3

تلاش‌ها برای احیای دین زرتشتی در کردستان عراق

  • کد خبر : 39157
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۰۸
تلاش‌ها برای احیای دین زرتشتی در کردستان عراق
در تحقیقی که توسط «فدراسیون جوامع زرتشتی آمریکای شمالی» در سال 2012 انجام شد، تعداد کل زرتشتیان در جهان تنها 112000 یا 122000 تخمین زده شده است و این عدم دقت ناشی از برآوردهای متفاوت در ایران است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، هند با حدود 61000 به اصطلاح «پارسی‌ها» بیشترین زرتشتیان را در جهان دارد و پس از آن ایران با کمتر از نیمی از این تعداد در رتبه بعدی قرار دارد.

در این تحقیق اشاره‌ای به حضور هیچ زرتشتی در عراق نشده است، اما با گسترش درگیری‌های فرقه‌ای و قومی در چند سال گذشته، یک گروه کرد در اقلیم کردستان عراق آیین زرتشتی را با این اعتقاد که مناسب‌ترین دین برای ریشه‌های ملی خود است، احیا کرده است.

لقمان حاجی حکیم، رئیس شورای عالی دین زرتشتی اقلیم کردستان، در گزارشی که 7 سال پیش توسط خبرنگار الجزیره تهیه شده بود، گفت که احیای این دین باعث افزایش اعتماد کردها به خود می‌شود. وی معتقد است که نبود این دین دلیلی بر نداشتن دولت مستقل کردها بوده است. او افزود که افزایش تعداد زرتشتیان کرد باعث شد تا اولین معبد خود را در ماه اوت 2015 افتتاح کنند.

در گزارش دیگری که سال گذشته خبرنگار الجزیره در کردستان تهیه کرده بود، روحانی زرتشتی، إسروان قادرؤك، اذعان داشت که پیروان این آیین از زمان سقوط امپراتوری ساسانی به طور مخفیانه در کردستان عراق به انجام آداب و رسوم خود می‌پرداختند. پس از اینکه دولت محلی مذهب آنها را به رسمیت شناخت، زرتشتیان در ملاء عام نیز اعمال دینی خود را انجام می‌دهند.

در پایان سال 2020، فَرسَت مرعي، محقق کرد مقاله‌ای با عنوان «نخبگان کرد سکولار و تلاش برای احیای دین زرتشتی» منتشر کرد که در آن اشاره کرد که تلاش‌ها برای پیوند ناسیونالیسم کرد با دین زرتشتی به دست برادران کرد جلادت و كاميران بدرخان از طریق مجله ملی «هاوار» که در سال 1932 در دمشق منتشر کردند، آغاز شده است.

این محقق همچنین خاطرنشان کرد که بسیاری از مورخان کرد و عرب وجود این پیوند قومی کردها با دین زرتشتی را انکار کردند‌؛ چرا که دین زرتشتی یک دین ایرانی است و بیشتر آتشکده‌های آنها در ایران قرار دارند و تنها تعداد کمی در سرزمین‌های کردنشین شرق کردستان حضور دارند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=39157

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!