0

نرخ پذیرش نوکیشان مسیحی ایرانی در آلمان حدود 100 درصد کاهش داشته است

  • کد خبر : 37822
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
نرخ پذیرش نوکیشان مسیحی ایرانی در آلمان حدود 100 درصد کاهش داشته است
نرخ پذیرش نوکیشان مسیحی ایرانی حدود 100 درصد کاهش داشته است، و اکنون تنها پرونده تعداد انگشت‌شماری از این پناهندگان پذیرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، سازمان‌ها و کنش‌گران مدافع حقوق بشر می‌گویند که دولت فدرال آلمان به‌طرز فزاینده‌ای پرونده‌های ایرانیان مسلمانی که بر مبنای گرویدن خود به مسیحیت درخواست پناهندگی داده‌اند را رد می‌کند و عموما نیز بلافاصله آنها را از کشور اخراج می‌کند.

به گفته کشیش گوتفرید مارتنز از جماعت انجیلی لوتری برلین-اشتگلیتز، که یکی از مراکز اصلی نوکیشان مسیحی ایرانی است، جماعت وی 800 ایرانی و 400 افغان نوکیش دارد.

او می‌گوید: «ما بارها و بارها شاهد چنین مواردی بوده‌ایم. از آنجایی که من با بسیاری از کلیساهای دیگر در آلمان در تماس هستم، می‌دانم مشکلاتی وجود دارد که بیش از 1000 نفر را در سراسر آلمان به شیوه‌ای مشابه تحت تاثیر قرار می‌دهد، و افراد مسیحی‌شده متعهد را اخراج می‌کند و به ایران پس می‌فرستد.»

مارتنز در مصاحبه خود «دفتر فدرال برای مهاجرت و پناهندگان» را یک «مرجع سیاسی» خواند که به جزئیات پرونده افراد نگاه نمی‌کند. کار این دفتر این است که «دستورالعمل‌های بالا» را اجرا کند، مبنی بر اینکه پرونده پناهندگی نوکیشان مسیحی باید به‌طور مداوم رد شود.

این کشیش آلمانی به عنوان نمونه جملات نهایی قاضی یکی از پرونده‌های پناهجویی خطاب به نوکیش مسیحی ایرانی را نقل می‌کند. بر مبنای متن موجود از این گفت‌وگو، قاضی می‌گوید: «شما ادعا می‌کنید که به زندگی ابدی اعتقاد دارید. پس اگر به ایران برگردید و واقعاً به اعدام محکوم شوید، نباید برای شما مشکلی باشد، چون در آن صورت به زندگی ابدی که دوست دارید، خواهید رسید.»

نرخ پذیرش نوکیشان مسیحی ایرانی حدود 100 درصد کاهش داشته است، و اکنون تنها پرونده تعداد انگشت‌شماری از این پناهندگان پذیرفته می‌شوند. حتی اگر این افراد پس از رد شدن پرونده خود به دادگاه استیناف مراجعه کنند، به گفته کشیش مارتنز به احتمال زیاد با یک رای «خودسرانه» مواجه می‌شوند.

مخالفت با پرونده‌های درخواست پناهندگی به دلیل تغییر دین، سال‌ها است به ویژه در کشور آلمان ابعاد رسانه‌ای یافته است. اداره مهاجرت آلمان مدعی است که نمی‌تواند اعتقادات مذهبی پناهجویان را که به مسیحیت تغییر دین داده‌اند «راستی‌آزمایی کنند»؛ اما می‌توانند این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که آیا فردی که تغییر دین داده، در صورت بازگشت به کشورش تحت پیگرد قرار خواهد گرفت یا خیر.

بر همین اساس چنین درخواست‌هایی که از سوی پناهجویان ایرانی مطرح می‌شود، با این استدلال که نوکیشان در ایران غالبا تحت فشار و پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند، بیشتر با مخالفت اداره مهاجرت آلمان روبه‌رو می‌شوند و پیگیری‌های قانونی برای تجدید نظر نهادهای اداری و دادگاه‌های این کشور با شکست مواجه می‌شود.

یورونیوز مه ۲۰۲۰ خبر داد پیگیری‌های قانونی یک تبعۀ ایرانی که پیش از این در سال ۲۰۱۱م درخواست پناهندگی او از سوی اداره مهاجرت آلمان فدرال رد شده بود، با مخالفت دادگاه قانون اساسی آلمان بی‌نتیجه ماند. دادگاه قانون اساسی آلمان شکایت او را رد کرده و اعلام نمود بر اساس بررسی‌ها، چنانچه این پناهجوی ایرانی به کشورش برگردد، خطری به دلیل تغییر مذهب متوجه او نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=37822

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.