4

افزایش سهم‌خواهی یهودیان حریدی از بودجه رژیم صهیونیستی

  • کد خبر : 49631
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۱۳
افزایش سهم‌خواهی یهودیان حریدی از بودجه رژیم صهیونیستی
در میانه درخواست یهودیان افراطی «حریدی» برای افزایش سهم گروه‌های دینی در بودجه، تنش‌ها در درون ائتلاف حاکم اسرائیل افزایش یافته است و حریدی‌ها تهدید به خروج از دولت ائتلافی به ریاست «بنامین نتانیاهو» کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، کنست اسرائیل خود را برای تصویب کلیات بودجه 2024-2023 میلادی با اعتبار 484.8 میلیارد شِکِل و 513.7 میلیارد شِکِل برای سال 2024 میلادی آماده می‌کند که نسبت به سال 2022 میلادی (452.5 میلیارد شِکِل) افزایش یافته است و در صورت ناکامی در تصویب بودجه تا 29 ماه مه، دولت به شکل خودکار منحل و انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد.

در همین رابطه، «یتسحاق گولدکنوبف»، رهبر گروه تندرو «اگودات اسرائیل» از حزب «یهودت هتوراه» تهدید کرد در صورتی که اعتبارات مالی مدنظر برای گروه‌های دینی یهودی و جریان‌های اردتدوکس اختصاص نیابد، از ائتلاف حاکم خارج شده و به لایحه بودجه رای نخواهد داد.

گولدکنوبف تاکید کرد: وعده افزایش اعتبارات مالی برای گروه‌های دینی بخشی از توافق ائتلاف با حزب لیکود به رهبری نتانیاهو بوده است و ما از این خواسته عقب نخواهیم نشست و به نخست‌وزیر تا امروز یکشنبه فرصت داده‌ایم تا به هشدار ما پاسخ دهد.

شبکه 12 اسرائیل به نقل از اعضای بلندپایه ائتلاف حاکم اعلام کرده بازبینی در لایحه بودجه آن هم در این مرحله که پس از جلسات طولانی، کمیته مالی کنست با آن موافقت کرده است، «دیوانگی» خواهد بود.

گروه «اگودات یسرائیل» 3 نماینده در کنست 120 نفره دارد بدین معنا که ائتلاف حاکم که 64 نماینده دارد می‌تواند بدون آرای آنها بودجه را به تصویب برساند اما اگودات یسرائیل گروه‌های دیگر یهودت هتوراه و «دجل هاتوراه» به رهبری «موشیه گافنی» را به پیوستن به خود تشویق می‌کنند.

علاوه بر این، بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، گولدکنوبف همچنین تهدید به استعفا از منصب وزارت مسکن کرده تا بتواند به موجب قانون به عنوان عضو چهارم آگودات یسرائیل به کنست بازگشته و علیه بودجه رای دهد، «مئیر بوروش»، وزیر امور بیت المقدس هم که از گروه آگودات یسرائیل است، همین تهدید را بر زبان آورده است.

با این وجود، نزدیکان نتانیاهو و « بتسلئیل سموتریتش»، وزیر دارایی می‌گویند بودجه بدون مشکل تصویب خواهد شد زیرا گروه‌های موجود در ائتلاف حاکم هیچ سودی از ساقط شدن دولت نمی‌برند و نظرسنجی‌ها نشان داده احزاب ائتلاف کنونی در صورت برگزاری انتخابات قادر به کسب اکثریت پارلمانی نیستند.

روز شنبه گذشته حدود 150 هزار اسرائیلی مخالف دولت در اعتراض به اولویت‌های بودجه تظاهرات کردند و اظهار داشتند به زودی روز سه شنبه آتی در برابر کنست به هنگام بررسی موافقت با لایحه بودجه تظاهرت برگزار خواهند کرد.

تعداد یهودیان حریدی چقدر است؟

حریدی‌ها جریان دینی بسیار افراطی هستند، واژه حریدی به معنای «پرهیزکار» است، آنها صهیونیسم را انکار می‌کنند و اغلب در فلسطین، امریکا و کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند و به تورات و اصول فکری یهودیت قدیمی اعتقاد دارند.

حریدی‌ها بر عمل به نصوص تورات، تلمود و آموزه‌های خاخام‌ها تاکید دارند و معتقدند اسرائیل و زندگی یهودیان باید بر اساس شریعت یهود و آموزه‌های توراتی و نه اصول دموکراسی و ارزش‌های صهیونیسم و قوانین مصوب انسان‌ها اداره شود لذا از نفوذ خود برای تحمیل این آموزه‌ها بر زندگی روزانه اسرائیلی‌ها استفاده خواهند کرد.

شمار حریدی‌ها اکنون به 1.28 میلیون نفر می‌رسد، تعداد آنها در سال 2009میلادی تنها 750 هزار نفر بود، رشد جمعیت حریدی‌ها 4 درصد است در حالی که رشد جمعیت عمومی اسرائیل 2.3 درصد است، بنابراین جامعه حریدی سریع‌ترین رشد جمعیتی را در اسرائیل داراست.

یهودیان حریدی در سال 2030 میلادی 16 درصد از جمعیت اسرائیل را تشکیل خواهند داد و مرکز آمار اسرائیل برآورد کرده است که تعداد حریدی‌ها در سال 2033 میلادی به دو میلیون نفر خواهد رسید.

بیش از 40 درصد یهودیان حریدی‌ها در شهر بیت المقدس و در منطقه «بنی براک» در نزدیکی تل‌آویو سکونت دارند، 7 درصد آنها در شهرک‌های بیت شیمش در نزدیکی بیت المقدس و 53 درصد هم در شهرک‌های اغلب حریدی‌نشین «مودیعین عیلیت»، «بیتار عیلیت» و «إلعاد» در کرانه باختری اشغالی ساکن هستند و یا در مناطق مسکونی شهرهای بزرگ نظیر صفد، طبریا، أسدود، ملبّس (بیتاح تکفا،حیفا، صرفند، وأم خالد (نتانیا) اقامت دارند.

 

احزاب حاضر در رژیم صهیونیستی کدام است؟

همه طوایف حریدی به استثنای ناطوری کارتا در انتخابات کنست در قالب ائتلاف حریدی‌های غربی و شرقی در حضور داشتند و جنبش شاس به ریاست «ارییه درعی» (از حریدیان شرقی) 11 کرسی در کنست دارد.

حزب «یهودیت تورات واحد» به ریاست «موشیه گافنی» ( از حریدیان غربی) که فهرست پارلمانی شامل حریدی‌های حسیدیم و لیتوانی و متشکل از حزب «دیجیل هتورات» و «اگودات یسرائیل» است، در انتخابات اخیر کنست 7 کرسی به دست آورد.

یهودیان حریدی که حضور خود در صحنه سیاسی اسرائیل را تقویت کرده‌اند، امروز سنگ‌بنای دولت جدید نتانیاهو و هم‌پیمان اصلی حزب لیکود هستند و در تصمیم‌گیری‌های دولتی نقش‌آفرین و تاثیرگذار هستند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=49631

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.