0

یهودیان می‌توانند به چهار شهرک کرانه باختری بازگردند

  • کد خبر : 47207
  • ۰۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
یهودیان می‌توانند به چهار شهرک کرانه باختری بازگردند
دولت نتانیاهو به ساکنان چهار شهرک یهودی‌نشین که در سال ۲۰۰۵ از سرزمین‌های فلسطینی بیرون رانده شده بودند اجازه داد دوباره به این آبادی‌ها بازگردند. نهادهای امنیتی اسرائیل هشداری شدید و بی سابقه در این باره داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، دولت راست‌گرای اسرائیل سیاست مناقشه برانگیز شهرک‌نشینی را شدیدتر از پیش جلو می‌برد.دوشنبه شب ۲۰ مارس پارلمان اسرائیل یک اصلاحیه قانونی تصویب کرد که بازگشت شهرک‌نشینانی را که از کرانه باختری رود اردن بیرون رانده شده بودند مجاز می‌شمارد.

این موضوع به طور مشخص به خانواده‌هایی مربوط می‌شود که از چهار شهرک در شمال کرانه باختری که دو دهه پیش خالی شده بود، بازگردانده شده بودند؛ شهرک‌های چومش، گانیم، خادم و سِنور که در چارچوب عقب‌‌نشینی اسرائیل از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ تخلیه شده بودند.

ساکنان این شهرک‌ها در این دو دهه چند بار با مسئولیت خود به شهرک‌ها بازگشته و دوباره از آنجا بیرون رانده شده بودند. حال آنها می‌توانند به طور قانونی به این شهرک‌ها بازگردند.

به گزارش دویچه وله، از ۱۲۰ نماینده پارلمان اسرائیل ۳۱ نفر به این اصلاحیه رأی مثبت و ۱۸ نفر رأی منفی دادند. بقیه نمایندگان یا غایب بودند و یا رأی ممتنع دادند. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی پیش از تصویب این لایحه نسبت به “تشدید درگیری” هشدار داده بود.

ماه گذشته، پس از حملات مرگبار فلسطینیان در بیت المقدس شرقی (اورشلیم)، دولت اسرائیل تصمیم گرفت ۹ پایگاه شهرک سازی غیرمجاز در کرانه باختری را قانونی کند. آمریکا و اتحادیه اروپا در ابن باره نگرانی خود را ابراز کردند.

شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی همواره مناقشه برانگیز بوده  و یکی از موانع اصلی فرایند صلح در خاورمیانه به حساب می‌آید.

اسرائیل در جریان جنگ شش روزه ۱۹۶۷ بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن را تصرف کرد. در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار اسرائیلی در شهرک‌های این مناطق سکونت دارند.

شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ شهرک‌سازی در این مناطق را نقض حقوق بین‌الملل دانست و از اسرائیل خواست تا تمامی فعالیت‌های شهرک‌‌سازی را متوقف کند.

فلسطینیان می‌خواهند در کرانه غربی، نوار غزه و اورشلیم شرقی کشور مستقل خود را بنا کنند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائيل بارها اعلام کرده که قصد دارد سایر بخش‌های کرانه باختری را نیز به اسرائیل ملحق کند. اما برای توافق نزدیکی با امارات متحده عربی که در سال ۲۰۲۰ امضا شد، او این برنامه را متوقف کرد. در سال‌های گذشته سیاست شهرک‌سازی در کرانه غربی و بیت‌المقدس شرقی از سوی اسرائیل پیش برده شده است.

اصلاحات قضایی، معضل دیگر اسرائیل

در سایر زمینه‌ها نیز نتانیاهو برنامه‌های خود را پیش برده است: تا پایان ماه جاری میلادی او می‌خواهد در یک روند سریع، برنامه مناقشه‌برانگیز اصلاحات قضایی را پیش ببرد. این قانون نقش قضات دادگاه عالی اسرائیل را بسیار کمتر می‌کند. هفته‌هاست که صدها هزار نفر علیه این اصلاحات در خیابان‌های اسرائیل تظاهرات می‌کنند.

انستیتوی مطالعات امنیت ملی اسرائیل (INSS) با لحنی تند و غیرمعمول نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار این اصلاحات هشدار داده است. این موسسه که در تل‌آویو قرار دارد در این هشدار استراتژیک نوشته است: «تغییرات قانونی به شکل کنونی به عملکرد ارتش اسرائیل به طور جدی صدمه می‌زند، توانایی‌های اسرائیل را برای مقابله با دشمنانش کاهش می‌دهد، رابطه با آمریکا را به خطر می‌اندازد و اقتصاد را تخریب می‌کند.»

در این هشدارنامه تصریح شده که امنیت ملی از خارج اسرائیل بسیار تحت تهدید قرار دارد. رابطه با مهم‌ترین متحد اسرائیل یعنی ایالات متحده بدتر شده و بحران اقتصادی جهانی خطر بزرگی را به وجود آورده است.

این موسسه می‌گوید: «هم‌زمان جامعه اسرائیل در میانه یک بحران داخلی بی سابقه قرار دارد که نتیجه این اصلاحات پیش‌بینی شده قضایی است.» و این مسئله توانایی اسرائیل برای مقابله با تهدیدات خارجی را کاهش داده است.

موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل خواستار توقف فوری این برنامه شده است. به زودی پنجاهمین سالگرد جنگ‌های “یوم کیپور” است. در اطلاعیه این موسسه آمده است: «جنگ ۱۹۷۳ یک یادآوری هشیارکننده بود که موجودیت کشور اسرائیل هرگز نباید دوباره به خطر بیفتد. این بار خطر پشت در است.”

جنگ یوم کیپور یا جنگ اعراب و اسرائیل درسال  ۱۹۷۳،  از ششم تا بیست‌وپنجم اکتبر میان سوریه و مصر با اسرائیل اتفاق افتاد. حملات غافلگیرکننده مصر و سوریه به مواضع اسرائیل در آخرین ساعات یوم کیپور مقدس‌ترین روز یهودیان آغاز شد و به همین دلیل به جنگ یوم کیپور معروف است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47207

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.