کارگاه آموزشی آنلاین که از سوی سفارت هند در کابل برگزار می شود، اشتراک کنند.

در این مکتوب که از سوی «انستیتوت دیپلماسی» وزارت خارجه گروه طالبان منتشر شده، آمده است که این کارگاه آموزشی زیر عنوان «تعمیق در افکار هندی» از 14 تا 17 مارس برگزار می شود.

پس از همگانی شدن این مکتوب، اکسپرس تریبیون ادعا کرده که گروه طالبان توافقنامه دیپلماتیک و نظامی با هند امضا کرده است.

این روزنامه در گزارش خود گفته که گروه طالبان پیش از این نیز قرارداد دیگری با وزارت دفاع هند امضا کرده است که در پی آن گروهی از نظامیان طالبان در هند آموزش دیدند و گروه دوم همچنان مشغول آموزش هستند.

آیا طالبان از پاکستان فاصله می گیرد؟

روابط پاکستان و گروه طالبان در این اواخر تنش آلود بوده است؛ از درگیری های نظامی در مرزها گرفته تا تنش های لفظی بین مقامات دو طرف.

عمده ترین مسئله تنش آلود بین دو کشور، ادعای حضور جنگجویان تحریک طالبان پاکستان (TTP) در افغانستان و استفاده آنها از خاک افغانستان علیه پاکستان بوده است.

همین چندی پیش بود که بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان در یک کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که تهدید امنیتی از افغانستان، مهمترین مسئله برای منطقه است و طالبان توانایی و ظرفیت مبارزه با گروه های تروریستی در خاک این کشور را ندارند.

وزیر خارجه پاکستان گفته بود که «یک معجون کامل الفبا [الف تا ی] از سازمان‌های تروریستی در افغانستان مستقر شده‌اند.»

این سخنان با واکنش وزارت خارجه گروه طالبان مواجه شد و سخنگوی این وزارت گفت که ما به پاکستان توصیه می کنیم که به جای شکایت در کنفرانس های بین المللی، مسائل دوجانبه را رو در رو بحث کنند.

پس از آن هیأتی به سرپرستی وزیر دفاع و عضویت رئیس استخبارات پاکستان به کابل آمد و گفته شد که عمده ترین موضوع بحث دو طرف، خلع سلاح نیروهای طالبان پاکستانی بوده و گروه طالبان افغانستان به این منظور از پاکستان خواستار پرداخت هزینه شده است.

اکنون به نظر می رسد که دو طرف روی این مسئله تاکنون به توافق نرسیده اند و طالبان خود را به هند نزیک تر کرده است تا به نحوی به پاکستان بفهماند که اگر به خواست های مالی ما توجه نکنید، ما دنبال گزینه بدیل هستیم.

هند در افغانستان

پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان، هند برای مدتی سفارتش در کابل را مسدود کرد و منتظر سیر اتفاقات و تشکیل کابینه طالبان ماند.

این کشور در تیر ماه سال جاری اولین گروه از دیپلمات های خود را به کابل فرستاد تا وضعیت را برای بازگشایی سفارت خود در کابل، بررسی کنند.

با حضور این تیم دیپلماتیک در کابل، فعالیت سفارت هند از سر گرفته شد و این کشور بار دیگر حضور خود را در افغانستان احیا کرد.

هند در بیست سال گذشته حضور پر رنگ در افغانستان داشت و سرمایه گذاری هنگفتی نیز انجام داده بود و در پروژه های بزرگ، میلیون ها دلار مصرف کرده بود.

بزرگترین پروژه های که هند در افغانستان انجام داده بود، اعمار بند سلما در جنوب غرب افغانستان و اعمار ساختمان جدید پارلمان افغانستان بود و در پروژه های انکشافی و توسعه ای بسیاری سرمایه گذاری بود.

بدون تردید، حضور طالبان که از حمایت پاکستان برخوردار بود، می توانست منافع هند در افغانستان را به صورت مستقیم تهدید کند و پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، این کشور بارها نگرانی خود را در دیدار با مقامات دولت پیشین افغانستان، ابراز کرده بود.

اما دیپلمات های هند در تلاش شد که روابط خود را بر اساس نیازمندی های گروه طالبان، دوباره در افغانستان تعریف کند و آهسته آهسته حضور در این کشور را تقویت کند.

اکنون به نظر می رسد که هند روابط خود با طالبان را عادی سازی کرده است و این روابط هر روز بیشتر عمیق می شود.

عمیق شد روابط هند و طالبان، پاکستان را بیش از هر زمان دیگر نگران می کند و آن کشور که همواره به عنوان حامی گروه طالبان شناخته شده، احساس می کند که در حال باختن بازی به یک دشمن دیرینه است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=46914

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.