0
عضو شورای نگهبان:

اسلام بیشترین ضربه را از مقدسین روحانی‌نما خورده است

  • کد خبر : 45969
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
اسلام بیشترین ضربه را از مقدسین روحانی‌نما خورده است
عضو شورای نگهبان گفت: اولین وظیفه شرعی و الهی برای‌ ‌جلوگیری از تکرار آن حوادث تلخ دوران استکبار و رسیدن به اطمینان از قطع نفوذ بیگانگان در حوزه‌ها، این است که اتحاد و یکپارچگی طلاب و روحانیت انقلابی حفظ شود ‌وگرنه شبی تاریک در پیش است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار عضو شورای نگهبان امروز، چهار اسفند در همایش منشور روحانیّت که به مناسبت سالروز صدور این منشور توسط امام خمینی(ره) در سالن همایش هتل آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه از بدو تاسیس که از زمان ائمه(ع) بوده و پایه آن بر اصول قرآن است، تلاش کرده در مسیر ائمه(ع) حرکت کنند. جمع‌آوری و نگهداری علوم قرآن و اسلام و آثار و احادیث پیامبر بزرگوار(ص) و سنت و سیره معصومین(ع) و ثبت و تنقیح آن‌ها در شرایطی که امکانات بسیار کم بوده و سلاطین و ستمگران در محو آثار رسالت همه امکانات خود را به کار می‌گرفتند، کار آسانی نبوده است.

وی افزود: خدا را شکر امروز نتیجه آن زحمات را در آثار و کتب با برکتی همچون «کتب اربعه» و کتاب‌های دیگر متقدمین و متأخرین از فقه و فلسفه، ریاضیات و نجوم و اصول وکلام و حدیث و رجال، تفسیر و ادب و عرفان و لغت و تمامی رشته‌های متنوع علوم مشاهده می‌کنیم.

عضو شورای نگهبان بیان کرد: حوزه‌ها از نظر منابع و شیوه‌های بحث و اجتهاد، غنی و دارای ابتکارند. تصور نمی‌کنم برای بررسی عمیق همه‌جانبه علوم اسلامی طریقه‌ای مناسب‌تر از شیوه علمای سلف پیدا شود. تاریخ بیش از هزار ساله تحقیق و تتبع علمای راستین اسلام، گواه بر ادعای ما در راه بارور ساختن نهال مقدس اسلام است. اگر حوزه‌های علمیه و فقها نبودند، معلوم نبود امروز چه علومی به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بیت(ع) به خورد توده‌ها داده بودند و یقینا آثار ائمه(ع) از بین می‌رفت.

شب‌زنده‌دار خاطرنشان کرد: برگ دیگری که از کارنامه روحانیت مورد توجه حضرت امام قرار گرفته، این است که آنان در هر عصری برای دفاع از مقدسات دینی و میهنی خود مرارت‌ها و تلخی‌هایی متحمل شده‌اند و همراه با تحمل اسارت‌ها و تبعیدها، زندان‌ها و اذیت و آزارها و زخم زبان‌ها، شهدای گرانقدری را به پیشگاه مقدس حق تقدیم کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر منشور روحانیت به درستی خوانده نشود، ممکن است حلال و حرام جابه‌جا شود و جریانات در گذر زمان تغییر کند. در ابتدا انسان خیال می‌کند که بر مسائل واقف است اما با گذر زمان دیدگاهش تغییر خواهد کرد. منشور روحانیت راه را برای درک واقعی مسائل هموار کرده است.

عضو شورای نگهبان با اشاره به مطالب منشور روحانیت، رسالت روحانیت را ادامه‌دهنده همان رسالت انبیاء دانست و گفت: امام خمینی(ره) با معنویت و اخلاصی که داشت، مردم را به دور دین و اسلام جمع کرد و مردم متدین ایران اسلامی دین‌شناسی، ادب اخلاق، معنویت و مردمداری را در این فقیه دیدند و جذب او شدند.

شب‌زنده‌دار اضافه کرد: طلبه باید در کنار معنویت، دین‌شناسی قوی باشد تا بتواند زمانی که وارد جامعه شد، پاسخگوی مشکلات اعتقادی و دینی مردم باشد. یک مبلغ واقعی باید با دغدغه‌های فکری مردم آشنا باشد و بر اساس آن مشکلات، خود را مجهز به علم کند. طلاب باید دانش متناسب با پیشرفت علم و تکنولوژی را داشته باشند تا بتوانند جامعه علمی را اداره کنند.

وی با اشاره به روحانیت متحجر و مقدس‌نما عنوان کرد: وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان، غرق شدن در احکام فردی و عبادی معنا شد و همچنین این طور مطرح شد که فقها مجاز به ورود به عرصه سیاست و حکومت نیستند، آن هنگام حماقت روحانیت در معاشرت با مردم فضیلت شد.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه در منشور روحانیت یکی از دغدغه‌های امام راحل، علمای متحجر و مقدس‌نما بودند، افزود: آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانی‌نما ضربه خورده، از هیچ قشر دیگر نخورده است. نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین(ع) که در تاریخ روشن است. طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدس‌مآبی و دین‌فروشی عوض شده است. شکست خوردگان دیروز، سیاست‌بازان امروز شده‌اند.

زنده‌دار ادامه داد: امروز هیچ دلیل شرعی و عقلی وجود ندارد که اختلاف سلیقه‌ها و برداشت‌ها و حتی ضعف مدیریت‌ها دلیل به هم خوردن الفت و وحدت طلاب و علمای متعهد شود. ممکن است هرکس در فضای ذهن و ایده‌های خود نسبت به عملکردها و مدیریت‌ها و سلیقه‌های دیگران و مسئولین انتقادی داشته باشد ولی لحن و تعابیر نباید افکار جامعه و آیندگان را از مسیر شناخت دشمنان واقعی و ابرقدرت‌ها که همه مشکلات و نارسایی‌ها از آنان سرچشمه گرفته است، به طرف مسائل فرعی منحرف کند.

وی اظهار کرد: آنچه در منشور روحانیت امام راحل بر آن تاکید شده، این است که مردم ایران باید مواظب باشند که دشمنان از برخورد قاطع نظام با متخلفین به‌ ‌اصطلاح روحانی سوءاستفاده نکنند و با موج‌آفرینی و تبلیغات اذهان را نسبت به‌ ‌روحانیون متعهد بدبین نکنند و این را دلیل عدالت نظام بدانند که امتیازی برای هیچکس‌ ‌قائل نیست. اولین وظیفه شرعی و الهی برای‌ ‌جلوگیری از تکرار آن حوادث تلخ دوران استکبار و رسیدن به اطمینان از قطع نفوذ بیگانگان در حوزه‌ها، این است که اتحاد و یکپارچگی طلاب و روحانیت انقلابی حفظ شود ‌وگرنه شب تاریک در پیش است.

عضو شورای نگهبان تاکید کرد: در ترویج روحانیت و فقاهت نه زور سر نیزه بوده است و نه سرمایه پول‌پرستان و ثروتمندان بلکه هنر و صداقت و تعهد خود آنان باعث شده که مردم آنان را برگزینند. شب‌زنده‌دار با اشاره به آیه ١١ سوره یس، ۲ صفت تبعیت و خشیت را بسیار ارزشمند دانست و عنوان کرد: برای استفاده بهینه و کامل از کتاب خدا و معارف الهی این ۲ صفت را باید در خود احیا و تقویت کنیم. اگر کسی خشیت نداشته باشد، می‌شود مثل همین خبیث‌هایی که به پیامبر خدا(ص) توهین کردند؛ پیامبری که حتی کفار او را امین خطاب می‌کردند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=45969

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.