2

اظهارات جنجالی ترکی الفیصل درباره افغانستان و طالبان

  • کد خبر : 21150
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
اظهارات جنجالی ترکی الفیصل درباره افغانستان و طالبان
اندیشمندان و فعالان عربستان سعودی در سایت توییتر اظهارات جنجالی امیر ترکی الفیصل، رئیس اسبق سازمان اطلاعات و دیپلماتیک کهنه کار این کشور درباره تحولات اخیر افغانستان را برجسته کردند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، فعالان مجازی مصاحبه ترکی الفیصل با شبکه سی بی ان سی را منتشر کرده اند که وی در بخشی از آنها می گوید: «زمانی که دونالد ترامپ پیش از ترک دفترش با طالبان توافق کرد، غافلگیر نشدم. حتمی بود که دولت افغانستان مشروعیت خود را از دست خواهد داد زیرا ترامپ نزدیک ترین متحد آن دولت بود در حالی که او با دشمن این دولت صحبت می کرد».

کاربران همچنین تعجب ترکی الفیصل از موضوعی غیر از موضوع اول را نیز مورد توجه قرار دادند که در آنها گفته بود: «آنچه مرا غافلگیر کرده، نحوه خروج از افغانستان است. نمی دانم در این موقعیت از چه کلمه ای استفاده کنم؛ بی کفایتی بگویم یا بی تفاوتی و یا سوء مدیریت؟ این امر ترکیبی از همه این موارد بود در حالی که آنها زمان زیادی برای خروج داشتند. تجربه هم وجود داشت اما اشتباهی رخ داد و این همان قسمت عجیب آن چیزی بود که در افغانستان اتفاق افتاد».

اما مسئله سوم و مهم دیگری که رئیس اسبق سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی در این مصاحبه به ان اشاره کرد، مقادیر زیاد سلاحی است که آمریکا در افغانستان به جا گذاشته و خطرات احتمالی ناشی از دست گذاشتن داعش روی آنها بویژه علیه عربستان سعودی است.

او در این باره نیز گفت: «این موضوع همچنون ارتباط طالبان با القاعده بسیار نگران کننده است زیرا القاعده اواخر سال ۱۹۹۵ میلادی زودتر از همه، عربستان را هدف قرار داد. اولین حمله تروریستی که القاعده انجام داد و پیش از آنکه دایره حملاتش را گسترش دهدو سفارت آمریکا در نایروبی و دارالسلام را هدف قرار دهد و باعث حادثه یازده سپتامبر شود، علیه عربستان حملات تروریستی انجام داد؛ در نتیجه این موضوع از این حیث بسیار نگران کننده است. اکنون با وجود سلاح هایی که ممکن است القاعده متحد طالبان دستش را روی آن بگذارد، این موضوع نگران کننده تر می شود».

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=21150

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!