3

نقش ادیان توحیدی در گسترش ارزش‌های انسانی

  • کد خبر : 22942
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
نقش ادیان توحیدی در گسترش ارزش‌های انسانی
به مناسبت میلاد نبی اکرم (ص) و هفته وحدت، وبینار «نقش ادیان توحیدی در صیانت و گسترش ارزش‌های انسانی» در ایتالیا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در وبینار «نقش ادیان توحیدی در صیانت و گسترش ارزش‌های انسانی» که به ابتکار رایزنی فرهنگی کشورمان در ایتالیا و با مشارکت مرکز ایتالیایی مطالعات بین المللی خانه دانایی شهر رم، همزمان با هفته وحدت و میلاد پیامبر اسلام، برگزار شد، محمد تقی امینی (رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا)، شیخ عباس دی پالما (رییس ایتالیایی انجمن شیعی امام مهدی (عج) شهر رم)؛ “حمزه روبرتو پیکاردو” (از مترجمین قرآن مجید به زبان ایتالیایی)؛ خاخام ” وایز” (سازمان یهودیت سخت کیش) و پروفسور “آدولفو مورگانتی” (مدیر انتشارات “ایل چرکیو”) سخنرانی کردند.

رایزن فرهنگی ایران در رم گفت: این وبینار هم زمان با هفته وحدت برگزار می‌شود. کانون این وحدت، کانون مشترک تمامی ادیان ابراهیمی، یعنی ایمان به خدای یگانه است، که حقیقتی یگانه را، حسب رحمت لاینقطع خویش در طول تاریخ، در قالب آموزه‌های دینی به پیامبران خویش وحی کرده است.

وی افزود: آیات قرآن، بر نبوت حضرت ابراهیم (ع) که از او با صفت خلیل الله یاد می‌کند و دیگر پیامبران بنی اسرائیل (ع)؛ از جمله حضرت موسی (ع)؛ که از او با صفت کلیم الله؛ همچنین حضرت عیسی (ع)؛ که از وی با صفت کلمه الله یاد می‌کند، تصریح و بر حقانیت این دو دین آسمانی گواهی داده و بر جایگاه انسان به عنوان اشرف مخلوقات؛ کرامت؛ ارزش‌ها و حقوق وی نیز مانند دیگر ادیان توحیدی تأکید کرده است.

درادامه، شیخ عباس دی پالما (رئیس ایتالیایی انجمن شیعی امام مهدی (عج) شهر رم) با سخنانی، در تشریح عنوان وبینار، خدامحوری را وجه مشترک جهان بینی تمامی ادیان ابراهیمی معرفی و با تشریح ساحت‌های تعالی و تجلی الهی، جایگاه انسان و رابطه وی با خالق در این ادیان، چشم اندازی تطبیقی از روایت قرآنی در خصوص این مفاهیم در ادیان ابراهیمی ترسیم کرد.

سخنران بعدی این وبینار، پروفسور “آدولفو مورگانتی” (مدیر انتشارات “ایل چرکیو”) بود، که در تشریح نقش ادیان ابراهیمی در گسترش و صیانت از ارزش‌های انسانی از چشم انداز مسیحیت، با بازخوانی اجمالی تاریخ غرب و تحولات تصویر جهان، ساختار اجتماع، و جایگاه انسان در جریان آن، جهان بینی‌های معاصر را در تبیین انسان و جهان ناتوان ارزیابی کرد و با خوانش بینامتنی آثار اندیشمندانی نظیر سید حسین نصر و بازگشت به جهان بینی خدامحور ادیان ابراهیمی را جهت برون شد از این بحران و احیاء ارزش‌های انسانی، اجتناب ناپذیر دانست.

در ادامه این وبینار، خاخام وایز” (سازمان یهودیت سخت کیش) در تشریح نقش ادیان ابراهیمی در گسترش و حضانت از ارزش‌های انسانی، با پافشاری بر تفاوت آئین یهود به عنوان یکی از ادیان ابراهیمی، از صهیونیسم به عنوان یک خوانش سیاسی مادی گرا و غیر مرتبط با حقیقت آئین یهود و اشاره به تحریف گسترده لابی صهیونیستی به منظور معرفی کردن این دو به عنوان واقعیتی واحد، بر تعهد یهودیان راستین به گسترش و حفظ ارزش‌های انسانی و مخالفت آن‌ها با زیر پا گذاشتن این ارزش‌ها توسط صهیونیست‌ها تاکید کرد.

سخنران پایانی این وبینار حمزه روبرتو پیکاردو از مترجمین قرآن مجید به زبان ایتالیایی نیز، با اشاره به وجوه اشتراک و افتراق رویکرد مکاتب و مذاهب هریک از ادیان توحیدی در خصوص ارزش‌های انسانی، با ذکر فراز‌هایی از دشواری‌های حضرت ابراهیم (ع) در رسالت خویش به روایت قرآن، مصائب انبیا در راه هدایت انسان را، گواه ارزشی دانست که خداوند به لطف خویش برای انسان قائل شده است.

هانیه ترکیان، مدیر دپارتمان مطالعات اسلامی مرکز مطالعات بین المللی خانه دانایی شهر رم، مدیریت این وبینار را بر عهده داشت.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=22942

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.