1
رهبر کلیمیان ایران:

لازمه همزیستی پیروان ادیان «تمرکز بر اشتراکات» و پرهیز از «خودبرتربینی» است

  • کد خبر : 22876
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱:۴۵
لازمه همزیستی پیروان ادیان «تمرکز بر اشتراکات» و پرهیز از «خودبرتربینی» است
حمامی لاله زار با تأکید بر اینکه خودپسندی‌ و خودبرتربینی بزرگترین مانع سازش و همزیستی پیروان ادیان است، گفت: همه افراد فارغ از دین، ملیت و نژاد حرمت دارند بنابراین نباید با خودبرتربینی کرامت انسانی افراد را نادیده بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، خاخام یونس حمامی لاله زار، رهبر کلیمیان ایران در نشست مجازی «همزیستی پیروان ادیان در اسلام و یهودیت» که از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد، اظهار کرد: آنچه مهم‌تر از همزیستی و گفتگوی ادیان است، باور و اعتقاد به امکان پذیری به این امر است چیزی که متأسفانه به دلیل برخی سیاست‌های حاکم در دنیا، دور از ذهن پنداشته می شود.

وی تصریح کرد: از آنجا که اسلام و یهودیت هر دو از ادیان توحیدی هستند، زمینه های مختلفی برای همزیستی دارند اما گاهی نابردباری و عدم تحمل افراد مانع تحقق این موضوع می شود.

رهبر کلیمیان ایران خاطرنشان کرد: به جز سده اولیه ظهور اسلام که مشکلاتی برسر پذیرش دین اسلام بین یهودیان پیش آمد، در طول تاریخ بهترین همزیستی بین ادیان را پیروان اسلام و یهودیت داشته اند.

به گفته خاخام حمامی لاله زار، مسلمانان و یهودیان برای همزیستی باید روی اشتراکات تأکید و تمرکز کنند که شامل سه بخش اعتقادی، فقهی و ارزش‌های اخلاقی است.

وی با بیان اینکه نخستین نقطه مشترک اعتقادی هر دو دین «باور به توحید» است که در اصول 13 گانه موسی ‌بن ‌میمون به آن اشاره شده است، تبیین کرد: باور به توحید یعنی اعتقاد به ازلی بودن خداوند و اینکه هستی از وجود خداوند نشأت گرفته است، عبادت و پرستش خاص خدای یکتاست، ممکن است موجودی قابلیت احترام داشته باشد اما پرستش مخصوص ذات اقدس الهی است.

رهبر کلیمیان ایران افزود: باور به توحید یعنی اعتقاد به خدایی که سرمنشأ همه چیز است و انسان باید بداند همه اعمالش حساب و کتاب می شود، چنین اعتقادی انسان را هدایت می کند که در چارچوب الهی قدم بردارد. خدای متعال در فصل 19 تورات تأکید می کند «تمام اقوام از آنِ من هستند» بنابراین ممکن است قومی براساس تقوا و رفتارش بیشتر مورد لطف و عنایت خداوند قرار گیرد اما تمام نعمات خداوند بر همه موجودات ساری و جاری است.

اختلاف عقیده و مسلک مانعی برای همزیستی نیست

وی با اشاره به کرامت انسانی به عنوان ارزشی که در هر دو دین به آن تأکید می شود، خاطرنشان کرد: خداوند شمه ای از ذات خودش را در وجود انسان امانت گذاشته است، بنابر این ویژگی اخلاقی و معنوی انسان می تواند شبیه خداوند باشد از این رو هر فردی فارغ از دین، ملیت و نژاد حرمت و احترام دارد؛ چنین نگاهی زمینه بردباری و سازگاری را بین پیروان همه ادیان ایجاد می کند.

خاخام حمامی لاله زار ادامه داد: اعتقاد به نبوت نقطه مشترک دیگری بین ادیان توحیدی است اینکه انسان براساس باور و زهدش می تواند به درجه ای برسد که واسطه بین انسان و خدا باشد و به پیامبری مبعوث شود.

وی با تأکید بر اینکه پیروی از شیوه پیامبران و دیدگاه‌شان برای همزیستی راهگشاست، عنوان کرد: حضرت ابراهیم(ع) در بین بت‌پرستانی زندگی می کرد که با ایشان دشمنی داشتند اما نسبت آنها محبت و عشق می ورزید؛ زمانی که خداوند اراده بر نابودی بعضی از اقوام کرد، حضرت ابراهیم(ع) برای هدایت آنها که دشمنش بودند، دست به دعا برداشت چرا که راضی به از بین رفتن آنها نبود.

رهبر کلیمیان ایران عنوان کرد: اعتقاد به روز رستاخیز از دیگر نکات مشترک اعتقادی ما و مسلمانان است؛ هیچ انسانی در این دنیا عمر جاودان ندارد و روزی می میرد و در رستاخیز، روز داوری الهی مردگان احیا و زندگی اخروی شروع می شود.

خاخام حمامی لاله زار با تأکید بر اینکه اعتقاد به منجی موعود بسیار در‌ بحث همزیستی کمک کننده و موثر است، گفت: هدف موعود بین مسلمانان و یهودیان اشتراکات زیادی دارد، با آمدن منجی در نهایت همه به توحید روی می‌آورند، آرامش در کل جهان حاکم می شود چرا که حکومت منجی موعود جهانی است و به یک قوم اختصاص ندارد.

وی با اشاره به اینکه اشتراکات فقهی زیادی بین مسلمانان و یهودیان وجود دارد، متذکر شد: در شیوه تقاوت‌هایی وجود دارد اما اصول فقهی نماز خواندن، روزه، صدقه، توبه و ذبح شرعی در هر دو دین مشترک است.

خاخام حمامی لاله زار طهارت، غسل شرعی، محارم و ازدواج، عقد و طلاق، حجاب و حیاء، ختنه فرزند، احکام جنایی و جزایی، قوانین مالکیت، حقوق همسایه و شهروندی را از دیگر اشتراکات فقهی برشمرد.

«نوع دوستی» نقطه مشترک همه ادیان است

رهبر کلیمیان ایران عنوان کرد: پاکی، راستی، درستی، تواضع، فروتنی احساس همدردی با دیگران و نوع‌دوستی ارزش های اخلاقی که نه تنها بین ادیان توحیدی که در سایر ادیان نیز مورد تأکید است.

وی با بیان اینکه در تورات آمده «هم نوع خود را دوست بدارید» چنانکه در اسلام توصیه شده «هرچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند»، ابراز کرد: اگر پیروان هر دینی به این ارزش اخلاقی پایبند باشند، بسیاری از اختلافات درون و برون دینی حل می‌شود؛ بسیاری از مشکلات جوامع ناشی از خودپسندی است، اینکه خود را برتر می دانیم و گاهی با توسل به جبر و زور می خواهیم دیگری را با خود همسو سازیم.

خاخام حمامی لاله زار افزود: این خودپسندی‌ها در تاریخ باعث جنگ‌ها و خونریزی‌ها شده است در حالی که بسیاری از تغییرات با نرمش گفتاری ممکن شده و می شود. در منش پیامبران هم می بینیم هیچ وقت به زور کسی را به پیرو خود نساختند بلکه مردم ابتدا شیفته محبت و مهربانی پیامبران شده و بعد ایمان آورده ‌اند، این موضوع می‌تواند الگویی برای ما باشد.

در پایان نیز حجت الاسلام محمد صحاف کاشانی، مدیر انجمن گفت وگوی اسلام و مسیحیت به بیان مواردی از تعاملات و آزادی بیان پیروان ادیان در زمان حکومت حضرت علی(ع) اشاره و تأکید کرد: صدها حدیث  و ده‌ها آیه قرآن وجود دارد مبنی بر اینکه مسیحیان و یهودیان زمان پیامبر(ص) آزادانه گفتگو و حتی انتقاد می کردند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=22876

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.