1

وهابیت در جمهوری آذربایجان

  • کد خبر : 49597
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
وهابیت در جمهوری آذربایجان
بعد از استقلال آذربایجان صد ها نفر آذربایجانی برای یاد گرفتن دین اسلام به کشور های عربستان سعودی، سوریه، کویت، مصر و سایر کشورها رفتند. بعد از آنکه از دانشگاه فارغ التحصیل شدند، شروع به تبلیغ وهابیت در جمهوری آذربایجان کردند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، بروز وهابیت در جمهوری آذربایجان به اوایل دهه نود قرن گذشته میلادی و بعد از استقلال یافتن این کشور بر می گردد. با توجه به اینکه جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۹۱ الی ۱۹۹۴ در حال جنگ با ارمنستان بود، دولت به این موضوعات توجه زیادی نداشت.

در آن دوره حکومت فقط فکر دفاع از مناطق جمهوری آذربایجان در برابر تهاجمات نیروهای مسلح ارمنستان بود. در این حین، گروه های تکفیری مختلفی از مناطق قفقاز شمالی روسیه که از سمت شمال با جمهوری آذربایجان هم مرز می باشد، در جنگ قره باغ به طرفیت جمهوری آذربایجان مشارکت می نمودند. غیر از این، گروه های تکفیری مختلفی نیز از افغانستان به آذربایجان راه یافتند.

از دهه نود قرن بیستم میلادی فعالیت وهابیان شروع شد. در این امر کشور های عربستان سعودی، کویت و قطر بیشتر از همه فعال بودند. به خاطر آنکه مناطق شمال آذربایجان با جمهوری چچنستان هم مرز بود، تعداد طرفداران فرقه وهابیت بیشتر از سایر مناطق جمهوری آذربایجان می باشد. به خصوص تعداد طرفداران فرقه وهابیت در مناطق قوبا، غوسار، خاچماز، شماخی، زاگاتالا، خودات، ده وه چی، شابران، گاخ، سیه زن بیش از مناطق دیگر افزایش یافت . در عین حال تعداد وهابی ها در شهر های باکو، سومقاییت و گنجه که سه شهر بزرگ جمهوری آذربایجان نیز افزایش یافت.

بعد از استقلال آذربایجان صد ها نفر آذربایجانی برای یاد گرفتن دین اسلام به کشور های عربستان سعودی، سوریه، کویت، مصر و سایر کشورها رفتند. بعد از آنکه از دانشگاه فارغ التحصیل شدند، شروع به تبلیغ وهابیت در جمهوری آذربایجان کردند.

با توجه به اینکه دانشجویان آذری فارغ التحصیل شده از دانشگاه های مذهبی عربستان زبان عربی را کاملا مسلط بودند، وهابیت را بر اساس منابع علمی تبلیغ می نمودند. این امر باعث می شد که مردم بی سواد اندیشه های آنها را بدون چون و چرا بپذیرند.

در ادامه این روند، در شهر باکو مسجد ابوبکر توسط عربستان ساخته شد. این مسجد چندین سال به عنوان مرکز وهابیت در جمهوری آذربایجان فعال بود که فعلا تعطیل می باشد. رهبر اصلی وهابی ها در جمهوری آذربایجان حاج قامت سلیمان اف که امام این مسجد نیز بود می باشد.

بعد از جنگ قره باغ اول عربستان سعودی با بهانه کمک به پناهندگان جنگ به مناطق مختلف جمهوری آذربایجان نفوذ کرد. در شهر های مختلف مساجد ساخت و از وهابیان حمایت مالی کرد. برای افزایش تعداد وهابیان فرصت های خوبی ایجاد شد. این امر باعث تقویت وهابیان شد. در حال حاضر در جمهوری آذربایجان بیش از ۷۰ هزار نفر وهابی ( این آمار مربوط به سال ۲۰۱۶ می باشد قدر به یقین این آمار تا کنون تغییر نموده است ) زندگی می نمایند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=49597

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.