0

سازمان های یهودی درباره احیای برجام چه فکری می کنند؟

  • کد خبر : 38566
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
سازمان های یهودی درباره احیای برجام چه فکری می کنند؟
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: در حالی که ایران و قدرت های بزرگ در آستانه احیای توافق هسته ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستند، چند سازمان یهودی بزرگ در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، جروزالم پست در گزارشی با عنوان «سازمان های یهودی درباره احیای برجام چه فکری می کنند» به قلم اومری ناهمیاس در پایگاه اینترنتی خود نوشت: تعدادی از سازمان های یهودی در آستانه احیای برجام نگرانند.  سازمان هایی همچون آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل)، «کمیته یهودیان آمریکا» و سازمان «بِنای بِرث» همگی این موضوع را مورد توجه قرار می دهند که به نظرشان توافق هسته ای 2015 ناقص است. از سوی دیگر گروه تجددطلب «جِی استریت» حامی احیای توافق است و سازمان های دیگر ترجیح می دهند قبل از امضای توافق موضع علنی اتخاذ نکنند.

مارشال ویتمَن، سخنگوی آیپک مدعی شد: این سازمان «درباره توافق احتمالی که موجب دسترسی حامی پیشرو تروریسم در جهان به صد میلیارد دلار در سال خواهد شد و فاقد استانداردهای خود بایدن برای یک توافق هسته ای «طولانی تر و قوی تر» است آن هم در حالی که این رژیم تلاش می کند آمریکایی ها را در خاک آمریکا ترور کند، نگرانی های جدی دارد».

وی گفت کنگره باید توافق از جمله توافق های جانبی را بررسی کند، پیامدهایش را برای آمریکا و اسرائیل ارزیابی کند و درباره این مسئله مهم امنیت ملی رای گیری کند.

جیسون ایساکسون، رئیس امور سیاسی و سیاست کمیته یهودیان آمریکا گفت سازمان وی موضوع را به دقت دنبال کرده است «و از بدو مذاکرات برای احیای این توافق ناقص با طیف وسیعی از تحلیلگران و مقامات آمریکا، خاورمیانه، اروپا و دیگر (کشورها) در تعامل بوده است.»

وی گفت: «در صورتی و زمانی که توافق منعقد شود، ما قصد داریم آن را به دقت مطالعه کنیم و قبل از انتشار پاسخ مفصل (به انعقاد توافق) با دولت خودمان و دولت های درگیر رایزنی کنیم- یعنی همان روندی که سال 2015 طی کردیم.»
سازمان «بنای برث اینترنشنال» نیز درباره امکان امضای توافق ابراز نگرانی کرد. دانیل ماریاشین، رئیس این سازمان گفت: «ما از احتمال توافق برای بازگرداندن برجام به شدت نگرانیم. چرا به نظر می رسد اشتباهات سال 2015 دارد تکرار می شود؟».

وی گفت: «به نظر می رسد به توسعه موشکی، افزایش ظرفیت سانتریفوژها و قصور ایران در اجازه بازرسی های سرزده از سایت های نظامی رسیدگی نمی شود، همانطور که هفت سال پیش رسیدگی نشد و (در نتیجه) «مسیر ایران برای دستیابی به بمب» بدون مانع (باز) می ماند.»

وی مدعی شد: این توافق «برای رسیدگی به طرح های نسل کشی ایران علیه اسرائیل، حمایتش از تروریسم یا انکار مستمر هولوکاست هیچ کاری نمی کند.».

ماریاشین گفت: «آیا می توان به رژیمی که برنامه هسته ای خود را گستاخانه پیش برده است و همین هفته پیش -در بحبوحه مذاکرات- به نیروهای نیابتی خود اجازه حمله به نظامیان آمریکایی در سوریه را داد، اعتماد کرد که از مفاد این توافق یا هر توافقی تبعیت کند؟ حتی الان که خیلی دیر شده است باید از روند خارج شد و در عوض باید با تهدیدهای مستمر موجود علیه آمریکایی ها، اسرائیل و دیگر متحدان و دوستانمان در منطقه مقابله کنیم.»

ناتان دیامِنت، رئیس «مرکز حمایت از اتحادیه ارتدوکس » گفت با اینکه اتحادیه ارتدوکس هنوز همه جزئیات را ندیده است، «بر اساس آنچه سران اسرائیل -از جمله رئیس موساد- به طور علنی بیان کرده اند و در مطبوعات گزارش شده است، ما در اتحادیه ارتدوکس به شدت از این نگرانیم که دولت بایدن قصد امضای توافقی احیاشده را دارد که میلیون ها دلار در اختیار ایران قرار خواهد داد.

جی استریت چه موضعی دارد؟
جی استریت حامی احیای توافق است و یک بخش از پایگاه اینترنتی خود را تحت عنوان «دیپلماسی ایران جواب می دهد» کلاً به این موضوع اختصاص داده است. دیلان ویلیامز، نائب رئیس سیاست و راهبرد جی استریت گفت: «بازگشت به توافق و مسدود کردن راههای ایران برای ساخت سلاح هسته ای پیروزی بزرگ دیگری برای رئیس جمهور بایدن خواهد بود.

وی افزود: «توافق اولیه اوباما از حمایت قاطع برخوردار است، چون مسیر ایران برای ساخت سلاح هسته ای را سد کرد، و بعد از خروج ترامپ از توافق فقط  پرطرفدارتر شد و ما راه دیگر یعنی یک برنامه هسته ای بدون محدودیت و رو به گسترش را هم دیدیم».

ویلیامز گفت: «ما از تلاش های بایدن صد در صد حمایت می کنیم. اگر بازگشت به توافق همانطور که انتظار داریم صورت گیرد و به طور قابل راستی آزمایی مانع برنامه هسته ای ایران شود، در آن صورت جی استریت آماده است در راس تلاش برای جلب حمایت (از آن) در جامعه مان، کنگره و سراسر کشور و انجام این کار قرار گیرد».

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=38566

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.