1
نماینده سابق رهبر انقلاب در سوریه:

محور مقاومت؛ شاهراه پیوند ادیان توحیدی/ هدف مشترک تمام ادیان «اقامه دین» است

  • کد خبر : 27034
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
محور مقاومت؛ شاهراه پیوند ادیان توحیدی/ هدف مشترک تمام ادیان «اقامه دین» است
حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری با بیان اینکه هدف مشترک همه ادیان اقامه دین است، گفت: تمدن نوین اسلامی یعنی  گام های مشترک بین پیروان ادیان توحیدی برای تحقق هدف مشترک همه ادیان برداشته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده سابق رهبر معظم انقلاب در سوریه و مدیر موسسه علمی فرهنگی جبل الصبر، در وبینار علمی «نقش پیروان ادیان در پیروزی محور مقاومت»، اظهار کرد: وقتی از کلمه ادیان استفاده می شود، منظور مجموعه ادیان توحیدی است.

نماینده سابق مقام معظم رهبری در سوریه با بیان اینکه یک انگیزه و فلسفه عمومی در میان این ادیان وجود دارد، افزود: همه ادیان توحیدی با یک انگیزه از خدای عزوجل برای بشر و امت های گوناگون نازل شدند این انگیزه تامین و تلاش برای سعادت بشر است، بنابراین باید از یک نگاه به دنبال اصول مشترکی باشیم تا اصول را با این هدف و انگیزه عمومی تطبیق دهیم.

وی با اشاره به وجود برخی اصول مشترک میان ادیان عنوان کرد: اولین اصل موضوع هدایت گری و هادی پروری است زیرا در دین و آیین های مختلف اصل هدایت بشر مورد توجه است.

اقامه دین؛ هدف مشترک همه ادیان

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی با بیان اینکه این اصل به عنوان یک قانون تلقی شده و آفرینش جهان از ابتدای خلقت بر مبنای هدایت گری و هادی پروری بوده است، اظهارکرد: اصل هدایت گری در همه ادیان مشترک است و باید گفت هر پیامبری از پیامبران در میان ادیان توحیدی که به دنیا می آمدند تولد و رسالتشان برای همه بشریت مبارک بود.

مدیر موسسه علمی فرهنگی جبل الصبر با اشاره به وجود روند تکاملی بین ادیان توحیدی بیان کرد: با توجه به اینکه از نگاه قرآن ادیان توحیدی یک دعوت مشترک دارند و به گفت و گوی مشترک دعوت می کنند، می توان گفت که ادیان روند تکاملی دارند. قرآن کریم پیروان ادیان را به به گفت و گوی بین ادیانی دعوت کرده که با حکمت و موعظه حسنه و جدال احسن باهم گفت و گو کنند.

وی تصریح کرد: رفتار احترام آمیز قرآن کریم بین پیروان ادیان چهارمین نکته در اصول مشترک بین ادیان توحیدی است، قران کریم اهل کتاب را به اوصاف زیبا و پسندیده توصیف کرده و همه را با یک خطاب به تقوا وصیت کرده است، قرآن کریم احترام بین ادیانی را برای ما به نمایش گذاشته است و همه باید به دعوت قرآن را لبیک گفت.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری اظهار کرد: تشریح کامل ترین دین با عنوان دین اسلام وظیفه قرآن کریم است، اما وقتی قرآن سخنگوی دیگر ادیان می شود و می گوید همه ادیان یک هدف مشترک دارند و آن هم اقامه دین است؛ اصول مشترک، دعوت های مشترک و هدف مشترک بین ادیان بیانگر این است که ادیان روشی تناقضی ندارند.

تمدن نوین اسلامی؛ گام های مشترک برای تحقق هدف مشترک

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب، به طور ویژه در گام دوم انقلاب اسلامی یکی از نکات مهم که مطرح شده و نظریه پرداز آن رهبر معظم انقلاب بوده؛ نظریه ایجاد «تمدن نوین اسلامی» است؛ این اصطلاح جدیدی است که میان اصطلاحات فرهنگی و گفتمانی ورود پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری عنوان کرد: تمدن نوین اسلامی یعنی برداشتن گام های مشترک بین پیروان ادیان توحیدی برای تحقق هدف مشترک، در معنای عام هدف مشترک همه ادیان اقامه دین است که هزاران زیرمجموعه های گوناگون خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی منظور فراهم ساختن زمینه ظهور است، اظهارکرد: در تمدن نوین اسلامی ممکن است غیر اسلامی هم دخالت داشته باشد، اما منظور این نیست که تفکر غیراسلامی باشد بلکه غیر مسلمانان می توانند در آن دخالت داشته باشند تا بتوانند در فراهم ساختن زمینه ظهور نقش آفرینی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری با بیان اینکه آیت الله خامنه ای فرمودند: ابتدا باید انقلاب اسلامی، سپس نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی شکل بگیرد، عنوان کرد: امروز ما در مرحله جامعه سازی هستیم و باید به سوی تمدن اسلامی قدم برداریم.

وی با اشاره به تعاریف رهبر معظم انقلاب از تمدن اسلامی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب هفت تعریف برای تمدن سازی نوین اسلامی مطرح کرده است، به گفته ایشان تمدن نوین اسلامی یعنی حرکت یک ملت به سوی تکامل، تکامل مساله عامی است و دیگران می توانند سهیم باشند.

مدیر موسسه علمی فرهنگی جبل الصبر افزود: به گفته رهبر معظم انقلاب تمدن نوین اسلامی یعنی حرکت به سوی کمال حقیقی و باطنی، حرکت یک ملت برای رسیدن به قدرت علمی و حرکت ملت در مسیر پیشرفت همه جانبه است.

وی خاطرنشان کرد: حرکت جمعی و پیوسته یک ملت برای تاثیر گذاری بر دیگران یعنی هرچه محور مقاومت گسترده تر شود و دوستان جمهوری اسلامی بیشتر شود، به تمدن اسلامی کمک می شود؛ از دیگر تعاریفی است که رهبر معظم انقلاب بیان کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی ادامه داد: به گفته رهبر معظم انقلاب تمدن نوین اسلامی یعنی الگو شدن یک ملت، حرکت یک ملت برای رسیدن به خدا، چون اوج کمال خدا است و کلمه اسلامی کنار تمدن یعنی پیشرفت، علم و حرکت به سوی تکامل و از نگاه اسلامی الگو شدن یعنی الگوی اسلامی شدن.

محور مقاومت؛ شاهراه پیوند همه ادیان توحیدی

وی با بیان اینکه اندیشه مقاومت یعنی محور مشترک و شاهراه پیوند همه ادیان توحیدی برای تحقق هدف اصلی و اهداف زیر مجموعه محور مقاومت ادامه داد: محور مقاومت محوری برای حرکت و پیوند همه پیروان ادیان برای تحقق بخشیدن به هدف اصلی و زیرمجموعه های آن است.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی با بیان اینکه مقاومت یک فرهنگ قرآنی است، اظهار کرد: اما در دوره معاصر این عنوان فرهنگ مقاومت به یک اصطلاح سیاسی، اجتماعی و بین المللی تبدیل شده و توفیقات فراوانی نیز حاصل شده است .

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرهنگ مقاومت را در حوزه سیاست خارجی و بین الماللی وارد کردند، بیان کرد: با ورود این مساله در عرصه سیاست خارجی نمی توانیم پیروان ادیان را نادیده بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی اظهار کرد: امروز فلسطین، گروه های مقاومت و تمام آزادی خواهان که حرکت مقاومتی انجام می دهند در حوزه فکری فرزندان انقلاب هستند اما در حوزه عمل سهام داران مقاومت هستند.

حاج قاسم سلیمانی نمادی از محور مقاومت بود

وی با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی نمادی از محور مقاومت بود، گفت: دفاع از سوریه جلوگیری از پاشیده شدن محور مقاومت است و محور مقاومت محور سهامی سیاست مداران، احزاب و گروه ها نیست بلکه مقاومت، محور مشترکی است که پیروان همه ادیان به رغم اختلافاتی که دارند همه در این میدان حضور پیدا کرده اند.

مدیر موسسه علمی فرهنگی جبل الصبر با اشاره به نوع نگاه سهامی به محور مقاومت یادآور شد: در دوره ای که داعش بر سوریه مسلط شد و بالغ بر 80 درصد از مناطق مختلف کشور سوریه را در اختیار گرفت، وقتی جمهوری اسلامی ورود پیدا کرد نه فقط با یک نگاه مذهبی و دینی بلکه مسیحیان، علوی ها و اهل سنت در جبهه مقاومت حضور داشتند، یعنی پیروان هر کدام از ادیان آمدند و در محور مقاومت (برای دفاع از ارزش ها) سهیم شدند و نقش خود را ایفا کردند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=27034

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.