1

«مسیر خانواده مقدس»؛ اولین سفر زیارتی مسیحیان در مصر

  • کد خبر : 34902
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱
«مسیر خانواده مقدس»؛ اولین سفر زیارتی مسیحیان در مصر
مسیر خانواده مقدس، مسیری است که مسیحیان ادعا می‌کنند حدود دو هزار سال پیش، حضرت مریم به همراه فرزندش حضرت مسیح و یوسف النجار برای فرار از ظلم و ستم هیرودیس راهی مصر شد و در طول پنج سال، خانواده مقدس به چندین منطقه در مصر سفر کردند

به گزارش پایگاه خبری مفاز،  خالد العنانی، وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر در گفتگویی از همکاری با شرکت‌های گردشگری برای جذب بیشترین گردشگر برای «مسیر خانواده مقدس (مسار العائلة المقدسة)»، خبر داد.

وی افزود: «سال گذشته شاهد افتتاح تعدادی از مسیرهای خانواده مقدس در استان‌های شرقیه، غربیه و کفر الشیخ بودیم و توضیح داد که پس از پایان تعطیلات عید سعید فطر و در دوره بعد، منطقه جبل الطیر در استان المنیا افتتاح می‌شود و سپس درخت مریم در منطقه المطریه در استان قاهره افتتاح می‌شود و بدین ترتیب افتتاحیه تمام نقاط مسیر خانواده مقدس تکمیل می‌شود.

وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر در توضیحی گفت: که مسیر خاندان مقدس شامل 25 نقطه در 8 استان شمال سینا، الشرقية، الغربية، كفر الشيخ، البحيرة، القاهرة، المنيا وأسيوط است.

مسیر خانواده مقدس، مسیری است که مسیحیان ادعا می‌کنند حدود دو هزار سال پیش، حضرت مریم به همراه فرزندش حضرت مسیح و یوسف النجار برای فرار از ظلم و ستم هیرودیس راهی مصر شد و در طول پنج سال، خانواده مقدس به چندین منطقه در مصر سفر کردند. این سفر تاریخی به میراثی معنوی برای مسیحیان تبدیل شده و پیروان ایمانی مسیحیت در سراسر جهان آن را بزرگ می‌دارند.

اخیراً این سفر جهانی مورد توجه دولت مصر قرار گرفته تا پروژه‌ای گردشگری به نام “سفر خانواده مقدس” را راه‌اندازی کند.

در آغاز ژانویه 2021، این پروژه با افتتاح رسمی اولین محوطه باستانی در مسیر تاریخی که در شهر سامانود در استان غربیه در دلتای مصر واقع شده است، رونمایی شد.

پروژه «مسیر خانواده مقدس» در اکتبر 2017، پس از آنکه پاپ این مسیر را «زیارت مسیحی» توصیف کرد، توجه جهانی را به خود جلب کرد. در ماه مه 2018، بازدید از این مسیر به طور ویژه در بازدیدهای رسمی واتیکان گنجانده شد.

در پی این تصمیم، مصر اولین هیئت “زیارت رسمی” را که متشکل از 52 شخصیت بود، از واتیکان در ژوئن 2018 پذیرفت.

دکتر اسامه طلعت، رئیس بخش آثار باستانی اسلامی، قبطی و یهودی در وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، در ارتباط با داستان مسیر خانواده مقدس و پیشینه تاریخی آن، می‌گوید: «از نظر تاریخی مشخص است که خانواده مقدس؛ حضرت مریم و حضرت عیسی به همراه یوسف النجار به مصر گریختند تا از دست هیرودیس و ظلم رومیان بگریزند.»

وی افزود: «بر اساس منابع کلامی و دینی حضرت عیسی علیه السلام در هنگام ورود به مصر بین یک و نیم تا دو ساله بوده و شمایل معروفی وجود دارد که نماد مسیر به حساب می‌آید و در آن، حضرت مریم(س) در حالی که حضرت عیسی(ع) را حمل و بر الاغی سوار است، نشان داده شده است و در کنار آنها یوسف نجار است.»

طلعت مسیر خانواده مقدس در مصر را اینگونه توضیح می‌دهد: «این سفر از بیت لحم به غزه آغاز شد تا خانواده مقدس از شمال سینا وارد مصر شوند و از فارما که در شرق بور فؤاد واقع شده است، گذشته و سپس به سمت الزقازيق و سپس به سوی دلتا حرکت کردند.»

وی خاطرنشان می کند که این سفر 5 سال به طول انجامید و مسافت طی شده توسط خانواده مقدس تا خروج از مصر حدود 3500 کیلومتر بوده است.

طلعت بر اهمیت این مسیر در غنی‌سازی گردشگری مصر تاکید کرده، از این جهت که این مسیر برای قبطی‌های مصر و برای مسیحیان در سراسر جهان به‌ویژه با معرفی این مسیر توسط پاپ و تلقی آن به عنوان زیارت مسیحی، اهمیت مذهبی دارد.

در سال 2020 اولین بازدید عمومی توسط گروهی از گردشگران ایتالیایی آغاز شد و در همان سال یک هیئت مشترک سوئیسی و فرانسوی متشکل از 35 گردشگر نیز از این مسیر بازدید کردند. اما با همه‌گیری کرونا، بازدیدها متوقف شد که این امر فرصت را برای تکمیل زیرساخت‌ها در آنجا مهیا کرد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=34902

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!