16

شاخصه های پیروان آیین جین در هند

  • کد خبر : 22728
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲
شاخصه های پیروان آیین جین در هند
آیین جینیسم یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های هندی و همچنین یکی از قدیمی‌ترین رسوم مذهبی و دینی در جهان است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، قدمت آیین جین در هند به حدود 2500 سال قبل بازمی‌گردد. هدف معنوی این آیین، رها کردن انسان از چرخه‌ی تکراری زندگی، بر پایه‌ی تولد و مرگ و همچنین دسترسی به حالت روحی به نام موکشا است. موکشا را می‌توان با داشتن زندگی بدون خشونت و با حداقل کردن انرژی‌های منفی در زندگی به دست آورد.

سنت‌های جینیسم تا حد زیادی از 24 راهبه و بزرگ دینی به نام تیرتانکارا تأثیر گرفته است. در بین این بزرگان وردها مانا ماهاویرا سرشناس‌ترین چهره است. این شخص آخرین تیرتانکارا بوده است که احتمالاً با گوتامابودا هم‌عصر بوده است. هم ماهاویرا و هم بودا بر اهمیت نظم و انضباط شخصی، مراقبه و زندگی زاهدانه به‌عنوان کلید نجات تأکید کرده‌اند. آموزه‌های آنها اغلب برخلاف آموزه‌های کشیشان آن زمان بوده که بر اعمال آیینی و نقش خود به‌عنوان واسطه بین بشریت و خدایان تأکید داشتند.

امروزه تعداد کمی از جمعیت هند (0.4 درصد) به‌عنوان جین شناخته می‌شوند و جین در هند کوچک‌ترین گروه از شش گروه مذهبی این کشور پس از هندوئیسم، اسلام، مسیحیت، سکیسم و بودیسم است.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات پیو در ژوئن 2021، بر اساس نظرسنجی از نزدیک به 30،000 هندی، بومیان این کشور به طور کلی اطلاعات کمی در مورد این دین باستانی و اعمال آن دارند. در اینجا شش شاخصه در مورد آیین جین در هند، برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

1. پیروان آیین جین کجا هستند؟

جین‌ها در غرب هند و بیشتر در ماهاراشترا متمرکز شده‌اند. با وجود ریشه‌های تاریخی جینیسم در منطقه شرقی هند، تعداد کمی از جین در شرق باقی مانده است. محققین به این نتیجه رسیده‌اند که تغییرات در منطقه‌ای در مورد پیروان جین از حدود 300 سال قبل از میلاد شروع شده است. این افراد در جستجوی سرزمین بهتر و پادشاهی عادل، به سرزمین‌های دیگر مهاجرت کردند.

2. طبقه اجتماعی جین‌ها کدام است؟

پیروان آیین جین در هند، غالباً از قشر تحصیل‌کرده‌ها و ثروتمندان جامعه هستند که در طبقه‌های اجتماعی بالا هم قرار دارند. تنها تعداد کمی از پیروان این سنت دینی در قشرهای پایین جامعه هستند. در سرشماری که سال 2011 انجام شد، معلوم شد که تقریباً یک سوم از بزرگ‌سالان پیروان جین، دارای مدارک دانشگاهی هستند. در حالی که تنها 9 درصد مردم چین از تحصیلات و مدارک دانشگاهی برخوردار هستند. بر اساس نظرسنجی ملی خانواده و سلامت هند، اکثریت قریب به اتفاق جین‌ها جزء پنجمین گروه ثروتمند هند هستند.

معیار طبقه‌بندی ثروتمندان و تحصیل‌کردگان در هند با نظام رتبه‌بندی به نام کاست، سنجیده می‌شود. پیروان جین تنها گروه مذهبی در هند هستند که اکثریت آنها در رده‌های بالای کاست قرار دارند. در حالی 68 درصد افراد بومی هند از رده‌های پایین کاست هستند.

3. سبک زندگی گیاهخواری جین‌ها

تقریباً همه جین‌ها مطابق با راهنمایی و سبک زندگی آهیمسا گیاهخوار هستند. تقریباً از هر 10 نفر پیرو جین، 9 نفر گیاهخوار هستند. عده‌ی بسیاری از این افراد هم برنامه‌های غذایی سخت‌گیرانه‌تری دارند. به‌عنوان مثال از گیاهان ریشه‌دار استفاده نمی‌کنند. در تعالیم جین، خوردن سبزیجات ریشه‌ای نوعی خشونت تلقی می‌شود زیرا مصرف ریشه یک گیاه آن گیاه را به طور کامل از بین می‌برد. پیروان جین در اکثر رستوران‌های هند، غذا نمی‌خورند.

4. مشترکات جین‌ها و هندوها

پیروان آیین جین در هند، مشترکات زیادی با هندوها دارند. علیرغم تمام تفاوت‌ها در اعتقادات و تفکرات، این دو مذهب در آموزه‌ها و شیوه‌های خود، شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. به‌عنوان مثال، هر دو دین در مورد کارما آموزش می‌دهند و تقریباً سه چهارم جین و هندوها می‌گویند به کارما اعتقاد دارند. کارما در این آموزه‌ها بیان می‌کند که انسان‌ها بهای اعمال خوب و بد خود را می‌دهند؛ اما این احساس دوستی و وجود اشتراکات، در بین تمام افراد پیرو جین و هندو وجود ندارد. طبق تحقیقات تنها 19 درصد از هندوها بین خودشان و پیروان جین، اشتراکات می‌بینند. هندوها اکثریت غالب را در هند تشکیل می‌دهند به همین علت تمایل پیروان جین به آنها بیشتر است.

5. زندگی گروهی جین‌ها

مانند بسیاری دیگر از پیروان مذاهب مختلف در هند، پیروان آیین جین در هند نیز دوست دارند به صورت گروهی و جدا از مذاهب دیگر زندگی کنند. با این حال، جین‌ها از ورود هندوها به جمعشان استقبال می‌کنند؛ اما تعداد بسیار کمی از آنها حاضر به پذیرش همسایگان مسلمان، مسیحی، سیک یا بودایی هستند. پیروان مذهب جین اعتقاد دارند که مردان و زنان این آیین نباید با گروه‌های دیگر ازدواج کنند. البته این تفکر و نگرش در هند غیر عادی نیست. پیروان مذاهب دیگر هم به همین صورت هستند. به‌عنوان مثال هندوها نیز با ازدواج مردان و زنان خود با گروه‌های دیگر مذهبی مخالف هستند.

6. جهت‌گیری سیاسی پیروان جین

از نظر سیاسی، جین به حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP) متمایل است. طبق تحقیقات از هر 10 نفر از پیروان آیین جین در هند، 7 نفرشان به بهاراتیا جاناتا علاقه دارد، در حالی که تعداد کمی از آنها به کنگره ملی هند علاقه‌مند هستند. در واقع پیروان جین، بیشتر از سایر گروه‌های مذهبی به حزب حاکم تمایل دارند. در حالی که این حس در میان هندوها بسیار کمتر است. در حالی که بسیاری از افراد معتقد هستند که حزب حاکم، در حال تبلیغ هندوها است. دلیل علاقه و تمایل پیروان جین به بهاراتیا جاناتا می‌تواند به خاطر روحیه ناسیونالیستی آنها باشد. آن‌ها می‌گویند هندو بودن برای هند بسیار مهم است. اکثر پیروان جین هویت اصیل هندی خود را حفظ کرده‌اند و با زبان و گویش اصیل هندی صحبت می‌کنند. هر چند این تفکر در میان دیگر گروه‌های مذهبی در هند کمتر دیده می‌شود. حمایت حزب حاکم از این تفکر باعث پیوند طرفداران جین و طرفداران حزب حاکم شده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=22728

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.