4
تقویم ادیان؛

مبانی فکری و اعتقادی گورو گوبیند سینگ

  • کد خبر : 25686
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
مبانی فکری و اعتقادی گورو گوبیند سینگ
گورو گوبیند سینگ دهمین گورو دین سیک است که در سال 1666 میلادی متولد شده است و در سال 1708 میلادی در گذشته است. او در پتنه، بیهار در هندوستان زاده شد و در سال 1675، در حالی که تنها نه سال داشت، پیشوایی مذهبی و سیاسی پیروان آئین سیک را برعهده گرفت.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، هنگامی که عرفان هندی و اسلامی با یکدیگر پیوند داده شدند، آیین سیک متولد شد، از این رو آیین سیک آمیزه‌ای از هندوئیسم و اسلام است. او که شاهد شکنجه و اعدام پدرش گورو تیغ بهادر به دستور شاه متعصب مسلمان هند، اورنگ زیب بود؛ در صدد گرفتن انتقام از مغولان هند برآمد و در بیست جبهه با مغولان جنگید. او یک رهبر، جنگاور، شاعر و پیامبر بود او محفل و سازمان خالصه را بنیاد نهاد؛ و برای اعضای آن پنج علامت معین کرد که به پنج کاف معروف است. گورو گوبیند سینگ در سال 1708 در ناندید درگذشت.

گورو گوبیند سینگ آخرین فردی بود که خود را در مذهب سیک گورو نام نهاد. پیش از مرگ او کتاب گرانت صاحب را گوروی بعد از خود معرفی کرد و گفت که این کتاب تا جاودان راهنما و مرشد سیک‌ها خواهد بود او به زبان‌های پنجابی، هندی و فارسی شعر می‌گفت؛ او نامه‌ای به اورنگ زیب در نظم فارسی نوشت که به ظفرنامه موسوم است. قریب سال 1000 ه‍.ق اکبر پادشاه مسلمان هندوستان تحت تأثیر این آیین و به کمک یکی از دانشمندان عصر خود آیین اکبری را بنیاد نهاد که صلح کل بین ادیان را تبلیغ می‌کرد.

گورو گوبیند سینگ دهه گورو در سنین جوانی پس از شهادت پدرش به گور افتاد. گورو درگیر جنگ با استبداد و سرکوب حاکمان اسلامی مغول بود که به دنبال سرکوب تمام ادیان دیگر و نابودی سیک ها بودند. او ازدواج کرد، یک خانواده را تشکیل داد و همچنین یک ملت روحانی سربازان مقدس تاسیس کرد. گرچه دهمین گورو پسران و مادر خود را از دست داده و سیک ها بی شماری به شهادت رسیده اند، او روش غسل تعمید، قانون رفتار و حاکمیت را که تا امروز حفظ می شود، تأسیس کرد.

گورو گوبیند رئی در سال 1666 در پاتنا متولد شد و پس از شهادت پدرش، نهم گورو تگ بهادر ، در سن 9 سالگی به عنوان دهمین گورو تبدیل شد. در سن 11 سالگی ازدواج کرد و در نهایت پدر چهار پسر شد. گورو، یک نویسنده پرکار، آهنگ های خود را به یک حجم معروف به داسم گرانت تدوین کرد.

در سن 30 سالگی، دهمین گورو مراسم عامریت را آغاز کرد، پنجه پیره، پنج مدیران مراسم آغازین، خالس را تأسیس کرد و نام سینگ را به دست آورد. گورو گوبیند سینگ با جنگهای تاریخی مهیج که او را از پسران و مادرش غرق کرد و در نهایت زندگی خود را در سن 42 سالگی از سر گرفت، اما میراث او در خلقت خالسا زندگی می کرد، قبل از مرگ او، کل متن آدی گرانت صاحب را از حافظه جمع آوری کرد. او کتاب مقدس را با نورش که از اول GuruNanak از طریق جانشین گوروس پس از آن به او انتقال یافت و کتاب مقدس، جانشین گورو گرانت صاحب را به عهده گرفت.

هنگامی که در Patna به عنوان یک کودک نو پا زندگی می کرد، Gobind Rai یک غذای مورد علاقه خود را که روزانه توسط یک ملکه بدون فرزندی تهیه شده بود، به او غذا داد و او را در دامان خود نگه داشت. Gurdwara Bal Lila Patna ، به عنوان ادای احترام به مهربانی ملکه ساخته شده است، یک میراث Langar زندگی می کند و در خدمت دهان گورو favorarted از Chol و Poori به بازدید از جانبازان هر روز می رفت. یک زن فقیر بسیار قدیمی به اشتراک گذاشتن همه چیزهایی که او نجات داده بود برای تهیه کتری خچری برای خانواده گورو نجات یافت. سنت خدمات خودجوش مای جی توسط Gurdwara Handi Sahib ادامه دارد.

گورو گابیند سینگ پانج پیره، پنج مدیران محبوب Amrit شهد جاودانگی را ایجاد کرد و اولین کسی بود که خواستار آغاز آنها توسط ملل رزمندگان معنوی خالس شد، او ماتا صاحب کور، مادر خانم خالسا، همسر معنوی خود را ساخته است. اعتقاد به مراسم غسل تعمید Amrit Sanchar، که توسط دهم Guru Gobind Singh تأسیس شده است، برای تعریف یک سیک ضروری است.

گورو گوبیند سینگ دستور نوشتن حروف یا hukams را آغاز کرد که نشان می دهد اراده اش این است که خالس با استانداردهای سختگیرانه زندگی کند. گور دهم یک «رحیم» یا کد اخلاقی برای خالس را برای زندگی و مرگ گذاشت. این احکام پایه و اساس است که کد فعلی رفتار و کنوانسیون ها در آن قرار دارد. گور دهم همچنین شعر هایی را که از فضایل زندگی خالسا ستایش می کنند، که در حجم شعر او «داسم گرانت» نامیده می شود، نوشت. گورو گوبیند سینگ کتاب مقدس سیهیزم را از حافظه جمع آوری کرده و نور خود را به عنوان گورو گرانت صاحب، جانشین ابدی خود وارد کرده است.

گورو گوبیند سینگ

گورو گوبیند سینگ و جنگجویان خالسایی او در جنگ های مختلف بین سال های 1688 و 1707 در برابر نیروهای امپراطوری مغول در جریان سیاست های اسلامی امپراتور اورنگزب جنگیدند. اگرچه مردان و زنان غافلگیر شدن و سیک را بیش از حد بی فایده دیدند ولی به دلیل گورو خود را به بی اعتنایی زدند و پایدار به آخرین نفس خود خدمت کردند.

ستیزه جویان و جنگ ها عواقب بسیار عجیب و غم انگیز شخصی را در دهمین گورو گابند سینگ تحویل داد. پدر او، نهاد گورو تگ باادور، تولدش را ندید و دوران کودکی پسران را به سیکها سپرده بود. وقتی Guru Gobind Singh تنها نه سال سن بود، گورو تگ باادور توسط رهبران اسلامی مغول به شهادت رسید. همه چهار تن از پسران گور دهم و مادرش گوری نیز توسط مغولان شهید شدند. بسیاری از سیک ها نیز زندگی خود را در دست امپراطوری مغول ها از دست دادند.

میراث Guru Gobind Singh الهام بخش تمامی سیک ها است. نویسنده جسی کور داستان و نمایش های موسیقی را بر اساس شخصیت ها و حوادثی از دوره تاریخی زندگینامه ی دهم گورو مدرن کرده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=25686

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!