1

منشور روحانیت؛ ترسیم کننده مسیر روحانیت در هدایت و راهبری فکری جامعه

  • کد خبر : 46500
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۰۳
منشور روحانیت؛ ترسیم کننده مسیر روحانیت در هدایت و راهبری فکری جامعه
حجت الاسلام والمسلمین برنجکار، با بیان اینکه منشور روحانیت ترسیم کننده مسیر روحانیت در هدایت و راهبری فکری جامعه است، گفت: این منشور شاخص های اصلی حوزه پیشرو و سرآمد و تمدن ساز و پاسخگو به نیازهای بشریت را بیان می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، حجت الاسلام والمسلمین برنجکار، رییس پژوهشگاه قرآن و حدیث  و عضو اتاق فکر تحول علوم انسانی وزارت علوم در حاشیه همایش منشور روحانیت که در مشهد برگزار شد، پیرامون «منشور روحانیت و نقش طلّاب در تحقّق آن» اظهار کرد: منشور روحانیت ترسیم کننده مسیر روحانیت در هدایت و راهبری فکری جامعه و نسل های آینده است، امام راحل با یک تفکر به افق آینده نگاه می کند و اسلام را به عنوان پایه ای برای تاسیس تمدن نوین اسلامی در مقابل دو تمدن غرب و شرق، این ظرفیت را در اسلام، فقه و معارف دینی می بیند.

وی افزود: این منشور را صادر فرمودند که ما اگر بخواهیم به این تمدن نوین اسلامی و به این راهبری نسل آینده برسیم،  نشان دادن یک الگوی عملی از اسلام که در درجه اول برای کشورهای اسلامی و مسلمین و در درجه دوم برای کل جهان است، الزاماتی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار  تصریح کرد: بعد از اینکه انقلاب شد، انتظاری که از حوزه ها می رود با انتظاری که از حوزه ها قبل از انقلاب می رفته است، متفاوت است. الان حوزه های علمیه در راس امور قرار گرفتند و باید جامعه را راهبری کنند.

این تمدن مبتنی بر تمدنی است که ما دایه دار هستیم تمدنی که نسبت به تمدن غرب و شرق برتر است. حوزه باید افق دید خود را گسترش دهد .

برای اینکه بتواند جامعه را راهبری کنیم مبتنی بر یک فرهنگ هستیم و این فرهنگ مبتنی بر فرهنگ تخصصی است و این فرهنگ تخصصی مبتنی بر پایه هایی است که امام تصور دارند آن پایه ها را اسلام دارد و روحانیت باید آن را تبیین کند.

باید این مبانی را در علوم انسانی بتواند تاثیر خود را نشان دهد تا بتوانیم بر اساس این فرهنگ جامعه نگر آن را تاسیس کنیم، این منشور شاخص های اصلی حوزه پیشرو و سرآمد و تمدن ساز و پاسخگو به نیازهای بشریت را بیان می کند.

امام در این منشور وظایف روحانیت را در سه بخش خلاصه می کند، استنباط و تفقه در دین، تبلیغ دین، اجرا و تحقق دین، اینجاست که انقلاب اسلامی دایه دار است.

حکومت یعنی اجرای همه احکام و آن سبک زندگی اسلامی که در فقه و معارف اسلامی بیان شده است، در جامعه، قانون و سیاست تحقق پیدا کند و اینجاست که بحث ولایت فقیه مطرح می شود.

حکومت حق فقیه است، برای اینکه فقیه به فعلیت برسد و مقبولیت داشته باشد بیعت مردم شرط است اما در اصل مشروعیت شرط نیست.

در 15 خرداد امام انقلاب را شروع کرد و در این منشور بحث تحجر و اسلام ناب محمدی را در مقابل اسلام آمریکایی مطرح می کنند، مفهوم تحجر را کسانی می دانند که دین را از سیاست جدا می کنند و می گویند عالم دینی نباید در سیاست دخالت داشته باشد؛ اینها مصداق متحجرین هستند.

امام راحل اولین و مهم ترین فصل مبارزه را 15 خرداد مطرح می کند که روحانیت به صورت جدی وارد مبارزه با رژیم شاه و عرصه مبارزات شد.

خراسان نقطه عطفی است در انقلاب است یعنی انقلاب خراسان در کنار قم محوریت دارد.

ما مامور به ادای تکلیف و وظیفه هستیم، نباید بین علما، روحانیت و حوزه به معنای اختلاف و درگیری ایجاد شود. فقه باید پویا باشد به این معنا که عنصر زمان و مکان در تحولات موضوع تاثیر دارد و لذا گاهی چون موضوع عوض می شود حکم هم عوض می شود.

حکومت فلسفه عملی فقه در همه زوایای زندگی بشریت است. اخباری گری بزرگترین آفتی است که در دین وجود دارد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=46500

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.