1

تأکید بر همزیستی ادیان در قدیمی‌ترین مسجد بلگراد

  • کد خبر : 50122
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲
تأکید بر همزیستی ادیان در قدیمی‌ترین مسجد بلگراد
شوقی علام، مفتی مصر ضمن حضور و سخنرانی در مسجد جامع «بایراکلی» در بلگراد پایتخت صربستان، بر همزیستی میان ادیان تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، شوقی علام، مفتی مصر و رئیس دبیرخانه کل  هیئت‌های فتوی در جهان اسلام، روز جمعه ضمن حضور در مسجد بیرقلی بلگراد، پایتخت صربستان با اشاره به اینکه اسلام دین صلح و آرامش است، بر همزیستی میان ادیان مختلف تأکید کرد.

وی در سخنان خود تصریح کرد: اسلام دینی جهانی است که بر ارزش‌های گران‌قدر و اصیل تأکید دارد و ما را به نیکوترین خصلت‌ها و مکارم اخلاق دعوت کرده است. یکی از مهم‌ترین این ارزش‌ها صلح و آرامش است و خداوند تعالی در بخشی از  آیه ۲۰۸ سوره بقره می‌فرماید:(.. ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً: همگی در صلح و آشتی درآييد) و همچنین یکی دیگر از این ارزش ها همزیسیی میان تمام مردم است.

وی افزود: بزرگترین ارزش در اسلام، ارزش رحمت عام است که شامل همه کائنات اعم از انسان، حیوان، گیاه، مسلمان و غیرمسلمان، ناتوان و دردمند می‌شود، و این دین خواهان حاکم شدن ارزش‌های صلح، همکاری و همزیستی در میان همه انسان‌هاست.

مفتی مصر تصریح کرد: دین مبین اسلام خواستار عام بودن فضیلت رحمت در بین همه مردم و نه همه مؤمنان است، از این رو قرآن کریم در سوره انبیا، پیامبر (ص) را رحمتی برای جهانیان نامیده است. (وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ: انبياء ۱۰۷)

مسجد بایراکلی(بیرقلی)، به معنای «مسجد جامع بیرق‌دار» مسجدی در بلگراد در صربستان است که در دوران عثمانی حدود ۱۵۷۵ (میلادی) ساخته شد. این مسجد در ۱۸ مارس در آشوب‌های سال ۲۰۰۴ در کوزوو آتش گرفت، ولی بعدها بازسازی شد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=50122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.