0

مهم‌ترین رویدادهای جهان اسلام در سال ۱۴۰۱

  • کد خبر : 47098
  • ۰۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
مهم‌ترین رویدادهای جهان اسلام در سال ۱۴۰۱
جهان اسلام در سالی که گذشت با اتفاقات متعددی رو به رو شد. موضوع اسلام‌هراسی، هتک حرمت قرآن و ادامه برخی از اقدامات ضد اسلامی از جمله مسائل مهم در سال ۱۴۰۱ بود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در سال ۱۴۰۱ شاهد اتفاقات مختلفی در جهان اسلام بودیم که بسیاری از آنها تأثیرات گسترده‌ای بر زندگی مسلمانان و حتی غیرمسلمانان گذاشت. متأسفانه با وجود پیشرفت‌هایی در موضوع نوع نگاه به مسلمانان در جهان، باز هم اتفاقاتی از جنس اسلام‌هراسی در برخی نقاط جهان پیش آمد و در کنار آن افراط‌گرایی اسلامی سبب شد که نگاه منفی نسبت به مسلمانان و فشارها به آنها در کشورهای غیراسلامی افزایش یابد.

در این گزارش نگاهی داریم به مهم‌ترین رویدادهایی که در سال ۱۴۰۱ در جهان اسلام رخ داد.

فروردین ماه
رهبر دانمارکی حزب راست افراطی Stram Kurs یک نسخه از قرآن را در یک منطقه پرجمعیت مسلمان‌نشین در سوئد سوزاند. راسموس پالودان به همراه پلیس به یک فضای عمومی باز رفت و در حالی که اعتراض تماشاگران را نادیده گرفت، آن را سوزاند. این هتک حرمت واکنش‌های زیادی را در سراسر جهان به همراه داشت.

علمای اسلام طی نشستی در کابل از طالبان خواستند تا مدارس دخترانه را بازگشایی کنند. این گروه پس از تصرف کابل در آگوست ۲۰۲۱، دبیرستان‌های دخترانه را تعطیل کرده بود.

انتشار گزارشی توسط خیریه بشردوستانه خانواده لیلی (Lily Family School Of Philanthropy’s) نشان می‌دهد که مسلمانان آمریکایی در سال ۲۰۲۱ «۱,۸ میلیارد دلار» بودجه زکات را به اهداف داخلی و بین‌المللی اختصاص دادند.

گوگل ده‌ها برنامه را که اطلاعات مسلمانان را برای پیمانکار دفاعی ایالات متحده جمع‌آوری می‌کردند ممنوع کرد. یک شرکت مستقر در پاناما که کد جمع‌آوری داده‌ها را نوشته بود با یک پیمانکار دفاعی مرتبط است که کار اطلاعات سایبری را برای آژانس‌های آمریکایی در ویرجینیا انجام می‌دهد. این کد از جمله در چندین برنامه مرتبط با دعا و نشان دادن اوقات شرعی مسلمانان یافت شد و طبق گزارش‌ها بر روی میلیون‌ها دستگاه اندرویدی اجرا می‌شد.

اردیبهشت ماه
شش مسلمان در میان «۱۰۰ فرد تأثیرگذار سال ۲۰۲۲» مجله تایم قرار گرفتند. از جمله آنها می‌توان به رئیس جمهور سامیا سولوهو حسن، که در سال ۲۰۲۱ به عنوان اولین رئیس جمهور زن تانزانیا انتخاب شد، اشاره کرد

۲۰ مغازه متعلق به مسلمانان در دهلی نو، قبل از اینکه دادگاه عالی هند روند تخریب آنها را متوقف کند، ویران شدند. نزدیک به یک ساعت پس از حکم دادگاه عالی مبنی بر توقف تخریب این مغازه‌ها، مقامات محلی به ویران کردن آنها پرداختند؛ ساکنان مسلمان ابراز خشم کردند و گفتند که آنها به صورت هدفمند مورد حمله قرار گرفته‌اند.

خرداد ماه
عربستان سعودی، حج گروه‌های مسافرتی زائران مسلمان غربی را تنها چند هفته قبل از موسم حج لغو کرد و از آنها خواست که سفر زیارتی خود را از طریق یک سیستم قرعه‌کشی از طریق وب‌سایت دولتی com.sa رزرو کنند. پس از اینکه مشخص شد شرکتی که این وب‌سایت را اداره می‌کند با دولت افراط‌گرای هندو ارتباط دارد، بسیاری نسبت به این اقدام اعتراض کردند.

اولین گروه زائران خارجی حج در دو سال گذشته از اندونزی وارد عربستان شدند. ورود زائران خارجی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع شده بود.

تیرماه
اولین مسجد ونیز تیرماه ۱۴۰۱ افتتاح شد. جامعه مسلمان، این ساختمان را با درآمد حاصل از زکات مسلمانان در ونیز و اطراف آن خریداری کردند.

اولین قاضی مسلمان آریزونا به نام لیلا اکرام، به عنوان قاضی موقت در دادگاه‌های این ایالت انتخاب شد. قضات موقت در مواردی که قضات تمام وقت نمی‌توانند مسائل را بررسی کنند به جای آنها عهده‌دار این قضاوت می‌شوند. این سمت می‌تواند نقطه شروعی برای جهش به سمت انتصاب به عنوان قاضی به طور دائم باشد. اکرام اولین قاضی در تاریخ این ایالت است که حجاب داشت و اولین قاضی است که به قرآن سوگند یاد کرد.

مرداد ماه
سلمان رشدی، نویسنده مرتد هندی ـ انگلیسی در نیویورک مورد حمله قرار گرفت. ضارب رشدی، هادی مطر بود که رشدی را هدف ضربات چاقو و مشت قرار داد. رشدی بینایی یک چشم و توانایی حرکت یک دست را از دست داد.

عاصم غفور، وکیل سابق جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، از زندان امارات متحده عربی آزاد شد. غفور، شهروند آمریکایی و وکیل حقوق مدنی، در مسیر دبی بازداشت شد. مقامات اماراتی گفتند که به درخواست دولت ایالات متحده از غفور تحقیق کرده‌اند. با این حال، وزارت خارجه آمریکا گفت واشنگتن دستور بازداشت غفور را صادر نکرده است. غفور یکی از اعضای هیئت مدیره گروه دموکراسی برای جهان عرب است که به شدت از دولت امارات متحده عربی انتقاد می‌کند.

 

شهریور ماه
سفیر کوبا در عربستان سعودی اعلام کرد این کشور بودجه ساخت نخستین مسجد برای اقلیت مسلمان کوبا را تأمین خواهد کرد. طبق گزارش مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۱۱، ۱۰ هزار مسلمان در کوبا زندگی می‌کنند که کمتر از ۰,۱ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند. تا سال ۲۰۱۲، بیشتر مسلمان این کشور، کوبایی‌هایی بودند که به دین اسلام گرویده بودند. جولای ۲۰۱۵، بنیاد امور مذهبی ترکیه اولین نمازخانه را برای مسلمانان کوبایی افتتاح کرد.

مرکز تجارب مسلمانان دانشگاه ایالتی آریزونا (CME-US)، با هدف پیشبرد تحقیقات و افزایش دانش عمومی در مورد تاریخ مسلمانان در ایالات متحده و کمک‌های فراوان آنها به جامعه و فرهنگ آمریکا راه‌اندازی شد.

مهر ماه
یک معلم اهل نیوجرسی از ابتهاج محمد، ورزشکار مسلمان و محجبه به دلیل افترا شکایت کرد. این ورزشکار در شبکه‌های اجتماعی گفت که معلم با برداشتن حجاب از سر یک دانش‌آموز مسلمان سیاهپوست به وی توهین کرده است.

سازمان‌های هندو در ایالت کرناتکه هند کمپینی را راه‌اندازی کردند که از مردم خواستند تا در طول جشن دیوالی، محصولات دارای گواهی حلال را تحریم کنند. این سازمان‌ها همچنین کمپینی را برای ممنوع شدن صدور گواهی حلال به راه انداختند زیرا به ادعای آنها این امر منجر به «غلبه اقتصادی یک دین بر دین دیگر» می‌شود.

آبان ماه
سیف الله پاراچا هفتاد و پنج ساله، مسن ترین زندانی زندان گوانتانامو، به پاکستان بازگردانده شد. او از سال ۲۰۰۳ مظنون به ارتباط با القاعده بود، اما هرگز به جرمی متهم نشد.

عربستان سعودی اعلام کرد شرط داشتن یک محرم (از اعضای خانواده یا همسر) برای انجام حج و عمره را برداشته است. احمد صالح حلبی، مشاور خدمات حج و عمره گفت: اکنون برای زن حج تمتع و عمره بدون محرم جایز است.

مسابقات جام جهانی فوتبال برای اولین بار به میزبانی یک کشور اسلامی(قطر) برگزار شد. با وجود جنجال‌هایی مانند وضع مقرراتی در مورد پوشش افراد و عدم فروش مشروبات الکلی در طول مسابقات،‌ قطر توانست این رقابت‌ها را به خوبی میزبانی کند.

بر اساس گزارش CAIR و مرکز منابع Jetpac، بیش از ۸۰ نامزد مسلمان در ایالات متحده برنده کرسی‌های محلی، ایالتی، فدرال و قضایی در بیش از ۲۰ ایالت در انتخابات میاندوره‌ای آمریکا شدند.

سرکوب مسلمانان فرانسه از سوی دولت این کشور ادامه پیدا کرد و دو مدرسه اسلامی در شهر مونپلیه تعطیل شد. این تعطیلی براساس یک قانون بحث برانگیز که در سال ۲۰۲۱ در فرانسه تصویب شد رخ داد. حدود ۲۵ مسجد در این کشور به دلایل مختلف بسته شده‌اند.

آذر ماه
درخشش تیم ملی فوتبال مراکش در جام جهانی تحسین بسیاری را برانگیخت. این تیم توانست تبدیل به اولین کشور اسلامی و آفریقایی شود که توانسته به جمع چهارتیم پایانی جام جهانی فوتبال برسد. بسیاری این درخشش را یک پیروزی روانی برای آفریقا، اعراب و مسلمانان در برابر قدرت‌های استعماری سابق دانستند.

دادگاه حقوق بشر اروپا درخواست تجدیدنظر اریک زمور، سیاستمدار راست افراطی فرانسوی را رد و محکومیت وی به تحریک جامعه مسلمانان توسط دادگستری فرانسه را تأیید کرد. پیش از این، دادگاهی در فرانسه، زمور را به دلیل بیانیه‌های مطبوعاتی مربوط به سال ۲۰۱۶ به دلیل ایجاد تبعیض و نفرت مذهبی نسبت به جامعه مسلمانان مجرم شناخته و ۳۰۰۰ یورو جریمه برای وی تعیین کرده بود.

بزرگترین همایش سالانه مسلمانان آمریکای شمالی در تورنتو برگزار شد. دو دوره این رویداد به دلیل کووید ۱۹ به صورت مجازی برگزار شده بود.

دی ماه
یک مرکز زنان در ریوردیل کانادا، همیلتون، خط حمایتی جدید در برابر اسلام‌هراسی راه‌اندازی کرد تا به قربانیان خشونت دینی، نژادی و فرهنگی کمک مشاوره‌ای دهد. خط پشتیبانی مرکز زنان مهاجر در ریوردیل (RIWC) خدمات مشاوره حمایتی محرمانه و مستقل را برای زنان و جوانانی که خود را مسلمان معرفی می‌کنند و موارد جرایم ناشی از نفرت را تجربه کرده‌اند و نیاز به فردی برای مشاوره دارند، ارائه می‌دهد.

جنجال بر سر ساخت مسجد در شهر دئگو کره جنوبی باعث شد که مسلمانان از سازمان ملل درخواست کنند تا به ساخت مسجدی برای جامعه مسلمانان کمک کند. مجوز ساخت این مسجد دو طبقه در سال ۲۰۲۰ صادر شد اما همه اهالی محلی بارها با ایجاد مشکل از ساخت این مسجد جلوگیری کردند.

بهمن ماه
دولت فرانسه تلاش‌های گسترده‌ای را در جهت محدود و حتی ریشه‌کن کردن حضور نهادهای دینی مراکشی در این کشور آغاز کرد. در این راستا فهرست هشتاد نفری از امامان جماعات مساجد و مسئولان مساجد مراکشی در فرانسه از سوی سازمان اطلاعات به وزارت کشور فرانسه داده شد. علیه این افراد اتهاماتی مرتبط به تروریسم برای اخراج آنها از کشور مطرح شد.

امیره الغوابی به عنوان اولین نماینده ویژه کانادا در امر مبارزه با اسلام‌هراسی منصوب شد. الغوابی مدیر ارتباطات استراتژیک بنیاد روابط نژادی کانادا و یکی از اعضای هیئت مدیره مؤسس شبکه کانادایی ضدنفرت است.

فیلم کوتاهی درباره یک کهنه سرباز آمریکایی که قصد بمب‌گذاری در مرکز اسلامی Muncie را داشت اما دوستانی را در آنجا پیدا کرد و به اسلام گروید، نامزد دریافت جایزه اسکار شد. مستند ۳۰ دقیقه‌ای غریبه در دروازه (Stranger at the Gate) به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جاشوا سفتل، داستان ریچارد مک‌کینی تفنگدار آمریکایی را روایت می‌کند که می‌خواست مسجدی را منفجر کند اما با برخورد خوب اعضای مسجد از اینکار صرف نظر کرد.

«راسموس پالودان»، رهبر حزب راستگرا و افراطی «خط سخت» دانمارک بار دیگر اقدام به سوزاندن نسخه‌هایی از قرآن در برخی مناطق مسلمان‌نشین سوئد کرد. راسموس پالودان که دارای ملیت سوئدی ـ دانمارکی است، اقدام به سوزندان قرآن در برخی مناطق شهر «وسترا یوتلاند» واقع در غرب سوئد کرد.

اسفند ماه
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی، خواستار اقدام برای پایان دادن به نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان شد. دبیرکل سازمان ملل متحد در این پیام تأکید کرد: نزدیک به دو میلیارد مسلمان در این سیاره زندگی می‌کنند و بازتابی از انسانیت با همه تنوع شگفت‌انگیز آن هستند. با این حال، آن‌ها اغلب هدف تعصب قرار می‌گیرند که دلیلی جز مسائل فرقه‌ای ندارد.

گزارش منتشر شده جدیدی که توسط مؤسسه عیان(Ayaan Institute) در لندن تهیه شده، نشان می‌دهد که مسلمانان بریتانیا حداقل یک میلیارد پوند در سال به امور خیریه کمک می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۱ به ۴ میلیارد پوند برسد.

ایران و عربستان سعودی بعد از گذشت ۶ سال روابط سیاسی خود را به حالت عادی درآوردند. براین اساس، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد که در آن بر ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور در دو ماه آینده تصریح شده بود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47098

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.