0

هیچ دینی در طول تاریخ به اندازه مسیحیت سیاسی نبوده است

  • کد خبر : 47655
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
هیچ دینی در طول تاریخ به اندازه مسیحیت سیاسی نبوده است
حجت الاسلام اردکانی با بیان اینکه هیچ دینی در طول تاریخ به اندازه مسیحیت سیاسی نبوده است، گفت: تا قرن چهارم که مسیحیت غیررسمی بود، در معرض سرکوب قرار داشت اما در قرن چهارم به عنوان دین رسمی سیاسی معرفی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، حجت الاسلام سید حسن اسلامی اردکانی، استاد گروه دین‎ شناسی دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب قم در نشست اخلاق پژوهش در مطالعات ادیانی که در مشهد (ساختمان مرکزی جامعه المصطفی) برگزار شد، با تاکید بر اینکه استفاده از منابع در پژوهش باید معتبر، مرتبط و بروز باشند، گفت: وقتی سخنی نقل می شود باید دقت شود که بافت و بستر آن سخن درست منتقل شود.

وی افزود: هنگامی سخن از احکام و پژوهش می شود باید در نهایت کاری کنیم که نوشته ما معتبر به شمار برود و مخاطب به نوشته ما اعتماد کند.

وی با بیان اینکه فرایند اعتماد سازی را می توان اخلاق پژوهشی نامید، افزود: تمام ریزه کاری هایی که در روش تحقیق می خوانیم به این منظور است که می خواهیم به مخاطب بگوییم به داوری ما اعتماد نماید.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی اردکانی با اشاره به اینکه در هر تحقیق و نوشتاری عوامل گوناگون دست به دست هم می دهند، عنوان کرد: برایند کار شما تابع ضعیف ترین حلقه کار شما خواهد بود، لذا در مراحل مختلف از جمله زبان بیان، باید با دقت اقدام شود.

وی به برخی نکاتی که در مطالعات ادیانی قابل اهمیت است، اشاره کرد و گفت: در پژوهش باید به منابعی استناد کنیم که معتبر، مرتبط و بروز باشند.

استاد گروه دین شناسی دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب قم اظهارکرد: استفاده از آثار به روز نشان می دهد که نویسنده خودش در جریان موضوع می باشد و می خواهد خواننده را در جریان آثار جدید قرار دهد.

وی با بیان اینکه در انتخاب منابع باید منبعی استفاده شود که حریف و رقیب شما نیز آن را  قبول دارد، گفت: در رابطه با آثار اصلی ادیانی که به زبان اصلی آنها دسترسی نداریم و از ترجمه ها و آثار جدید استفاده می کنیم، باید توجه داشت که استفاده از این ترجمه ها به اعتبار کار ما لطمه می زند بنابر این باید به ترجمه های قدیمی استناد کرد که مقبول تر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی اردکانی اظهار کرد: در کتاب مقدس وقتی سخنی را نقل می کنید هر سخنی در یک بستر و بافتی است، این سخن باید به گونه ای نقل شود که آن بافت نیز منتقل شود و عکس آن منتقل نشود.

استاد گروه دین شناسی دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب قم در ادامه یادآور شد: مروجان و مدافعان مکتب تفکیک از این شیوه بسیار استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه از رایج ترین نقل هایی که در بحث تطبیقی دیدم این است که در مسیحیت به استنباط سخنی از حضرت مسیح دین را از سیاست جدا می کنند، عنوان کرد: در حالی که هیچ دینی در طول تاریخ به اندازه مسیحیت سیاسی نبوده است.

اردکانی

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی اردکانی ادامه داد: تا قرن چهارم که مسیحیت غیررسمی بود  در معرض سرکوب قرار داشت و در قرن چهارم به عنوان دین رسمی سیاسی معرفی شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در پژوهش هنگام نقل سخن باید به بستر سخن توجه کرد و مبادا سخنی نقل کرد که خلاف بافت اصلی آن باشد.

استاد گروه دین شناسی دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب قم اظهارکرد: نکته دیگر در بحث پژوهش این است که به تفاسیر مختلف توجه داشت.

وی با اشاره به اینکه ما در کتاب مقدس با تعابیری مواجه هستیم که گاهی وقت حیرت انگیز هستند و مایه سوء فهم می شوند، گفت: نمونه روشن که در کتاب مقدس آمده این است بعد از اینکه خداوند پس از 6 روز آسمان و زمین را آفرید استراحت کرد، این استراحت در مورد خداوند صدق نمی کند باید شبهه تسلیم نداشته باشد، این به علت گرفتاری زبان بشری است.

وی با اشاره به اینکه کتاب ما مستقیم به زبان عربی نازل شده است و کمترین محدودیت تصرفات بشری را در خودش دیده است، اظهار کرد: کتاب مقدس به زبان های مختلف لاتین و انگلیسی و فرانسوی و زبان جدید نوشته شده است و در این مسیر تصرفات زبانی وارد شده است، در کتاب مقدس تفسیر سوری و ظاهری زیاد است.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی اردکانی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم این تصرفات اتفاق نیفتاده است و در مقام پژوهش باید قرآن را به عربی خواند و به هیچ ترجمه ای استناد نکرد.

استاد گروه دین شناسی دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب قم یادآور شد: آیات زیادی در قرآن کریم است و باید مراقب بود که اگر به دام تفسیر سوری و ظاهری بیفتیم ضرر می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگر در بحث پژوهش این است که به ترجمه های متون مقدس دقت کنیم، هر ترجمه ای به نحوی باورهای کلامی مترجم را خواسته یا ناخواسته منعکس می کند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.