3

واکنش‌ها به خبر قتل سرکرده القاعده در افغانستان

  • کد خبر : 37593
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
واکنش‌ها به خبر قتل سرکرده القاعده در افغانستان
رئیس جمهور آمریکا بامداد امروز از قتل سرکرده القاعده در حمله هوایی کشورش به پایتخت افغانستان خبر داد. این خبر با استقبال زودهنگام عربستان سعودی و در عین حال اظهار تردیدهایی درباره صحت و سقم آن همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز به نقل از روسیا الیوم، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه، ۱۱ مرداد اعلام کرد که این کشور در یک حمله پهپادی روز یکشنبه به هدفی در کابل، پایتخت افغانستان أیمن الظواهری، سرکرده گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشته است.

در حالی که هنوز آمریکا اسنادی برای اثبات ادعای خود درباره قتل الظواهری منتشر نکرده است، عربستان سعودی در واکنشی زودهنگام از اعلام این خبر استقبال کرد.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: عربستان از خبر رئیس جمهور آمریکا درباره کشته شدن ایمن الظواهری استقبال می‌کند.

در این بیانیه آمده است: الظواهری از سرکرده‌های تروریسم است که رهبری برنامه‌ریزی و اجرای عملیات‌های تروریستی شنیع را در ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و تعدادی دیگر از کشورهای جهان بر عهده داشت که بر اثر آن هزاران انسان بی‌گناه از ملیت‌ها و ادیان مختلف از جمله شهروندان سعودی کشته شدند.

بر اساس این بیانیه دولت عربستان سعودی بر اهمیت تقویت همکاری و مضاعف شدن تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با آفت تروریسم و ریشه‌کنی آن تأکید کرد و از همه کشورهای خواست در همین راستا برای حفاظت از مردم بی‌گناه از شر گروه‌های تروریستی همکاری کنند.

واکنش کارشناس اسلامی مصر
اما ناجح ابراهیم، یکی از بنیانگذاران جنبش موسوم به الجماعة الاسلامیه در مصر و کارشناس امور گروه‌های اسلام‌گرا از جمله کسانی است که در همین بامداد امروز نسبت به صحت خبر قتل الظواهری اظهار تردید می‌کند.

او در گفت‌وگو با پایگاه خبری القاهره ۲۴ مصر گفت: اخبار مشابهی حاکی از مرگ ایمن الظواهری در چهار سال پیش منتشر شد. آن را هم رسانه‌های غربی منتشر کردند؛ یعنی تاکنون چندین بار او را کشته‌اند.

وی با بیان اینکه الظواهری بالای ۷۰ سال سن دارد، گفت: وضعیت سلامت او باثبات نیست و اگر هم به مرگ طبیعی مرده باشد دور از ذهن نیست.

ابراهیم گفت: الظواهری از بیماری‌های مختلف از جمله سرطان کبد رنج می‌برد و اخبار درباره مرگ او چندین بار منتشر شده است.

واکنش طالبان و خانواده الظواهری به خبر هلاکت سرکرده القاعده
خانواده الظواهری هم در گفت‌وگو با القاهره ۲۴ مصر با اظهار بی‌اطلاعی از درستی یا نادرستی خبر رسانه‌های جهان از مرگ سرکرده القاعده گفتند که هیچ ارتباطی با او از زمان خروجش از مصر و پیوستنش به القاعده در افغانستان که مربوط به چند دهه قبل می‌شود نداشته‌اند.

وزارت داخلی حکومت طالبان افغانستان هم امروز سه‌شنبه در واکنش به قتل الظواهری گفت که حمله آمریکا که منجر به قتل سرکرده القاعده شد در منطقه شیر پور کابل و در صبح روز یکشنبه گذشته اتفاق افتاد.

طالبان افزود: این حمله آمریکا با منافع واشنگتن در افغانستان در تضاد است.

در همین حال منابع مطلع آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز می‌گویند: سرکرده سازمان تروریستی القاعده در خانه یکی از دستیاران ارشد وزیر امور داخله طالبان هدف قرار گرفت و از موشک «هِل‌فایر» برای این حمله استفاده شد.

رئیس جمهور آمریکا بامداد امروز درباره سرکرده القاعده گفت: الظواهری عمیقاً در برنامه‌ریزی حمله یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ شرکت داشت. برای چندین دهه او مغز متفکر حملات به آمریکایی‌ها بود. او ردپایی از قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکایی پشت سرش داشت.

بایدن درباره روند ردیابی الظواهری نیز توضیح داد: دستگاه اطلاعاتی ما در اوایل سال جاری الظواهری را شناسایی کرد، او به مرکز شهر کابل در افغانستان نقل مکان کرده بود. من اجازه یک حمله دقیق را دادم که او را از میدان نبرد حذف می‌کرد.

وی با بیان اینکه به هیچ یک از اعضای خانواده الظواهری آسیب نرسیده و به غیر نظامیان نیز تلفات وارد نشده است، تصریح کرد: ما دیگر هرگز اجازه نخواهیم داد که افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: او کشته‌شده و ما مطمئن می‌شویم که هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتد و اینکه افغانستان سکوی پرتاب تروریسم نیست. ایالات متحده به دنبال این جنگ علیه ترور نبود. تروریسم سراغ ما آمد.

الظواهری که بود؟
ایمن الظواهری پس از کشته شدن اسامه بن لادن، سرکرده سابق القاعده در ماه مه سال ۲۰۱۱ ، سرکردگی این گروه را بر عهده گرفت. او را  نظریه‌پرداز اصلی القاعده در دوران سرکردگی اسامه بن لادن و مغز متفکر حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ می‌خوانند. دولت آمریکا برای دستگیری او ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

الظواهری در نوزدهم ژوئن ۱۹۵۱ در قاهره مصر به دنیا آمد. پدربزرگ او امام جماعت دانشگاه اسلامی الازهر بود و پدرش دکتر داروساز و استاد دانشگاه قاهره بود.

او در نوجوانی به خاطر عضویت در گروه اخوان المسلمین به زندان افتاد و سپس با ادامه تحصیلاتش متخصص چشم پزشکی شد و در قاهره به طبابت مشغول بود. الظواهری در سال ۱۹۷۳ گروهی  موسوم به جهاد اسلامی را در مصر تاسیس کرد.

در پی ترور انور سادات، رئیس جمهور اسبق مصر در سال ۱۹۸۱، الظواهری به همراه صدها تن دیگر به اتهام دست داشتن در این ترور به زندان افتاد.

او پس از سه سال از زندان آزاد شد و به عربستان سعودی و سپس برای کمک به جنگجویان افغانستانی و عربی به پیشاور پاکستان رفت.

آمریکا در سال ۱۹۹۷ الظواهری را مسئول کشتار توریست‌های غربی در اقصر مصر معرفی کرد.

دو سال بعد یک دادگاه نظامی در مصر به صورت غیابی او را به مرگ محکوم کرد. در سال ۱۹۹۷ الظواهری  به جلال آباد افغانستان به نزد اسامه بن لادن رفت تا با القاعده متحد شود. او دست راست اسامه بن لادن شد و در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مهم این گروه نقش داشت.

گفته می‌شود او همچنین در حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ نقش داشت و به همین خاطر پلیس فدرال آمریکا برای دستگیری او ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

بعد از حمله آمریکا به افغانستان و فروپاشی حکومت طالبان، ایمن ظواهری همانند بن لادن به مناطق صعب العبور گریخت. الظواهری پس از کشته شدن اسامه بن لادن سرکردگی القاعده را برعهده گرفت.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=37593

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!