1

«دین» سپری برای خانواده‌های مسلمان علیه اسلام هراسی

  • کد خبر : 50035
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
«دین» سپری برای خانواده‌های مسلمان علیه اسلام هراسی
مطالعه موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه نشان می‌دهد که خانواده‌های مهاجران مسلمان برای حفاظت از خودشان از دین اسلام به عنوان«سپر مذهبی»استفاده می کنند و انتقال دین به فرزندان‌شان در چنین شرایط خصمانه‌ای به اولویت حیاتی تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، موسسه ملی آمار ومطالعات اقتصادی با انتشار مطالعه «مهاجران و فرزندان مهاجران» در سال 2023 بر نقش اصلی خانواده در بازتولید وابستگی دینی تاکید و اعلام کرد: ادیان الهی به ویژه اسلام تاثیر قوی بر افراد جامعه در فرانسه دارند، ادیان ابزاری برای کمک در سازگاری و تکامل در دنیای متخاصم هستند.

وب سایت فرانسوی «اوریان 21» با عبارت‌های کوتاه به تلخیص این مطالعه که بر نشر دوم نظرسنجی “مسیرها و ریشه ها” تکیه دارد، اقدام کرد. این نظر سنجی بین سال های 2019 تا 2020 برای بررسی دقیق ایده سکولاریزاسیون به ویژه در میان مسلمانان و یهودیان انجام شده است.

این نظرسنجی به طور نمونه از بیش از 27 هزار نفر بین 18 تا 59 سال گرفته شده است که اظهارات مهمی کردند، اگرچه بیشترین بخش از جمعیت که براساس مطالعات دیگر به سمت مذهب گرایش داشتند، حذف شدند.

برهمین اساس، محافل دانشگاهی و سیاسی سکولاریزاسیون را جریانی می دانند که در جوامع مختلف غربی به طور مستمر در حال پیشرفت است. اروپا به ویژه فرانسه در آغاز این جریان براین باورند که دین قابلیت حل شدن در مدرنیته را دارد، به همین دلیل آمار منتشر شده توسط موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی نشان داد که کاتولیک هنوز اولین دین در فرانسه است، با ادعای اینکه 29 درصد جمعیت کاتولیک هستند. همچنین دین اسلام شاهد رشد چشمگیری در این کشور است، زیرا 10 درصد از جمعیت فرانسه خود را مسلمان می دانند، به همین دلیل اسلام دین دوم در فرانسه به شمار می آید.

با توجه به وابستگی‌ها و اعمال مذهبی در خانواده‌های مهاجران و فرزندان آنها در فرانسه، این نظر سنجی نشان می‌دهد که اعمال مذهبی در میان خانواده‌های مسیحی به شدت کاهش یافته است و با خانواده‌های مسلمان و یهودی انطباق ندارند. به طوری که وراثت دین میان افرادی که در یک خانواده مسلمان بزرگ شده‌اند، قوی‌تر است. زیرا 91 درصد از آنها به مذهب پدران خود تعلق دارند. درحالی که در آمار در میان یهودیان 84 درصد و در میان کاتولیک ها تنها 67 درصد است.

برهمین اساس به گفته نبیل متی که این مطالعه را بر وب سایت اوریان 21 خلاصه کرده است، این انتقال قوی دین اسلام از نسلی به نسل دیگر را می توان اهمیت نقش نظارتی مادران  حتی در زمینه مذهبی در درون خانواده های مهاجراز شمال آفریقا، جنوب صحرای آفریقا و به ویژه ترکیه دانست.

آمار این مؤسسه نشان می‌دهد که 78 درصد از زنان مسلمان که اسلام خود را اعلام کردند، دین را در زندگی خود مهم می‌دانند، این در حالی است که 73 درصد مردان این مسئله را بیان می کنند.

همچنین آمارها نشان می دهد که انتقال دین در خانواده های مهاجر از اهمیت بالایی برخوردار است  و بیشتر با مشارکت زنان مسلمان در انجمن های مذهبی و فرهنگی صورت می گیرد.

از سوی دیگر، ورده، معلم و مدیر انجمنی در سن – سن – دنی پاریس، می گوید: اگر زنان مسلمان در ساختارهای ما حضور نداشتند، انجام فعالیت برای بسیاری از انجمن ها دشوار بود، زیرا این مادران و خواهران فداکاری قابل توجهی از خود نشان می دهند و همیشه آماده هستند.

«مختار» نایب رئیس سابق انجمن مسلمانان آلزاس، با تایید این مسئله، می گوید: مشارکت زنان در فعالیت های مذهبی، انجمن ها و مساجد برای آنها وسیله ای برای رهایی است.

این مطالعه  با تکمیل نتایج نظرسنجی به تجزیه و تحلیل عمیق عوامل انتقال هویت اسلامی در فرانسه، به ویژه تحلیل تأثیر اظهارات راست و راست افراطی برای کنارگذاشتن فرهنگ و دین اصلی پرداخته است.

مختار می گوید: این مطالعه نشان داد که بحث های شدید درباره برچسب زدن به زنان مسلمان باعث شده تا زنان دین را برای حفاظت از خودشان به عنوان «سپر مذهبی» بدانند. انتقال دین به فرزندان در چنین شرایط خصمانه ای به یک اولویت حیاتی تبدیل می شود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=50035

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.